Mobsan Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Jeg eier domenet www.kirsebom.com, og lurer på når jeg skriver kirsebom.com så vil ikke den virke (Virker i FF, men tror den finner ut at den finnes med www foran) hvis man prøver med ping, vil man se at kun www.kirsebom.com er gyldig. Jeg lurer på om hvordan jeg kan få tak på den uten www-foran slik at jeg kan foreksempel lage en side som heter mobsan.kirsebom.com. Må jeg da registrere en ny web adresse? Eller har dette noe med DNS serverne som styrer domenet? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Dette har med funskjonaliteten til ISP'en din å gjøre. noen tilbyr både med og uten www, andre gjør det ikke. Og sub-domener er ofte en egen tjeneste som enten følger med i pakken din eller ikke. Lenke til kommentar
Mobsan Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 Hele serveren er min, så jeg trenger ikke snakke med noen web-hoster. Men det er fortsatt isp'n jeg skal snakke med? Lenke til kommentar
oycob Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 riktig at det har med oppsettet i webserveren å gjøre, mail din isp eller sjekk manualen til serveren hvis du drifet den selv Lenke til kommentar
BremnesX Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Dette har med DNS å gjøre. Har du tilgang til å sette dette opp selv ? Da peker du dittdomene.com til samme sted som www.dittdomene.no. Så kan du evt legge til kjell.dittdomene.com, per.dittdomene.com osv hvis du føler for det. Har du tilgang til å endre DNS selv, kan du gjøre så mangt. Dersom du ikke har det, men vet hvem som styrer DNS for domenet ditt, må du ringe til dem, evt sende mail. Lenke til kommentar
Mobsan Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 Takk skal du ha, da er det bare å finne ut hvem som driver DNS serveren(e) Lenke til kommentar
BremnesX Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 For kirsebom.com er dette DNS serverene: - DNS1.MOBINOR.NO - DNS2.MOBINOR.NO (https://www.domeneshop.no/whois.cgi?domainname=kirsebom.com) Dette sier kanskje deg noe? I allefall dem du må ta kontakt med hvis du vil endre på noe. Lenke til kommentar
Code# Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 C:\>nslookup Standardserver: dns04.nextgentel.net Address: 217.13.7.140 > set type=SOA > kirsebom.com Server: dns04.nextgentel.net Address: 217.13.7.140 kirsebom.com primary name server = dns1.mobinor.no responsible mail addr = hostmaster.mobinor.no serial = 2004122102 refresh = 10800 (3 hours) retry = 3600 (1 hour) expire = 604800 (7 days) default TTL = 86400 (1 day) > set type=NS > kirsebom.com Server: dns04.nextgentel.net Address: 217.13.7.140 Ikke-autoritativt svar: kirsebom.com nameserver = dns1.mobinor.no kirsebom.com nameserver = dns2.mobinor.no > Din DNS driftes av mobinor.no og DNS-serverne heter dns1.mobinor.no og dns2.mobinor.no For å kunne nå andre hosts (eksempelvis mobsan) i domenet, må du definere enten en A-record (kobler navn mot ip-adresse) eller lage et C-name (alias slik at mobisan peker videre til www.mobinor.no) i DNS sonefilen din. Hvis du ikke har fått noe kontrollpanel hos din DNS host til å gjøre dette, må du be de som drifter DNS-serverne om å gjøre det for deg. Mvh, Code# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå