TSP Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) FAQs, spillguider og diverse informasjonsguider (eller tråder) finnes det masse av rundt om kring på nettet. Men mange av disse guidene er engelske og de som er norske er ofte veldig bortgjemte. Gjennom tidene har jeg sett en rekke gode og fantastiske guider, FAQ's og informasjonstråder på dette forumet(spillforumet), men de har en dum evne, og det er at de så lett forsvinner. Ikke fordi brukerne ikke har lyst til å ha den aktiv, men rett og slett fordi det ikke er noen ren diskusjonstråd, der man ikke kan diskutere så mye mer annet enn: Flott arbeid! og dette kan man ikke fortsette med i en evighet heller... Så hvorfor ikke lage en egen kategori? Her er tre grunner. 1. Bedre oversikt. 2. Bedre mulighet for å finne den FAQen, guiden eller infotråden man vil ha gjennom søk. (ved å begrense søket til den kategorien) 3. Flere lager FAQer, guider og infotråder rett og slett fordi det blir et større marked for dem og større interesse. Man risikerer heller ikke at mange timers arbeid "råtner" bort like lett. Og hvis moderatorene sier nå at: "Det er ikke nok tråder de siste 30 dagene til at en slik kategori vil ha noe for seg" ber jeg dere lese andre avsnitt om igjen. I tillegg ble jo Rome: Total War, kategorien lagt til etter mye mas fra meg. TST ga til slutt etter, men sa at hvis det ikke var stor nok aktivitet 30 dager etterpå ville den forsvinne. 30 dager etterpå var det ikke langt ifra 100 aktive tråder om spillet, når den fikk kategori , tror jeg det var 12-15. Kategorien finnes forresten enda, mer enn et år senere. Jeg kan gjerne finne FAQ'er, guider og informasjonstråder og rapportere dem inn så de blir flyttet om det skulle bli aktuelt. TSP Endret 29. oktober 2005 av The Strategy-player Lenke til kommentar
TSP Skrevet 1. november 2005 Forfatter Del Skrevet 1. november 2005 Ingen som har noen mening om dette forslaget? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Det er et bra forslag, men man må ha folk som kan bruke "huet" og ikke kopiere andre sider som www.gamespot.com når det gjelder guider, FAQs og lignende. (Fra engelsk til norsk) Jeg tror at å lage FAQs er en vanskelig jobb. Man må kjenne spillet ganske godt (nesten ut og inn ) I tillegg er det jo enkelte som tar et "hint" og lager en meget god FAQ her på forumet. Mulig at jeg ikke forstod det du mente med det Men å lage en under-kategori ville ikke være lurt. Ikke på forumet i hvertfall (tror jeg, siden enkelte ikke søker og vil klage på at de ikke finner det de ser etter) Men i så fall kan man lage det på forsiden, under hvert spill. Man søker på Counter Strike, går inn på Counter Strike (ikke CZ eller Source), så står det f.eks. "FAQ", "Tips og triks" eller "Guide". Dette er jo bare forslag men men... Hvis dette blir realisert så kan jeg hjelpe litt med å lage FAQs og lignende Neida, jeg kan men... Men dette er jo egentlig et godt forslag, jeg har aldri tenkt over det, så til TSP; Meget bra forslag Mulig dette er et rotete innlegg, i så fall, si ifra Lenke til kommentar
TSP Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 (endret) Det er et bra forslag,men man må ha folk som kan bruke "huet" og ikke kopiere andre sider som www.gamespot.com når det gjelder guider, FAQs og lignende. (Fra engelsk til norsk) Jada helt klart. Det beste er hvis folk lager sine egne, men hvis noen vil kan de likevel få lov til å oversette andres engelske. HVIS: 1. De spør om de kan få lov til å oversette av han som laget den først og fremst. 2. At den blir oversatt til bokmål eller nynorsk. (Alt i denne kategorien SKAL være norsk. ) 3. At de linker til den opprinnelige teksten. Tanken er også at det kan være i FAQ'en, Guidene, Tips og triks osv. -tekstene, linker til andre lignende tekster som andre har laget. Jeg tror at å lage FAQs er en vanskelig jobb.Man må kjenne spillet ganske godt (nesten ut og inn ) I tillegg er det jo enkelte som tar et "hint" og lager en meget god FAQ her på forumet. Det stemmer! Nå har ikke jeg laget en FAQ, men bare det å lage en informasjonstråd, kan være en tidkrevende prosess. Ja, dem er det faktisk en del av. Problemet er vel bare at de på forumet ikke blir sett, fordi de enten drukner så fort i andres tråder, eller at de tenker at de vil skje og at de dermed ikke poster den. Mulig at jeg ikke forstod det du mente med det Men å lage en under-kategori ville ikke være lurt. Ikke på forumet i hvertfall (tror jeg, siden enkelte ikke søker og vil klage på at de ikke finner det de ser etter) Vel dette er jo ikke noen garanti på at de vil se dem, men det vil bli mye enklere for dem. For det første vil de kunne bruke: "Søk i kategori" -funksjonen. Og for det andre vil jeg be eventuelt en administrator om at denne kategorien skal ha som standard å ikke bare vise "Siste 30 dager", men alle dager, så folk blir mer oppmerksomme på at det er fler FAQ's/Guider enn bare de 17 som har vært aktive den siste måneden (kun et eksempel) Men i så fall kan man lage det på forsiden, under hvert spill. Man søker på Counter Strike, går inn på Counter Strike (ikke CZ eller Source), så står det f.eks. "FAQ", "Tips og triks" eller "Guide". Dette er jo bare forslag men men... Skjønte ikke helt forslaget ditt, men.. Mener du noe slikt som at vi kunne hatt et samarbeid med gamer.no? At de på produktsidene sine linket til disse tekstene. Er jo i så fall et godt forslag det. Men vet ikke helt om gamer.no vil gå med på det, men det er jo lov å håpe . Men likevel kan det være bra med egen kategori, da det er større sannsynlighet for at trådene blir oppdatert og fulgt opp. Hvis dette blir realisert så kan jeg hjelpe litt med å lage FAQs og lignende Neida, jeg kan men... Hadde vært fint det . Du kan jo begynne å øve deg litt med lage noen informasjonstråder . Men dette er jo egentlig et godt forslag,jeg har aldri tenkt over det, så til TSP; Meget bra forslag Mulig dette er et rotete innlegg, i så fall, si ifra Takk for at du er positiv til forslaget mitt. Syns ikke innlegget ditt er så veldig rotete. Jeg lager hvertfall ganske ofte rotete innlegg selv.. Blir veldig takknemlig om det kommer inn fler tilbakemeldinger på dette forslaget. Jeg er ganske glad i kritikk og tilbakemeldinger, og jeg tåler å høre både positive og negative. TSP Endret 5. november 2005 av The Strategy-player Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Jada helt klart. Det beste er hvis folk lager sine egne, men hvis noen vil kan de likevel få lov til å oversette andres engelske. HVIS:1. De spør om de kan få lov til å oversette av han som laget den først og fremst. 2. At den blir oversatt til bokmål eller nynorsk. (Alt i denne kategorien SKAL være norsk. ) 3. At de linker til den opprinnelige teksten. Her er jeg desverre ikke enig med deg TSP. Dersom man faktisk skal ha en egen kategori for guider, synes jeg at disse SKAL være selvskrevet. HVis ikke kan man jo like så godt finne dem på de respektie eierenes sider. Dessuten blir ofte slike overettelser heller dårlige. Er mye lettere å bare skrive sin egen på norsk. Dog kan man jo alltids lese andres huider å få inspirasjon derifra, men å kopiere dem og oversette dem er ikke noe jeg synes noe særlig om. Det stemmer! Nå har ikke jeg laget en FAQ, men bare det å lage en informasjonstråd, kan være en tidkrevende prosess. Ja, dem er det faktisk en del av. Problemet er vel bare at de på forumet ikke blir sett, fordi de enten drukner så fort i andres tråder, eller at de tenker at de vil skje og at de dermed ikke poster den. Vel, jeg har jo faktisk laget to svære guider, og det er seriøse tidkrevende saker. Man gjør det ikke hvis man ikke har god tid på seg. Dessuten kan det jo være lurt å gå over skrivefeil, der kan faktisk word være til god hjelp. Uansett, mener jeg at dersom en skal få lov til å skrive en guide skal man ha brukt god tid på den. Det gjør man ikke ved å oversette andres guider. Vel dette er jo ikke noen garanti på at de vil se dem, men det vil bli mye enklere for dem. For det første vil de kunne bruke: "Søk i kategori" -funksjonen. Og for det andre vil jeg be eventuelt en administrator om at denne kategorien skal ha som standard å ikke bare vise "Siste 30 dager", men alle dager, så folk blir mer oppmerksomme på at det er fler FAQ's/Guider enn bare de 17 som har vært aktive den siste måneden (kun et eksempel) En egen kateogri vil ofte være det beste. Det er jo faktisk bare å sette på at kategorien skal vise innlegg av fra begynnelsen. Dessuten kan det jo da også være lurt å sette på at trådene/guiidene skal vises etter alfabetisk rekkefølge. Dessuten, er det lett å finne guider om spesifikke ting da du kan bruke søkefunksjonen i den spesifikke kategorien. Da kan du søke på Counter-Strike og få opp alle guider omhandlende Counter-Strike. Så tror ikke det ville være noe problem. Skjønte ikke helt forslaget ditt, men.. Mener du noe slikt som at vi kunne hatt et samarbeid med gamer.no? At de på produktsidene sine linket til disse tekstene. Er jo i så fall et godt forslag det. Men vet ikke helt om gamer.no vil gå med på det, men det er jo lov å håpe wink.gif . Men likevel kan det være bra med egen kategori, da det er større sannsynlighet for at trådene blir oppdatert og fulgt opp. Det hadde jo selvfølgelig vært mulig. Isåfall kunne man jo faktisk lage et script som gjorde at når en la til en produktguide på gamer.no ville den automatisk linke til relevante guider? Det hadde vært vanskelig å gjennomføre kanskje, men man skal jo ikke utelukke noe. Dog tror jeg egentlig ikke at gamer.no hadde gjort dette. Sånn ellers er det jo ingen dun ide. Dog ville man jo måtte flytte alle de nå eksisterene guide-ene til den nye kategorien, og alle guider måtte smales der. Jeg er igrunnen litt usikker i forhold til ide-en. Den er jo god, men man ser jo først når en har testet ut systemet om det virker. HVor mange er dt som faktisk skriver guider til spill? HVor mange er det som gidder å lese disse, før de stiller spørsmål, de kunne fått svar på i guide-en. Jeg opplever jo til stadighet at ting det står svar i Spill/programvare guide-en min, blir det spurt om i alle mulige tråder. Så spørsmålet er jo om det faktisk ville vært det. En dog ide er det, men jeg er ikke helt overbevist om det er verdt det. Så er jeg også en veldig trøtt person akkurat nå. Kanskje jeg våkner litt mer rundt middagstider. Snorre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Hadde vært fint det Du kan jo begynne å øve deg litt med lage noen informasjonstråder . Det er mange såkalte FAQs, Guider og Tips og Triks ute på forumet men man må jo samle de opp. Skjønte ikke helt forslaget ditt, men.. Mener du noe slikt som at vi kunne hatt et samarbeid med gamer.no? At de på produktsidene sine linket til disse tekstene. Er jo i så fall et godt forslag det. Men vet ikke helt om gamer.no vil gå med på det, men det er jo lov å håpe . Men likevel kan det være bra med egen kategori, da det er større sannsynlighet for at trådene blir oppdatert og fulgt opp. Det jeg mente var at man kan legge de ut på forumet men linke til dem fra spillets "Produkt side", det hadde vært en mulighet. Altså man søker på R:TW på forsiden. Så kommer man inn på "Produkt siden" til det spillet. Så står det: "FAQ til R:TW" eller "Tips og triks i R:TW" disse FAQene, Guidene og/eller Tips og triksene linker opp til forumet hvor man har en egen kategori anngående FAQs, Guider og/eller Tips og triks. Det er et bra forslag,men man må ha folk som kan bruke "huet" og ikke kopiere andre sider som www.gamespot.com når det gjelder guider, FAQs og lignende. (Fra engelsk til norsk) Jada helt klart. Det beste er hvis folk lager sine egne, men hvis noen vil kan de likevel få lov til å oversette andres engelske. HVIS:1. De spør om de kan få lov til å oversette av han som laget den først og fremst. 2. At den blir oversatt til bokmål eller nynorsk. (Alt i denne kategorien SKAL være norsk. ) 3. At de linker til den opprinnelige teksten. Tanken er også at det kan være i FAQ'en, Guidene, Tips og triks osv. -tekstene, linker til andre lignende tekster som andre har laget. Dette går jo ann, men det er jo sånn at man trenger ekstra folk til dette. I så fall må jo personer på foumet lage en FAQ for så og sende et PM en moderator om at hun/han har laget en FAQ eller lignende. Så blir den sjekket og muligens redigert på av noen andre f.eks. en moderator eller skribent. Dette er det lov å drømme om, men det kan gå ann (til slutt ) Det stemmer! Nå har ikke jeg laget en FAQ, men bare det å lage en informasjonstråd, kan være en tidkrevende prosess. Ja, dem er det faktisk en del av. Problemet er vel bare at de på forumet ikke blir sett, fordi de enten drukner så fort i andres tråder, eller at de tenker at de vil skje og at de dermed ikke poster den. Derfor kan man lage en egen kategori om FAQer o.l. Altså under "Spill-kategorien" er det et eget "område" som det er FAQs, guider o.l. Dette blir det linket til fra "Produkt-siden" Beklager om det ble litt uoversiklig Mvh Sondre PS: Beklager Orresnei, jeg så ikke at du posta mens jeg lagde dette innlegget Lenke til kommentar
TSP Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 Her er jeg desverre ikke enig med deg TSP. Dersom man faktisk skal ha en egen kategori for guider, synes jeg at disse SKAL være selvskrevet. HVis ikke kan man jo like så godt finne dem på de respektie eierenes sider. Dessuten blir ofte slike overettelser heller dårlige. Er mye lettere å bare skrive sin egen på norsk. Dog kan man jo alltids lese andres huider å få inspirasjon derifra, men å kopiere dem og oversette dem er ikke noe jeg synes noe særlig om. Nei, du har et poeng her. Tenkte vel egentlig litt feil, vet ikke hva jen trenkte på egentlig. Jeg er ikke den som ville gjort dette selv. Ville i så fall som du sier, bare hentet inspirasjon fra andre. Men det jeg mente å si var vel at hvis det ikke var noen regler for dette var det i hvertfall det minste de kunne gjøre. (se punktene) Vel, jeg har jo faktisk laget to svære guider, og det er seriøse tidkrevende saker. Man gjør det ikke hvis man ikke har god tid på seg. Dessuten kan det jo være lurt å gå over skrivefeil, der kan faktisk word være til god hjelp. Uansett, mener jeg at dersom en skal få lov til å skrive en guide skal man ha brukt god tid på den. Det gjør man ikke ved å oversette andres guider. Mhm, som jeg selv sa er det en tidkrevende prosess. I tillegg må man ha oppfølgning av trådene, så de blir oppdatert. Noe du må passe på å ha tid til. En egen kateogri vil ofte være det beste. Det er jo faktisk bare å sette på at kategorien skal vise innlegg av fra begynnelsen. Dessuten kan det jo da også være lurt å sette på at trådene/guiidene skal vises etter alfabetisk rekkefølge. Dessuten, er det lett å finne guider om spesifikke ting da du kan bruke søkefunksjonen i den spesifikke kategorien. Da kan du søke på Counter-Strike og få opp alle guider omhandlende Counter-Strike. Så tror ikke det ville være noe problem.Ja, men jeg tror nok det overraskende nok er noen som ikke bruker denne sorter -funksjonen. Og siden dette blir en FAQ, Guide, osv. -kategori er det den beste måten å gjøre folk oppmerksomme på at det finnes noen. Ja, enkelte folk er rett og slett litt for late til å sjekke selv. Å sortere alfabetisk vil jeg ikke se på som noen god ide da man ikke vil kunne se om det er komt noe nytt. Noe som derimot kunne være en ide, er jo å droppe å sortere etter siste innlegg, men heller etter når tråden ble laget. Det hadde jo selvfølgelig vært mulig. Isåfall kunne man jo faktisk lage et script som gjorde at når en la til en produktguide på gamer.no ville den automatisk linke til relevante guider? Det hadde vært vanskelig å gjennomføre kanskje, men man skal jo ikke utelukke noe. Dog tror jeg egentlig ikke at gamer.no hadde gjort dette. Et script? Snakker vi da om at den selv søkte etter tråder i kategorien med emnetittel "Battlefield 2"?`Tror nok det blir veldig vanskelig å få til . Sånn ellers er det jo ingen dun ide. Dog ville man jo måtte flytte alle de nå eksisterene guide-ene til den nye kategorien, og alle guider måtte smales der. Jeg er igrunnen litt usikker i forhold til ide-en. Den er jo god, men man ser jo først når en har testet ut systemet om det virker. HVor mange er dt som faktisk skriver guider til spill? HVor mange er det som gidder å lese disse, før de stiller spørsmål, de kunne fått svar på i guide-en. Jeg opplever jo til stadighet at ting det står svar i Spill/programvare guide-en min, blir det spurt om i alle mulige tråder. Så spørsmålet er jo om det faktisk ville vært det. En dog ide er det, men jeg er ikke helt overbevist om det er verdt det. Så er jeg også en veldig trøtt person akkurat nå. Kanskje jeg våkner litt mer rundt middagstider. Snorre Mange fine spørsmål dette, det jeg kan si er jo at det ikke skader å prøve. Ja, det virker som du er veldig trøtt, et innlegg med fler skrivefeil enn det der har jeg ikke sett på laaaaaang tid Det er mange såkalte FAQs, Guider og Tips og Triks ute på forumet men man må jo samle de opp.Det jeg mente var at man kan legge de ut på forumet men linke til dem fra spillets "Produkt side", det hadde vært en mulighet. Altså man søker på R:TW på forsiden. Så kommer man inn på "Produkt siden" til det spillet. Så står det: "FAQ til R:TW" eller "Tips og triks i R:TW" disse FAQene, Guidene og/eller Tips og triksene linker opp til forumet hvor man har en egen kategori anngående FAQs, Guider og/eller Tips og triks. Var vel akkurat det jeg skisserte for deg. Dette går jo ann, men det er jo sånn at man trenger ekstra folk til dette.I så fall må jo personer på foumet lage en FAQ for så og sende et PM en moderator om at hun/han har laget en FAQ eller lignende. Så blir den sjekket og muligens redigert på av noen andre f.eks. en moderator eller skribent. Dette er det lov å drømme om, men det kan gå ann (til slutt ) Hvis du mener at moderatorer må godta disse trådene, er det en funksjon som er implentert i IPB, som administratorer kan slå av/på for. Der moderatorer må godkjenne trådene før de blir synlige for vanlige brukere. Derfor kan man lage en egen kategori om FAQer o.l.Altså under "Spill-kategorien" er det et eget "område" som det er FAQs, guider o.l. Dette blir det linket til fra "Produkt-siden" Nettopp det jeg mener . Forum ---> Spill ---> FAQ's, guider, tips og triks osv. Denne kategorien er slik: Forum ---> Spill ---> Tilbakemeldinger, ris og ros (Gamer.no) Håper TST snart kan si sin mening her, er jo tross alt han som bestemmer . TSP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå