Dahl Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 16.000 i bot for piratkopiering En svensk mann er dømt til å betale 16.000 svenske kroner for å dele én film via fildelingsnettverket DC++. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hmmm...skummel sak. Før har dei stort sett gått for dei største delarane, men dersom Svenska Piratbyrån kan gå inn på DC, finne ein tilfeldig brukar som har piratkopiert programvare delt på PCen sin og straffe vedkommande med 16k kan dette faktisk ramme alle. Har Norge ein instans for å bekjempe piratkopiering? Dersom dei tar i bruk samme metode vil nok mange slutte å dele piratkopier. Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Litt skremmende. Men jeg synes at fyren burde fått en advarsel først. Kan jo ikke bare gå rett inn å gi ham en bot. Det blir for teit. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Litt skremmende. Men jeg synes at fyren burde fått en advarsel først. Kan jo ikke bare gå rett inn å gi ham en bot. Det blir for teit. 5071474[/snapback] Om du stjeler ein bil, vil eigaren informere deg om at du blir anmeldt på forhånd? Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hei. Jeg lurer på hva litt på hva som skjer om man ikke betaler den boten man får for å delt filmer/sanger/bilder osv? Hva kan skje da? Kan telenor/bluesom,nxt stenge nettet? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Nei, men det blir som å sammenlikne ei ku med ett egg.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Nei, men det blir som å sammenlikne ei ku med ett egg.. 5071531[/snapback] Nødvendigvis ikkje. Om du deler ein film lenge nok har du distributert ganskje mange kroner til folk. Deler du programvare som Photoshop og liknande er verdien fomidabel om du har delt det til 3 personar. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Herregud! Fyren hadde jo ikke engang PC når de påstår dette skjedde. Antipiratbyrån: Sveriges svar på RIAA/MCPA? TV4.Nyheter.Atal.Om.Fildelning *Sympati-piratkopierer* Endret 28. oktober 2005 av Tordenflesk Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 http://www.piratgruppen.org/bevis/ Lag ditt eget bevis som kan dømme kjente og kjære! Nå er det ingen kjære mor! Hvorfor lar programmer.no løgneren Henrik Pontèn stå uimotsagt? Piratbyrån har større kredibilitet i Sverige enn hva Antipiratbyrån har. http://piratbyran.org/ Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Om de skal fortsette slik, så vil det ikke bli få rettsaker. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Ha, så JÆVLIG FORTJENT! Lenke til kommentar
G Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Hvem er Antipiratbyråen? Vil rettighetshaverne til Hipp hipp hora noen gang få noe av boten, eller er det kun en ny business strategi? Kan hvem som helst starte sånne Antipiratbyråer? Denne saken åpner vel kanskje for det. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Synes det er drøyt jeg, når man tenker på alle fildelere der ute. Skal man gi 16k i bot til alle dem så blir det litt sykt.. Straff de som organiserer fildeling, ikke de som simpelten benytter seg av det, for det er rett og slett for mange Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Hm dei burde ta eit hint at film er for dyrt å kjøpe/ leie Lenke til kommentar
lovehater Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Er det kun DC++ som er "farlig" å bruke med tanke på at man kan bli tatt? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Er det kun DC++ som er "farlig" å bruke med tanke på at man kan bli tatt? 5077193[/snapback] Hvis de virkelig vil kan de ta deg på alt utenom kryptert fildeling. Lenke til kommentar
lovehater Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Jeg har lest at kun deling av rettighetbeskyttet materiale er ulovlig, men at selve nedlastningen ikke er det, eller dvs at hele saken er omdiskutert. Har noen blitt tatt for å laste ned før? Er det noen lov som sier at det er ulovlig (unntatt piratkopiering)? Hvis det er noen streng straff for å laste ned, så syns jeg det hele er tåpelig fordi det er svært mange som ikke er klar over hvor alvorlig det er, sett fra et juridisk synspunkt. Endret 29. oktober 2005 av lovehater Lenke til kommentar
Mr.Hamburger Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Faktisk har du lov til å f.eks. dele en film med venner og familie. Det er slik jeg har oppfattet copyright loven i hvert fall, og isåfall er det ikke så lett å dømme folk for fildeling. Lenke til kommentar
smh Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Faktisk har du lov til å f.eks. dele en film med venner og familie. Det er slik jeg har oppfattet copyright loven i hvert fall, og isåfall er det ikke så lett å dømme folk for fildeling. 5078775[/snapback] Før hadde du lov til å laste ned til privat bruk, men ikkje nå lengre. Det blei slutt på det i år dersom eg ikkje husker heilt rett. Nokre som har link til lovdata? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå