kjeldahl Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Skal oppgradere en tungt lastet linux hjemmeserver (kjører kontinuerlig noen store tallknuser jobber og leser mye data fra disk), og da lukter jeg nå på et AMD64 tokjerne oppsett. Forumene her har mange gode forslag på spill PC konfigurasjoner, men denne maskinen skal altså være en ren server. Jeg tenker på en AMD64 3800 x2 med 2GB overklokkevennlig RAM på et 939 basert hovedkort. Maskinen brukes også som firewall, så jeg vil foretrekke en hovedkort med 2 LAN porter. Trenger mer eller mindre en komplett maskin da jeg ikke ønsker å tulle for mye med den som gjør jobben i dag før den nye er klar (kan ikke nappe deler); dessuten er den gamle relativt gammel og det er antageligvis lite jeg kan bruke, så da er det like greit å kjøpe en nytt kabinett også. Det vil være en fordel om hele konfigurasjonen kan bestilles fra _en_ nettbutikk. Mvh, Marius K. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte 2950 kr. Minne: 2xCorsair XMS3200C2 DDR-DIMM 1024 PC3200 64Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns 2798 kr (jeg kan ikke garantére at de vil passe med hovedkortet) Hovedkort: Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 1349 kr (anbefales på det sterkeste! (to nettverksporter) Kabinett: APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning) 395 kr (kanskje for lite?) Strømforsyning: Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin 995 kr (finnes også i blå og rød om du ønsker) DVD-brenner: NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 395 kr (en god brenner) Harddisk: Western Digital Caviar SE 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 750 kr (en veldig god harddisk. Men du trenger kanskje flere?) Skjermkort: Sapphire Radeon X700PRO 128MB GDDR3 PCI-Express,Tv-Out, DVI-I, Lite-Retail 1165 kr (jeg vet ikke hvilke behov du har for skjermkort) Totalt: 10797 kr Hvis du vil bruke mindre penger, så kan du velge et svakere skjermkort, billigere hovedkort og kanskje kutte ut harddisk. Hvis du vil bruke mer penger, så kan du velge et bedre kabinett, flere harddisker og eventuellt bedre skjermkort. Lenke til kommentar
kjeldahl Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 Hvis du vil bruke mindre penger, så kan du velge et svakere skjermkort, billigere hovedkort og kanskje kutte ut harddisk.Hvis du vil bruke mer penger, så kan du velge et bedre kabinett, flere harddisker og eventuellt bedre skjermkort. 5073873[/snapback] Takker for forslaget - dette var omtrent i tråd med det jeg så etter (i hvertfall hva gjelder prosessor, hovedkort og minne). Denne maskinen skal kun stå som server i et eget rom, så behovet for skjemkort er minimalt, så jeg kjøper nok blant de rimeligste skjermkortene jeg finner (nvidia basert da disse som regel fungerer smertefritt på linux). Mvh, Marius K. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå