Gå til innhold

Jeg vil ha kamera med lang zoom, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har bare ett gammelt ixus 430 kamera som jeg vil bytte ut.

Har lyst på ett kamera med lang zoom og kanskje noen flere innstillingsmuligheter. Har fått litt mer interesse for foto i det siste.

Har ikke så god greie på kameraer, men har fått noen tips på kameraer av andre.

De to kameraene jeg kanskje har mest lyst på er Canon S2IS eller Panasonic FZ5. Såvidt jeg skjønner er disse to ganske like? Begge har 5 megapiksler og 12x zoom med stabilisator? (Noen sa at jeg måtte ha det når zoomen ble så lang, stemmer det? Og er det noen forskjell på stabilisatoren i disse to?)

Har tittet på begge i noen butikker, og estetisk sett synes jeg Canon kameraet ser best ut. Likte også menyene på Canon, de var faktisk ikke så ulike mitt ixus.

Men jeg regner med at dere her har litt mer greie på kameraer enn meg, så jeg spør jeg da. Hvilket av disse to kameraene er best?

Har de begge omtrent like mange innstillingsmuligheter, og blir bildene like bra på begge eller gir ett av de bedre bilder?

De er ganske like prismessig, så det som avgjør er hvilket kamera som gir best bilder og er enkelt og bruke men samtidig med flere innstillingsmuligheter enn ixus.

Hvis jeg prøvde å selge ixusen min, hva kunne jeg ha fått for det tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom du kjenner og liker Canon foreslår jeg at du velger S2IS. Jeg har dette og er storfornøyd. Slik jeg oppfatter det er de som velger FZ5 de som av en eller annen grunn ikke trives med Canon generelt eller S2 spesielt. Ofte er det designet dette går på.

Siden du liker designet på S2IS er det ingen grunn til å velge noe annet. Kameraet står jo forøvrig øverst på lista i sin prisklasse på de oppdaterte anbefalingssidene her på akam.no.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du tar en tur i butikken og kjenner, tar på og prøveknipser før du bestemmer deg. Etter min mening er dette en av de viktigste faktorene. Megapixler spiller ingen rolle så leng kameraet er vanskelig å holde rolig, da foretrekker jeg ett godt håndgrep og ett kamera som er lett å ta gode bilder med. Det som passer for meg bør nødvendivis ike passe for deg.

En ting til siden fotointeressen øker! vurder speilrefleks. Nikon D50 er ett rimelig alternativ som du kan utvikle deg videre med,og ett kamera jeg virkelig har sansen for.

:) Per

Lenke til kommentar

chek http://www.dpreview.com/ for anmeldelser og udvælg nogle

og så er det som tidligere nævnt ned i butikken og prøv.

jeg valgte FZ20 og var fint tilfreds med det dengang (har skiftet til DSLR pga mulighed for mere zoom) havde lidt indtrykket "panasonic laver walkman - ikke kameraer" men det kan de altså også.

de første mange billede her er taget med FZ20

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...