Battone Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Jeg lurer på om ikke dette er en sak for forbrukerombudet... For vi som kunder blir jo egentlig lurt til å tru at vi finner den billigste varen, noe vi tydelig ikke gjør.. Er vel misvisende markedsføring og slikt er jo egentlig ikke lov... Lenke til kommentar
amund Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Jeg ønsker å stole på at hw.no holder en ren linje i forhold til annonsører og redaksjonelt materiale, jeg ønsker at hw.no skal være til å stole på. Slik situasjonen er nå gjør jeg ikke det og tar mye av det som står med en klype salt. Ved å følge noen enkle retningslinjer (som for eksempel de som er spesifisert i pressens Vær Varsom-plakat) vil de gjøre det utrolig mye enklere for seg selv. Hei igjen! Vi er veldig opptatt av å opptre ryddig og at vi oppfattes som ryddig overfor våre lesere og samarbeidspartnere. Jeg har selv ment at opplysningen om betaling i prisguiden har vært tilstrekkelig når den har ligget på siden "Om prisguiden", men jeg tar tilbakemeldingene fra dere alvorlig. Jeg kommer derfor til å ta opp dette med redaktørene i nettverket for å finne en løsning på hvordan vi kan tydeliggjøre dette bedre. På den ene siden skal det komme tydelig frem, uten at det skal misforståes, på den andre siden skal det være synlig (og da fortrinnsvis tydeligere enn i dag skal man ta tilbakemeldingene her på alvor). Vil til slutt takk for innspillene vi har fått. Jeg kommer tilbake med en oppdatering så fort som mulig. Mvh, Amund Lenke til kommentar
amund Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Ta en titt her., så ser du at komplett av en eller annen grunn(penger?) har fått en hendig knapp som ingen(les: ingen) har.Regner ikke med at dette er en glipp fra deres side hvis alle skulle hatt denne, da det bare gjelder komplett(etter hva jeg har sett). I forbindelse med handlevogn-systemet laget vi støtte for at man kunne klikke på en link og få opp hele handlevognen hos butikken. Det vil si at "støtten" på vår side kun dreier seg om å generere en link i et gitt format, men at det må gjøres tekniske tilpasninger i nettbutikken til hver av de butikkene som ønsker å tilby dette. Denne funksjonen har vi tipset samtlige butikker om, men det er bare Itbutikken, mShop og Komplett som har tatt funksjonen i bruk. Dette dreier seg altså ikke om penger, men en tilpasning av de ulike nettbutikkenes handleløsning. Mvh, Amund Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Kan bare si meg enig med Dre@m_Lord og Kjeklulf: Jeg syns at noe som utgir seg for å være en prisguide for hw-utstyr på det norske markedet bør være gratis å annonsere på. Dette temaet har vært oppe flere ganger, og det er mange forumbrukere som har sluttet å bruke prisguiden helt, eller i det minste aldri trykker på linkene fra produtk til produsent, nettopp pga dette. Men, dessverre er jeg redd det er alt for store inntekter på denne prisguiden til at hw.no kommer til å endre på inntektsmodellen før de får en reell konkurrent. Slik ting er i dag så vet ikke jeg om noen konkurrenter. Edit: Inntektene bør i mine øyne utelukkende komme fra reklame, som det kryr av på sidene allerede. (Når det er sagt: Jeg er hellig overbevist om at kostnaden for å lage en konkurrent (som sannsynligvis overgår prisguiden i kvalitet) ikke burde være på mer enn 400-800 utviklingstimer, innkjøp av ett stykk grei boks (15.000,-) og tilgang til bra linjer (Bredbåndsfabrikken, anyone?). Med riktig design så kommer dette systemet til å snurre lykkelig avgårde uten annet vedlikehold enn når man legger til ny butikk. I tillegg så slipper man mange item's som ligger inne uten pris som man har i dag. Eneste problemet er at hw.no systemet har omtrent ALLE brukere i Norge, og for å bli stor hadde det kostet ufattelig mye i reklamekroner...) Endret 11. november 2005 av daffyd Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Det finnes en rekke konkurrenter. Dinpris.no er vel den mest åpenbare, Kelkoo er en annen. De tar så vidt jeg vet ikke betalt per klikk, men skal ha en viss andel av salget av et produkt som har gått via dem. Dette systemet er heller ikke potte tett, og benytter cookies om jeg ikke husker feil. (Uten å ha sjekket tror jeg for øvrig ikke de har en merking av hver knapp der det står at "Trykker du her, må butikken betale oss x antall kroner hvis du kjøper produktet") Når det gjelder å benyttte BBB som linjeleverandør for en slik tjeneste vil jeg for øvrig ikke anbefale. Jeg tipper de i likhet med de fleste andre leverandører til private har klausuler om at linjene ikke skal brukes til komersiell virksomhet. For øvrig er det interessant å se at så mange vil ha gratis tjenester som ikke skal koste penger for noen. Det er dessverre en realitet at det ikke er mulig å drifte en tjeneste en ikke kan få inn intekter på. Betalingsmodeller kan alltids diskuteres, men at en tjeneste må få tak i penger på en måte er et faktum. Ser at argumentet blir brukt om at prisguiden koster forbrukerne penger. Det har de helt rett i, men det må også nevnes at prisguiden sannsynligvis koster forbrukerne langt mindre penger enn de bannerne en finner på forsiden av hw.no, på vg.no, på nettavisen eller Dagbladet. Tenk deg annonsene som Komplett har i PCWold, de koster VELDIG, VELDIG mange klikk i prisguiden. Jeg er ikke ute etter å forsvare prisguiden på noen måte, men at ting koster penger er et faktum. Uten at jeg skal banke det i bordet, mener jeg å huske å ha hørt at 70 prosent av prisen før mva for et par Nike-sko dekker inn reklameutgifter de har hatt. Å profilere seg koster penger. Prisguiden koster penger, og alle konkurrenter koster penger. Aktører har i alle år likevel brukt penger på reklame fordi de tror det lønner seg, og det viser seg å lønne seg. Hvis en utelukker enkelte aktører fordi de ikke er villige til å betale, er da prisguiden 100 % objektiv? På ingen måte. Spørsmålet er da om det er bedre at en får en langt dårligere prisguide, som er dårligere konstruert og mindre oppdatert - eventuelt at den ikke eksisterer. Mener du at 100 % objektivitet er nødvendig, da foreslår jeg å ikke benytte prisguiden. Prisguiden, dinpris, Kelkoo og andre pristjenester er et tilbud, ikke noe mer. Lenke til kommentar
ZolidZnak Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) (Når det er sagt: Jeg er hellig overbevist om at kostnaden for å lage en konkurrent (som sannsynligvis overgår prisguiden i kvalitet) ikke burde være på mer enn 400-800 utviklingstimer, innkjøp av ett stykk grei boks (15.000,-) og tilgang til bra linjer (Bredbåndsfabrikken, anyone?). Med riktig design så kommer dette systemet til å snurre lykkelig avgårde uten annet vedlikehold enn når man legger til ny butikk. I tillegg så slipper man mange item's som ligger inne uten pris som man har i dag. Eneste problemet er at hw.no systemet har omtrent ALLE brukere i Norge, og for å bli stor hadde det kostet ufattelig mye i reklamekroner...) 5137470[/snapback] Virker som at bra opplegg det der, hvis du er den eneste som skal bruke det. Er hellig overbevist om at det oppsettet ditt kommer kommer til å gå knekke sammen svært kjapt så fort noen flere å bruker det. Du har til og med planlagt drift uten vedlikehold "fordi det ikke vil være nødvendig".. noe sier meg du ikke jobber med it-drift. Endret 11. november 2005 av ZolidZnak Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) (Når det er sagt: Jeg er hellig overbevist om at kostnaden for å lage en konkurrent (som sannsynligvis overgår prisguiden i kvalitet) ikke burde være på mer enn 400-800 utviklingstimer, innkjøp av ett stykk grei boks (15.000,-) og tilgang til bra linjer (Bredbåndsfabrikken, anyone?). Med riktig design så kommer dette systemet til å snurre lykkelig avgårde uten annet vedlikehold enn når man legger til ny butikk. I tillegg så slipper man mange item's som ligger inne uten pris som man har i dag. Eneste problemet er at hw.no systemet har omtrent ALLE brukere i Norge, og for å bli stor hadde det kostet ufattelig mye i reklamekroner...) 5137470[/snapback] Virker som at bra opplegg det der, hvis du er den eneste som skal bruke det. Er hellig overbevist om at det oppsettet ditt kommer kommer til å gå knekke sammen svært kjapt så fort noen kommer til å bruke det. Du har til og med planlagt drift uten vedlikehold "fordi det ikke vil være nødvendig".. noe sier meg du ikke jobber med it-drift. 5138016[/snapback] For 15.000,- får man en dual-core cpu med stripet raid. Legger man litt tanke bak design og implementasjon burde det klare å dra rundt på både visning og søk i relativt små datamengder for et par tusen samtidige brukere. (Og her er det snakk om små datamengder). Skulle det bli flere enn noen tusen samtidige brukere så er det bare å skalere opp, da man tydeligvis har fått opp en brukerbase og sannsynligvis også begynner å få reklameinntekter. Når det gjelder drift, så har jeg ikke nevnt det med et ord, da dette var tenkt som et forslag for en privatperson til å sette opp. Alle vet at uforutsette ting KAN (og vil) oppstå. Men ingen klager på om en privatperson har nedetid på en gratis tjeneste i en dag. Ønsker man å skalere opp kommer selvsagt alle former for backup, UPS, duplisering av linjer og hw ++ i tillegg. Men som et start-punkt er ikke det nødvendig. (Det en utvikler ville tatt backup av er koden og set-up av hver butikk. Resten kan genereres ved at du sender ut robotene igjen.) Men faktum er at i et slikt scenario så bør faktisk drift-utgiftene være relativt små. Skulle noen påstå noe annet så forsøker de å lure deg. En annen ting som jeg ikke har nevnt med et ord er videreutvikling. (Samt bug-fixing) Men det forutsetter at man faktisk når en viss brukermasse. Ingen gidder å jobbe videre med noe som ikke blir brukt. Og har man fått en viss brukermasse har man igjen startet og generere inntekter på reklame. (Inntektspotensialet har jeg null kompetanse til å uttale meg noe om, men jeg antar det ikke er så veldig mye, så det må være mye engasjement og en del gratis-arbeid til for å lage dette.) Endret 11. november 2005 av daffyd Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) (Når det er sagt: Jeg er hellig overbevist om at kostnaden for å lage en konkurrent (som sannsynligvis overgår prisguiden i kvalitet) ikke burde være på mer enn 400-800 utviklingstimer, innkjøp av ett stykk grei boks (15.000,-) og tilgang til bra linjer (Bredbåndsfabrikken, anyone?). Med riktig design så kommer dette systemet til å snurre lykkelig avgårde uten annet vedlikehold enn når man legger til ny butikk. I tillegg så slipper man mange item's som ligger inne uten pris som man har i dag. Eneste problemet er at hw.no systemet har omtrent ALLE brukere i Norge, og for å bli stor hadde det kostet ufattelig mye i reklamekroner...) 5137470[/snapback] Du glemmer det viktigste, nemlig å legge in produkter. Bilder, teknisk informasjon, lenker osv. må legges inn manuelt, et automatisk system vil ikke fungere tilfredsstillende. Endret 11. november 2005 av @kd Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (Når det er sagt: Jeg er hellig overbevist om at kostnaden for å lage en konkurrent (som sannsynligvis overgår prisguiden i kvalitet) ikke burde være på mer enn 400-800 utviklingstimer, innkjøp av ett stykk grei boks (15.000,-) og tilgang til bra linjer (Bredbåndsfabrikken, anyone?). Med riktig design så kommer dette systemet til å snurre lykkelig avgårde uten annet vedlikehold enn når man legger til ny butikk. I tillegg så slipper man mange item's som ligger inne uten pris som man har i dag. Eneste problemet er at hw.no systemet har omtrent ALLE brukere i Norge, og for å bli stor hadde det kostet ufattelig mye i reklamekroner...) 5137470[/snapback] Du glemmer det viktigste, nemlig å legge in produkter. Bilder, teknisk informasjon, lenker osv. må legges inn manuelt, et automatisk system vil ikke fungere tilfredsstillende. 5138103[/snapback] Du har rett i at mye av dette må knottes inn manuelt (eller man må bearbeide data som blir hentet av robotene). Men, de fleste web-butikkene har den type informasjon på samme sted for alle produktene, slik at man bør klare å få tak i både * navn * varenummer * kategori * bilder * beskrivende tekst o.l. fra butikkenes web-sider. En annen ting jeg ikke har nevnt er hvor lovlig dette er. Forhåpentligvis får man en avtale med et par web-shops som lar en bruke data de har, om ikke kan man jo risikere å bli saksøkt... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hei igjen! Vi er veldig opptatt av å opptre ryddig og at vi oppfattes som ryddig overfor våre lesere og samarbeidspartnere. Jeg har selv ment at opplysningen om betaling i prisguiden har vært tilstrekkelig når den har ligget på siden "Om prisguiden", men jeg tar tilbakemeldingene fra dere alvorlig. Jeg kommer derfor til å ta opp dette med redaktørene i nettverket for å finne en løsning på hvordan vi kan tydeliggjøre dette bedre. På den ene siden skal det komme tydelig frem, uten at det skal misforståes, på den andre siden skal det være synlig (og da fortrinnsvis tydeligere enn i dag skal man ta tilbakemeldingene her på alvor). Vil til slutt takk for innspillene vi har fått. Jeg kommer tilbake med en oppdatering så fort som mulig. Mvh, Amund 5137306[/snapback] Flott! Det var akkurat det svaret som burde kommet med en gang. Eller mer presist: Det er akkurat dette dere burde sett selv da diskusjonen har vært oppe her flere ganger tidligere. Ellers: hw.no tjener penger på akkurat de måtene de vil. Det er ikke lenger en side laget på gutterommet men en kommersiell bedrift delvis av norges største medieforetak, Orkla Media. De må levere gode resultater og det gjøres ved å tjene penger på det de kan tjene penger på. Om noen tror at de som jobber her gjør det kun for å være hyggelige og greie så bør de stikke fingeren i jorda. Hw.no er like kommersielt som alle andre store it-siter på nettet. Det er selvfølgelig helt greit og det er sånn det må være om nettstedet skal overleve på sikt. Hw.no tjener nå penger på annonser og betalte oppføringer i prisguiden. Den eneste måten å få slike inntekter på er å sørge for at det er nok lesere til at annonsørene vil betale for å være med. Artikler, forum, prisguide er det som gjør at folk trekkes hit og at annonsørene vil betale. Det vi som lesere kan og må gjøre er å bruke den makten vi har til å passe på at hw.no spiller med åpne kort. I denne saken synes jeg ikke de har gjort det ved å gjemme bort informasjonen om betaling i prisguiden. De færreste har forstått at butikkene må betale og jeg tror dette har vært bevisst fra hw.no sin side, på samme måte som kelkoo og diverse andre har hatt utydelige skiller mellom hva som er betalt og hva som ikke er betalt. "Alle" tjener på at leserene tror at prisguiden viser de laveste prisene, bortsett fra oss forbrukere selvsagt. Til slutt overrasker det meg litt hvor naive en del folk her er, særlig de som fremstår som den yngre garde. "There is no such thing as a free lunch" er et uttrykk som fortsatt er gyldig. Fortsett å gjøre en bra jobb her på hw.no men spill med åpne kort, det skal lite til å rive ned det dere har bygget opp gjennom mange år. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Flott! Det var akkurat det svaret som burde kommet med en gang. Eller mer presist: Det er akkurat dette dere burde sett selv da diskusjonen har vært oppe her flere ganger tidligere. Enig! Syns prisguiden er veldig bra, og tror dette er riktig måte å gå frem på (Er forøvrig fortsatt negativ til betaling pr. klikk (eller betaling whatsoever) i en prisguide. Men skjønner at er det penger å tjene, så tjener man penger på det...) Lenke til kommentar
Battone Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Dere trenger ikke å liste opp de som ikke er med i prisguiden, kun de shoppene som er med til enhver tid.. En liten undertekst som sier noe slik; "Dette er en prisguide for disse utvalgte nettbutikkene" Da er egentlig mye av problemet borte, så kunne dere laget en tråd i forumet der nye nettbutikker kunne skrive 1 innlegg der de informerer at dem er i gang.. For det er vel egentlig ikke deres, hw.no, sin oppgave å avgjøre hvem som er/blir useriøse aktører uten at dem får vist seg fram. Og ps, det at dere sammenligner dere med kelkoo, eh, håper ikke dette var seriøst.. Det som er greit med kelkoo er at dem ikke utgir seg for å være noe annet enn det dem er, et reklame juletre, hardt sponset av div. nettbutikker.. Det hadde kanskje vært best om dere gjorde som kelkoo at dere gir de som betaler mest øverste linja uansett søk, da hadde på en måte problemet vært løst, da også. Vel og merke om alle nettbutikkene hadda fått være med.... Endret 11. november 2005 av Dre@m_Lord Lenke til kommentar
amund Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Hei, Vi har diskutert dette med å tydeliggjøre betalingen i prisguiden, men er enig om at det er tydelig nok slik det er i dag. På hver eneste side i prisguiden er det en link til "Om vår prisguide" hvor det står i forklart hvordan prisguidens inntektsmodell fungerer. Ved å ha dette på en egen side er det mer plass for å forklare prinsippet tydeligere enn vi har anledning til på den enkelte produktside i prisguiden. Mvh, Amund Lenke til kommentar
amund Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 For det er vel egentlig ikke deres, hw.no, sin oppgave å avgjøre hvem som er/blir useriøse aktører uten at dem får vist seg fram. Seriøse aktører har råd til å betale 1,- kr per klikk de får fra en prisguide. Det finnes ingen markedsføring som er rimeligere og mer målrettet om man ikke bruker upopulære markedsføringsmetoder som spam. Mvh, Amund Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Har shg.no plutselig forsvunnet igjen? Den har jo vært der lenge nå, men plutselig forsvant den i dag... Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Det betaler en bestemt sum av penger hver måned, og etter at den blir brukt opp, så blir shg "utestengt" til 1. neste måned (vil jeg tro). Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Har shg.no plutselig forsvunnet igjen? Den har jo vært der lenge nå, men plutselig forsvant den i dag... 5316965[/snapback] Si meg, har du i det hele tatt lest tråden? Sitat fra innlegg nummer tre eller fire: Det koster hver butikk kr 1,- per klikk å være med i prisguiden. For SHG er det satt en grense for hvor mange klikk de skal få per måned etter SHG's eget ønske. Derfor taes SHG ut av prisguiden når denne grensen er nådd, noe som til nå har skjedd mot slutten av hver måned. Derfor vil dere se SHG i prisguiden første del av måned, men kan risikere at de er borte mot slutten av måneden. Jeg er enig i at dette ikke er veldig heldig, særlig ikke for SHG, men vi har lagt oss på en veldig klar linje. Lik pris og like vilkår for alle som deltar i prisguiden, og da er dette den beste måten å løse det på. Mvh, Amund 5093635[/snapback] Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 For det er vel egentlig ikke deres, hw.no, sin oppgave å avgjøre hvem som er/blir useriøse aktører uten at dem får vist seg fram. Seriøse aktører har råd til å betale 1,- kr per klikk de får fra en prisguide. Det finnes ingen markedsføring som er rimeligere og mer målrettet om man ikke bruker upopulære markedsføringsmetoder som spam. Mvh, Amund 5176225[/snapback] Betyr dette at Multicom og (delvis) SHG anses som useriøse aktører? Det er i såfall kraftig skyts mot nåværende og tidligere kunder... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Har shg.no plutselig forsvunnet igjen? Den har jo vært der lenge nå, men plutselig forsvant den i dag... 5316965[/snapback] Si meg, har du i det hele tatt lest tråden? Nei, gidder ikke å lese gammelt nytt Lenke til kommentar
BlinkyBill Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 For det er vel egentlig ikke deres, hw.no, sin oppgave å avgjøre hvem som er/blir useriøse aktører uten at dem får vist seg fram. Seriøse aktører har råd til å betale 1,- kr per klikk de får fra en prisguide. Det finnes ingen markedsføring som er rimeligere og mer målrettet om man ikke bruker upopulære markedsføringsmetoder som spam. Mvh, Amund 5176225[/snapback] hm...vil bare påpeke useriøsiteten i det utsagnet. Ifølge deg er seriøsitet altså avhengig av det budsjett man har til å betale dere. Dvs, at enhver ny butikk/mindre butikk som ikke kan se seg i stand til å betale for å være med i prisguiden eller omarbeide sitt eksisterende datasystem til å de krav som stilles for deltakelse i prisguiden dermed er å anse som useriøs. Håper du selv ser at dette er på trynet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå