tilstad Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Har kjøpt 100m Cat5 kabel for å legge opp et 100Mbit nettverk. Da jeg så at det ble solgt kabel med 4, 6, og 8 ledere antok jeg at 4 av de kunne brukes til telefoni. Ønsker nemlig å legge opp telefoni og nettverk i samme boksen (2 utganger) med en kabel. Er det mulig? Eller brukes alle lederne til netteverket? Kjøpte bokser på Claes Ohlson men skjønte nok ikke helt hvordan dette burde kobles inni de. Gjør man det slik at den venstre feks er dedikert til data og den høyre til tele? Eller bruker de egne ledere(av de slik at man kan få både 100Mbit nettverk og tele i begge 2 samtidig.( altså slik at det ikke spiller noen rolle hvem kabel man setter hvor.) Fikk en link til en nettside som omhandlet det å lage kabelen, men har hatt vanskligheter med å finne svar på disse tingene. Boksen(stikket) dette skal kobles i har 2 utganger hvorav hver har 8 tilkoblingspunkter, altså til 8 ledere hver. Blir ikke det litt i meste laget å koble alle? Eller er det for å kunne kjøre 2 separate nettverk i 1 boks, da uten tele, altså 2 cat5 kabler? Det finnes fargekoder her, men totalt har jeg jo bare en kabel med 8 ledere og lurer da på hvilke jeg skal bruke. Men er jeg nødt til å legge opp separat kabel for tele for at dette skal fungere slik jeg ønsker? Takker for alle svar. Mvh, Kjetil Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Du snakker om en "boks", hva er dette? Kan jo være kjøleskap "boks" for alt jeg vet. Hvis du lurer på om du kan "splitte" en cat5 kabel til å kjøre både tlf og data kan du jo fint det. Men ether trenger 2 par. Da har du 2 ekstra par som du kan bruke til telefoni på samme kabel. Men du må ikke finne på å putte telefon kontaktene du lager i en hub eller noe liknende. Trenger jo ikke tenke på frekvens hvis du ikke bruker samme ledere til tlf/data. Lenke til kommentar
Gtyrte Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Kontaktene 1,2,3,6 på en rj-45 kontakt brukes til nettverk. Venn ligst rett meg vis jeg tar feil. Lenke til kommentar
Mercury Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Kontaktene 1,2 og 3,6 brukes til nettverk på rj 45 plugger. Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Samme ka nummer du bruker spør du meg, bare du bruker dem PARVIS, hvis du ikke bruker dem parvis vil du oppleve dårligere signaler, spesielt over lengre avstander. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 25. august 2002 Forfatter Del Skrevet 25. august 2002 Men ved å bruke 4 får jeg da 100Mbit eller 10 Mbit? Har jo noen ferdiglagde nettverkskabler og i de brukes det jo 8 ledere..ihvertfall ser det slik ut på den gjennomsiktige pluggen. Kan ikke helt tro at de lager kabler med 8 ledere hvis man bare trenger 4..Rett meg hvis jeg tar feil.. "boksene" er stikk/koblingsbokser/data-teleuttak Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Det er standard med 4 par (8 ledere) som du sier er i de du kjøper. Men det brukes kun 2 par. Det er med andre ord 2 par som går inn på RJ45 pluggen og ikke "gjør noe". Og ja du får selfølgelig 100 mbit. En liten forklaring RJ45 sett ovenfra: 112xx2xxx tall 1 er par1 tall 2 er par2 x er ledninger som du ikke trenger å sette i pluggen. Men du _må_ bruke disse "posisjonene"/rekkefølgen ellers vil det jo ikke virke. Lykke til Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 25. august 2002 Forfatter Del Skrevet 25. august 2002 ok...så du mener at jeg skal bruke de 3 første lederne sett ifra venstre, så opphold på 2, og så den siste? Og at de resterende kan bruker til hva som helst...? Er det da vanlig at man legger telefoni i disse selvom den stikkes inn i et nettverkskort eller router slik at man kan aksessere tele ifra kabelen på ethvert punkt..? Takker fo rsvar. Lenke til kommentar
Leffie Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Hmmmmm.. Superfly, du må nok rette på det wiringdiagrammet ditt. Du har tegnet opp ni ledere.. en x for mye til høyre der. Ellers synes det korrekt. Har nettopp gjort det samme selv, brukt en cat 5 kabel til å koble til to separate maskiner ved å splitte den. Virker helt fint i 100mhz, bare husk å bruke lederne parvis etter regelen 1 og 2, 3 og 6, og ikke tvinn opp parene mer enn høyst nødvendig! OBS! Dette vil selvsagt se annerledes ut dersom du ønsker å bruke krysset kabel. Lenke til kommentar
jimi Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Dersom du ønsker å legge opp ett 100 MB nettverk trenger du 4 par, du har derfor ikke mulighet til å benytte telefoni på den samme kabel. 10 MB nettverk bruker to par. Koplingsboksen du setter på veggen bør ha fargemerking for tilkoplingspunktene. Hvordan de koples i pluggen, søk etter RJ45 på Kvasir. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 25. august 2002 Forfatter Del Skrevet 25. august 2002 Ok..så nå har vi altså 1 som mener at man trenger 4 par for 100Mbit og noen andre som mener at det holder med 2 par. Hva er så svaret? Boksene har fargekoder ja.. Lenke til kommentar
Digger Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Du trenger bare 2par=4stk ledere for og kjøre 100mb det er da ikke noe og krangle om det da :smile: :smile: Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 etter det jeg vet trenger du alle 4 paren for å få 100mbit full duplex, men det skal gå fint å bruke bare 2 par ved 100mbit half duplex :smile: Lenke til kommentar
Leffie Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Huff og huff, her er mange som vet, og tror de vet... Det er en nettverksstandard som bruker alle fire parene, men det er vel ethernet 100base tx vi snakker om her? Den standarden trenger bare to par (fire ledere) og støtter 10/100mbit også i full duplex. Fargekoding spiller forsåvidt liten rolle, men kan gjøre det lettere å finne ut av senere. Noen sider: http://www.alatec.com/info/rj45.html Det finnes haugevis av sider om dette, gjør et søk i google, da vel.. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 25. august 2002 Forfatter Del Skrevet 25. august 2002 Ok, takk for svarene...da forutsetter jeg at jeg skal bruke 2 par (4 ledere) for det er ethernet 100 base med full duplex jeg skal ha her ja. Men hva er det som ev. skal til for å kunne oppgradere senere til 1000Mbit? Alle lederne? hehe..blir nesten litt for mye å spør om det her nå... Og da legger jeg isdn i de fire andre. Så hvis ingen har noen invendinger blir det slik. Kjetil Lenke til kommentar
Bjart-to Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 En liten ting: Man kan splitte en 4-par cat 5 kabel, men det er ikke så lurt. Telefonen kan virke inn på data overføringen. I et godkjent cat-5e nettverk SKAL IKKE dette gjøres. Lenke til kommentar
pbn Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Du må ikke legge data og telefoni på samme cat5 kabel. Det er tull, og kan føre til masse problemer. Jeg anbefaler at du heller bruker 2 kabler, der en er til telefoni og en til data... Eller du kan kjøpe deg en trådløs telefon, det er MYE lettere. Hvis du er stinn i gryn og vil ha det kuleste av alt, og samtidig ha data/tele på samme kabel anbefaler jeg at du leser litt om fiberoptikk :wink: Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 25. august 2002 Forfatter Del Skrevet 25. august 2002 Men hva er det så meningen at de resterende 2 parene skal brukes til?!?! Lenke til kommentar
D_KILLAH Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Alle er der for da kan du bruke samme kabel til ISDN-kabel og nettverkskabel...(visst den er helkoblet) Lenke til kommentar
djfox Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 fargene som skal i koblingsboksen (fra venstere) er:hvit orange,orange,hvit grønn,blå,hvit blå,grønn,hvit brun,brun. når du skal koble disse i rj 45 kontakten så husk at låsetappen skal ned og metal lederene skla bort i fra deg!!! de som brukes til telefoni er. hvit blå og blå. jeg anbefaler deg til å legge to kabler en til telefoni og en til nettverk. kabelen må ikke dras i å den må ikke bøyes mer en radiusen delt på 4 (dvs 45 grader) den vil miste sin kategori 5 status om disse forhånds reglene blir brutt! er det noe du/dere lurer på er det bare å sende mail til meg så skal jeg hjelpe dere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå