Gå til innhold

Webshoptesten 3. kvartal 2005


Anbefalte innlegg

En ting som ikke framgår av denne testet, og som det også påpekes, er bl.a. hvordan garantier/reklamasjoner håndteres. Flere nettbutikker slurver veldig på dette området og blander ofte sammen garanti og reklamasjonrett. Mange har sine egne tolkninger av loven som ikke er i tråd med Forbrukerrådets utlegginger.

 

Reklamasjonsretten er lovbestemt. Garanti er noe selger gir uavhengig av lovverket og kan strekke seg ut over det reklamasjonsretten i loven krever.

 

Som vanlig forbruker/privatperson er det Forbrukerkjøpsloven som gjelder og da har du på det meste av datautstyr 5 års reklamasjonsrett fordi det aller meste er ment å vare mer enn 2 år.

 

I tillegg er det slik at dersom man får ny vare, eller byttet en vesentlig komponent (hovedkort, minne, disk, skjerm osv.) i f.eks. en PC , så gjelder ny garanti/reklamasjonsrett på den nye varen/komponenten. Ved et PC-kjøp som man har måttet bytte f.eks. harddisken i, vil man miste reklamasjonsretten på PC-en etter 5 år, mens harddisken har 5 års reklamasjonsrett fra byttedatoen. Dette er uavhengig av garantier. Forbrukerkjøpsloven kan ikke avvikes til ulempe for kjøperen.

 

Ved nærlingskjøp gjelder Kjøpsloven som gir 2 års reklamasjonsrett. Til forskjell fra ved forbrukskjøp kan selger begrense betingelse gjennom en kontrakt/avtale med kjøper. Er ikke det gjort, gjelder loven slik den står.

 

I den senere tid har det gledet meg at Komplett, PSData, Dell (og sikkert flere som jeg ikke har personlig erfaring med) har tatt konsekvensen av det norske lovverket og håndterer reklamasjoner stort sett på korrekt måte. Jeg har fått det jeg lovmessig har krav på.

 

Med dette som utgangspunkt sjekket jeg betingelsene til vinnerne:

 

1. shg.no ser på papiret ut til å annerkjenne kjøpslovens 5 års reklamasjonsrett for produkter som er ment å vare mer enn 2 år. Hvordan de håndterer det i praksis vet jeg ikke og har dermed ikke mer info å tilføre.

 

2. Databutikken.com oppgir 2 års reklamasjonsrett som altså i de aller fleste tilfeller er feil for datautstyr. De følger altså ikke loven, som de jo er pålagt å følge.

 

3. ITButikken.no oppgir 2 års reklamasjonsrett som altså i de aller fleste tilfeller er feil for datautstyr. De følger altså ikke loven, som de jo er pålagt å følge.

 

Synes kanskje at et minimumskrav for å være med i Webshoptestet er at de anerkjenner og praktiserer norsk lov. Alle som selger varer inn på det norske markede fra en norsk adresse må overholde norsk lov.

 

Det hadde vært interessant å ha en webshoptest som undersøker hvordan ulike reklamasjonssituasjoner håndteres. Tror det hadde vært et veldig nyttig redskap til å få alle til å forholde seg korrekt til lovverket. Det er en del å rydde opp i.

 

Mer om Forbrukerkjøpsloven/Kjøpsloven på www.lovdata.no.

 

Kjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html

Forbrukerkjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

 

Forbrukerportalen.no har også mye nyttig info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med fraktkostnader kan spille mye inn på totalkostnad hvis man handler en ting om gangen, helt klart. Vi har som nevnt i testens siste side valgt å ikke ta hensyn til fraktutgifter i beregningen, for som TL1000S nevner så spiller dette mindre inn når det er snakk om dyre produkter, spesielt om man også handler flere produkter på en gang (som vi dataentusiaster gjerne gjør :-) )

Lenke til kommentar
jeg tror faktisk at shg har en del kunder i norge allerede, snakka med support en del, og bare sist mandag alene så sendte de ut varer for 600.000,- til norge.

5072391[/snapback]

 

Det sier meg egentlig ikke så mye, hvor mye er det i norsk målestokk? Hvordan er det feks med komplett (som er den største i norge?)

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg tror faktisk at shg har en del kunder i norge allerede, snakka med support en del, og bare sist mandag alene så sendte de ut varer for 600.000,- til norge.

5072391[/snapback]

Det sier meg egentlig ikke så mye, hvor mye er det i norsk målestokk? Hvordan er det feks med komplett (som er den største i norge?)

5072430[/snapback]

 

I 2004 omsatte vi for nesten 2 milliarder kroner og ...

Kilde

Hvis vi deler simpelt på 365 så betyr det en omsetning på ca 5,5 millioner per dag (rundt regnet 10 ganger så mye som SHG). Nå varierer nok omsetningen veldig mellom årstider og ukedager, men jeg tror nok mandag er en av de mest immbringende dagene. Hvis SHG brukte forrige mandag som skrytetall så renger jeg med det var et uvanlig høyt tall.

 

SHG hadde en årsomsetning i 2004 på 255 millioner (jeg klarte ikke å linke til siden men det står på www.shg.no under "om oss" og "profil") Altså rundt regnet en åttendel av komplett.

Lenke til kommentar

600.000 på en dag er kanksje ikke så mye sammenligna med komplett, spesielt da ikke på en mandag, men jeg tror at shg.no fremdeles er ganske ukjente for de fleste her i norge, mens komplett er en butikk så og si alle har hørt om, og det vil naturligvis ha mye å si. så jeg synes at 600k på en dag er ganske bra for shg.

 

de har forresten planer om å åpne lager i norge dersom salget hit fortsetter å være bra eller blir enda bedre.

 

kilden for dette er thomas poå support, så jeg vet ikke så mye mer enn det jeg akkurat har sagt, men "time will show"

Lenke til kommentar
Frakt

Selv om fraktpris er en del av hva man må betale ved bestilling av varer fra en webshop, har vi ikke tatt hensyn til dette i testen.

 

Om en butikk skal vinne denne testen kan dem jo bare selge varene til 10 kr og frakt kr 100% av varens verdei. da har dem kommet på 1 plass uten å endret prisen på varene.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det sier meg egentlig ikke så mye, hvor mye er det i norsk målestokk? Hvordan er det feks med komplett (som er den største i norge?)

 

 

Komplett tapte 3sifferet millionbeløp da nettsiden ble oppdatert og ikke var på nett.

Det burde vel forklare noe.

Endret av War
Lenke til kommentar
Men jeg holder meg til komplett.no som er den eneste butikken som kan levere pr brev. (tror jeg)  Priser meg lykkelig over den muligheten:)

5071221[/snapback]

Hardwareshop.no og HCS.no kan også levere pr brev.

5075162[/snapback]

 

Vel, HCS.no leverer ikke samme utvalge av data deler/tilbehørm om de har noe i det hele tatt.

hardwareshop.no har langt ifra samme utvalge, men alikavel så kan det hende jeg tester dem en gang:)

Lenke til kommentar
jeg tror faktisk at shg har en del kunder i norge allerede, snakka med support en del, og bare sist mandag alene så sendte de ut varer for 600.000,- til norge.

5072391[/snapback]

Det sier meg egentlig ikke så mye, hvor mye er det i norsk målestokk? Hvordan er det feks med komplett (som er den største i norge?)

5072430[/snapback]

 

I 2004 omsatte vi for nesten 2 milliarder kroner og ...

Kilde

Hvis vi deler simpelt på 365 så betyr det en omsetning på ca 5,5 millioner per dag (rundt regnet 10 ganger så mye som SHG). Nå varierer nok omsetningen veldig mellom årstider og ukedager, men jeg tror nok mandag er en av de mest immbringende dagene. Hvis SHG brukte forrige mandag som skrytetall så renger jeg med det var et uvanlig høyt tall.

 

SHG hadde en årsomsetning i 2004 på 255 millioner (jeg klarte ikke å linke til siden men det står på www.shg.no under "om oss" og "profil") Altså rundt regnet en åttendel av komplett.

5073248[/snapback]

 

Dette er vel den totale omsetningen for de fem landene (Norge, Sverige, Storbritannia, Irland og Nederland) Komplett ASA selger varer til. Isåfall blir det helt feil.

Lenke til kommentar

For de av oss som har hentemulighet ..f.eks. hos Netshop, Pyton, IT24..med flere. er Webshops som SGH, Databutikken ikke noe reelt alternativ uansett.

 

5070891[/snapback]

 

Ikke snakk på vegne av andre når du faktisk ikke gjør det. :whistle:

 

Selvsagt er de reelle alternativer. Det er jo sluttsummen som betyr noe i den grad prisene er avgjørende for hvilken butikk du velger. Da jeg bestilte deler til ny maskin ble en del bestilt fra netshop.no og hentet i Oslo, mens en del varer, som tastatur, cpu, psu og skjermkort ble bestilt på shg.no. det var fordi shg.no var såpass mye billigere på de aktuelle delene at en hundrelapp ekstra i frakt ikke betød noe.

 

Kan ikke si så mye om service foreløpig, men responsen var aldeles upåklagelig! Pakken lå på postkontoret mitt allerede dagen etter. For de som klager på websiden til shg, jeg synes faktisk den er helt grei. Å sammenligne skjermkort var lettere enn hos de fleste andre steder jeg har vært, fordi kortene ble gruppert etter type, ikke produsent (eks. alle x800kort samlet ett sted)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For de av oss som har hentemulighet ..f.eks. hos Netshop, Pyton, IT24..med flere. er Webshops som SGH, Databutikken ikke noe reelt alternativ uansett.

 

5070891[/snapback]

 

Ikke snakk på vegne av andre når du faktisk ikke gjør det. :whistle:

:hmm: Gikk nok litt hardt ut der.. igjen.. Takk for korrigering.. :)

Selvsagt er de reelle alternativer. Det er jo sluttsummen som betyr noe i den grad prisene er avgjørende for hvilken butikk du velger. Da jeg bestilte deler til ny maskin ble en del bestilt fra netshop.no og hentet i Oslo, mens en del varer, som tastatur, cpu, psu og skjermkort ble bestilt på shg.no. det var fordi shg.no var såpass mye billigere på de aktuelle delene at en hundrelapp ekstra i frakt ikke betød noe.

 

Du snakker for deg selv nå? :p

 

Du har selvsagt rett i at på gitte produkter vil eventuell (dyr) frakt ikke gi en sluttsum som overstiger samme varer kjøpt annesteds med hentemulighet (eller lav fraktpris).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

SHG Dyre på frakt ??

 

Nå har jeg vanligvis bestilt fra Komplett/Norek/Netshop. Så jeg vet fraktprisene godt hit til Tromsø da jeg vitterlgen bygger en god del maskiner.

 

Hos SHG på de 2 siste ordrenen mine var fraktprisene i begge tillfeller på kr 100 eks mva altså kr 125,-

her ser dere min siste ordre fra SHG

 

810446 Coolermaster Cavalier 1, Black 541,60

310821 ASRock 939Dual-SATA2, ULi1695, Socket939 409,60 NOK

321092 AMD Athlon64 3200+, S939, Bulk, BW 972,00

420451 Samsung SP P120 200GB, SATAII, 8MB 624,80

520378 Vikings Keyboard KB-240 NO-BL, Black/Sil 49,60

350891 Kingston DDR400, 2x512 MB, CAS 3 568,80

341090 Sapphire X800GTO Ultimate, 256MB, TV/DVI 1.331,20

320683 Zalman FanMate 2, Fan Controller 32,80

001301 Posten Norge 100,00

001000 Efterkravsgebyr 40,00 1

 

Varebeløp:

4.670,40 NOK

Momsbeløp:

1.167,60 NOK

Ordretotal:

5.838,00 NOK

 

Altså frakt og oppkrav på kr 140 + mva, en tilsvarende ordre fra komplett ville ha kostet meg kr 216,- + mva, altså SHG har vesentlige lavere fraktomkostninger en komplett, Dette gjelder særskilt der du bestiller mange ting, som f- eks kabinett.

 

Derimot når du bestiller en del, så kan vel kanskje de norske være rimeligere, har en supplemangsordre inne hos SHG, og som Dere ser s¨er tydeligvis fraktkostnadene lik uansett ordrestørrelse hos SHG

 

510171 Vikings Optical Mouse M06, Black/Silver 74,40

510176 Logitech Click Optical Mouse, USB&PS/2 124,00

750699 NEC ND-3550, DVD±RW, Black 276,80

910366 Pinnacle PCTV 310I TV/DVB-T/FM Intern 683,20

001301 Posten Norge 100,00 1

001000 Efterkravsgebyr 40,00 1

 

Varebeløp:

1.298,40 NOK

Momsbeløp:

324,60 NOK

Ordretotal:

1.623,00 NOK

 

Frakt og oppkrav utgjør også her 140 + mva

Hos komplett ville frakt + oppkrav for tilsvarende orde utgjort kr 106 + mva

 

så konklusjonen blir at på små ordrer med få deler så er shg noe dyrere på frakt, men på større ordrer så er de vesentlig billigere. Vel og noe er galt når SHG kan slå grossistpriser på de fleste produkter. Og siden jeg stort sett handler deler til komplette maskiner, så blir jo SHG det klart foretrukkne valget ikke bare på delepriser, men også når det gjelder frakt.

 

Sidene Deres synes jeg er bra, men er en meget irriterende forsinkelse når du skal slette en ordre, gjorde forsøk på det for å få begge de overstående i en ordre og derved spare kr 140 + mva. Fikk opplyst av siden at opprinnelig ordre ikke kunne slettes pg var under plukking (Natt til søndag) så jeg måtte bestille tilleggsordren for seg, mandag får jeg mail at min opprinnelige ordre alikevel var slettet, men da var lilleordren allerede sendt, og hovedordren måtte bestilles på nytt, dette bør SHG rydde opp, da dette fungere helt fint hos komplett/norek/netshop.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...