Gå til innhold

Amotor: Fortsatt forvirring rundt mopedførerkortet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flere tar førerkort for lett motorsykkel (klasse A1) når de er 16 år. Trolig er dette fordi de ser at de får mer kjøreopplæring, og det er en fordel når de skal ta førerkort for bil senerr, sier Tor Inge Soma, formann i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL)

tror ikke dette stemmer helt..alle jeg kjenner gjør det for å kunne kjøre fortere å bedre lovlig..

Lenke til kommentar

Dette forsto jeg ikke helt,jeg er 22 og har førerkort BCD bettyr det da at jeg kan kjøre moped/scooter??

Men i førerkort står det M147,dere skriver M 147 gjelder kun for tre eller firehjuls mopeder. For personer som ikke er fylt 18 år må mopeden veie under 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift). Obligatorisk opplæring hos kjøreskole, og teoriprøve hos Statens vegvesen. Du kan ta denne førekortklasse fra 16 år, men den er opprettet med tanke på personer som fylte 20 år før 1. januar 2005, og som ikke har andre typer førerkort. Har du førekort for traktor (klasse T) får du også lov til å kjøre mopeder i denne klassen.

Betyr det at jeg kun kan kjøre atv eller kan jeg kjøre moped også?

Hadde vært litt kjipt å putra langs veien for bli stoppet onkel politi :hmm:

Nå er helt forvira.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette forsto jeg ikke helt,jeg er 22 og har førerkort BCD bettyr det da at jeg kan kjøre moped/scooter??

Men i førerkort står det M147,dere skriver M 147 gjelder kun for tre eller firehjuls mopeder. For personer som ikke er fylt 18 år må mopeden veie under 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift). Obligatorisk opplæring hos kjøreskole, og teoriprøve hos Statens vegvesen. Du kan ta denne førekortklasse fra 16 år, men den er opprettet med tanke på personer som fylte 20 år før 1. januar 2005, og som ikke har andre typer førerkort. Har du førekort for traktor (klasse T) får du også lov til å kjøre mopeder i denne klassen.

Betyr det at jeg kun kan kjøre atv eller kan jeg kjøre moped også?

Hadde vært litt kjipt å putra langs veien for bli stoppet onkel politi :hmm:

Nå er helt forvira.

5079122[/snapback]

I det første avsnittet i artikkelen står det:

Etter 1. januar 2005 må du ha førerkort for å kjøre moped. Har du førerkort klasse A, B, C eller D, gir det deg rett til å kjøre moped med to, tre eller fire hjul.

Er ikke det ganske klart da?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...