Lasse 90 Skrevet 28. oktober 2005 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2005 Hei Når jeg prøver å boote 64bits ubuntu linux med grub så virker det som alt går greit, kommer masse rare ord og slikt, også blir skjermen svart og det står: "signal out of range"... Dette har ikke skjedd før i winxp. Vet ikke om dette er rett sted å poste det, men jeg prøver. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 28. oktober 2005 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2005 Ta å trykk på Ctrl + Alt + F1 når skjermen blir svart. Kommer du da inn i ett shell(kommandolinje)? Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2005 hva gjør jeg da? er helt grønn på linux Lenke til kommentar
Palme Skrevet 28. oktober 2005 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2005 Kan begynne med å si om det gikk? Står det noe der? Hvilken distro(Linux versjon) bruker du? Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2005 Jeg bruker 64bits versjonen av ubuntu Jeg kom ikke noe videre med å trykke ctrl alt F1 skjermen ble svart og forble svart. Den bare blir slik i loadingen eller hva det er står loading sata og slike ting Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2005 Ingen som kan svare ? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 29. oktober 2005 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2005 Har dette fungert før? Kan du skrive ned hva som står før skjermen blir svart? Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2005 Jeg fikk det til nå Det står på skjermen: ubuntu 5.04 "hoary hedgehog" lasses tty1 Lasses login : kommer ikke noe videre. Har prøvd å skrive navn, men virker som datan henger seg opp Lenke til kommentar
Palme Skrevet 29. oktober 2005 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2005 Siden maskinen henger seg opp kan det virke som om det muligens er hw problemer. Så du kan ikke skrive inn ditt brukernavn + pass? Hva med å prøve en ny installasjon bare for å teste? Tar vel ikke mer enn en 15 min å sitte det opp. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 29. oktober 2005 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2005 Problemet er at du antagligvis har en lcd skjerm. Av en eller annen grunn kan dette by på problemer. Når jeg installerer må jeg skrive inn "linux vga=768" (uten ") for å ikke få svart skjerm. Når jeg har skrevet inn dette har jeg aldri noe mer problemer med det. Prøv å installer med denne koden. får du svart skjerm, trenger du en annen kode, prøv da "linux vga=771". Det er mange slike koder, men husker desverre ikke alle i farten. Disse kodene kan faktisk også skrives inn i grub (oppstartslasteren) før den booter. Kom deg til menyen hvor du velger hvilet OS den skal starte (du må kanskje trykke esc, men det strå i så fall på skjermen). Den øverste er vanligvis gjeldene ubuntu linux. Ha markøren på denne og trykk på e (edit). Da får du opp en meny med litt av hvert. Omtrent slik: title Ubuntu, kernel 2.6.12-9-686 root (hd2,0) kernel /vmlinuz-2.6.12-9-686 root=/dev/sda2 ro quiet initrd /initrd.img-2.6.12-9-686 savedefault boot Det vil antaglig stå 386 i stede for 686, men det er en helt annen historie. Ha markøren over kernel saken og trykk på e igjen. Legg inn "vga=768" mellom ro og quiet. Da blir det omtrent slik: title Ubuntu, kernel 2.6.12-9-686 root (hd2,0) kernel /vmlinuz-2.6.12-9-686 root=/dev/sda2 ro vga=768 quiet initrd /initrd.img-2.6.12-9-686 savedefault boot Trykk nå på "b" for å boote. Prøv en annen kode hvis du får samme feil igjen. Vil ellers anbefale deg å laste ned den nye ubuntu versjonen (brezzy) og legge inn den i stede. Den finner du her: http://us.releases.ubuntu.com/releases/breezy/ Lykke til. Bare spør om mer hjelp:) Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2005 Turgon: på den linja står det: kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda2 ro console=tty0 quiet splash Skal jeg ta bort "console=tty0" og skive vga=768? eller skal det bli sånn: "console=tty0, vga=768"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 29. oktober 2005 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) console=tty0 vga=768 ikke skilt med komma, men med mellomrom. Endret 29. oktober 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2005 Har prøvd det nå. Skjermen ble ikke svart, jeg skulle ikke skrive in noe navn eller slikt. Men så møtte jeg på dette: Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2005 Noen som vet hva som er feil? Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. oktober 2005 Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2005 Fjern splash og prøv med vga=normal. Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2005 Jeg fikk ikke sånt rart bilde, men skjermen ble svart og det sto det samme som jeg skrev i første post. Prøvde ctrl, alt og F1 men da kom jeg til det stedet der den henger seg opp... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. november 2005 Rapporter Del Skrevet 1. november 2005 Hva skjer egentlig når du skriver navnet ditt inn i innloggingen? Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 1. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. november 2005 Når jeg skriver navnet i den inlogginga så skjer det ingen ting. Virker som datan henger seg opp. Men jeg kommer forbi inlogginen med vga=768, men da blir skjermen rar slik som jeg viste på det bilde... Lenke til kommentar
akinesia Skrevet 15. november 2005 Rapporter Del Skrevet 15. november 2005 jeg har samme problem, trur det er noe med oppløsningen.. hvordan forandrer man den når jeg ikke er inne på gnome/kde? Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 16. november 2005 Rapporter Del Skrevet 16. november 2005 visst du ikke har noe du absolutt trenger kan du jo formatere og installere ubuntu breezy da hoary er noe gammelt nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå