Gå til innhold

Forby alt vi ikke liker?

Anbefalte innlegg

Artikkelen

Selv om jeg har en viss sympati med dem i dette tilfellet, så er det IMO en stygg trend i dag at alt vi ikke liker og mener at andre heller ikke burde like skal forbys. Vil ikke folk gjøre som "vi" vil, skal de tvinges med loven i hånd. Mye av dette er drevet av et ønske om å gjøre godt, men summen blir at vi ender opp med en haug lover som ikke er mer en "feel good" lover.

Er det virkelig ønskelig å la staten legge seg opp i alle deler av samfunnet og passe på oss slik at vi kan gjøre de "rette" valgene.

Vet virkelig andre så mye bedre enn oss? Er det ikke på tide å slutte å lovregulere det vi ikke liker, og heller la folk bestemme selv?

Mulig jeg er blåøyd, men jeg tror at hadde men i Norge turt å la folk tenke selv, ville man blitt overrasket over hvor godt vi klarte oss. Men en selvstendig tenkende befolkning er sikkert ikke ønskelig .... bedre for alle parter med en befolkning som er avhengig av en gavmild stat? På dem ¨måten sikrer man jo at det er "kompetente" mennesker som tar de riktige valgene for oss, noe som jo bare skulle mangle siden det er de samme menneskene vi er avhengige av for å få hjelp senere om vi ikke hørter på dem....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det hele virker smått patetisk.

"Fremtiden i våre hender" kaller dem seg, og man skulle tro de ville være opptatt av de litt store linjene i samfunnsutviklingen. Og det dem driver med er å krangle om juleutstillinger.

Måtte fremtiden min aldri havne i hendene på en slik gjeng tullinger.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot det å ha familien rundt et bord med god mat og gaver i jula. Det er bare koselig det. Men jeg blir gal av den skrålinga og grininga til folk som starter sent oktober og hele november og desember før 24. Bare stress og grinebiting mot hverandre i butikkene og butikkansatte får gjennomgå som rakkern.

Lenke til kommentar

Personlig merker jeg mer til alle som maser om at dette er et problem, enn jeg legger merke til selve problemet. Før jeg registrerer julemarspina i butikkene og juleutstilling i vinduet, så merker jeg de som syter over at nå er den her allerede.

Men litt angående topic, så er jeg enig i den 'forby det man ikke liker'-holdningen som enkelte viser er bare dum. Jo flere forbud man har, som folk opplever som unødvendig, desto mindre respekt får man for loven. Og når respekten begynner å forsvinne, så gir det utslag på andre områder også.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg ikke alltid følger like bra me, men jeg hører aldri om Fremtiden i våre hender utenfor jul/førjulstida.

Og da er det det samme hver gang, kjøpepresset må reduserer og de oppfordrer til å sende pengene vi ville brukt på presanger til diverse U-hjelps organisasjoner.

Mener å huske at Fremtiden i våre hender erklærte en handlefri dag i desember i fjor; midt i julestria spratt de rundt i Oslo og oppfordret folk til å ikke handle, som om fremtiden ville blitt så mye bedre pga det...

Gjør ikke Fremtiden i våre hender annet enn å motarbeide jula?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

@Feynman: Ja, riktig det. Burde vært klarere der.

I tillegg til julehandelen liker ikke Fremtiden i våre hender:

- Halloween. Der er jeg enig forresten, Halloween er en teit "høytid" som har sneket inn via TV og annen USA underholdning.

- Import av tropisk tømmer fra regnskogene. Ja, enig i det å...

- Utslipp fra lufttrafikken.

...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Rent generelt og ikke angående denne saken:

Ja, jeg er enig i at det er merkelig at staten skal lovpålegge saker som man som fritt menneske bør få bestemme selv. På grunn av enkelte uheldige individer blir alle pålagt lover og regler som om vi ikke er tenkende mennesker.

Angående saken:

Fremtiden i våre hender er jo bare sære. Best å overhøre dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...