Gå til innhold

Støy på lydutgangen

DataJens

Anbefalte innlegg

Har en acer TM3002wtmi. Når batterlieliminiatoren står koblet til, er det en forferdelig støy på lyfutgangen.... piping og susing i tankt med mine bevegelse på mus-plata, og harddiskens jobb. Setter jeg på musikk kan det til en viss grad overdøves. Fjerner jeg powersupplyet forsvinner lyden helt. Må jeg leve med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er opplagt høyfrekvent støy som forårsaker dette, og som har sin opprinnelse i adapterens "switchede" strømforsyning. Grunnen til at den er merkbar helt ned i det hørbare frekvensområdet skyldes en form av modulasjon/induksjon. Pga av at slikhøyfrekvens forplanter seg ukontrollert gjennom maskinen, er den beste løsningen å ta ondet ved roten, nemlig få en bedre adapter med bedre filtrering, eller sette et støyfilter på ledningen mellom adapteren og maskinen. Det sitter gjerne en ferritklump her fra før: Kan du sjekke at du har en slik? den vises gjerne som som en fortykkelse på ledningen. Slike går det an å få kjøpt løse til å klemme på ledningen. Ellers kan jeg forklare deg hvordan du enkelt lager et mere effektivt filter på ledningen av en spole og en kondensator, om du er interessert (forutsetter lodding).

I mellomtiden kan du jo også se om det hjelper en smule å gå til avansert volumkontroll og "mute" de inngangene du ikke bruker.

Lenke til kommentar

Å mute innganger hjelper ikke. Dvs på "recordsiden", må jeg velge "select" på en av inngangene, kan ikke velge å mute, eller ikke velge noen.

Nøyaktig samme lydmønsker er hørbart også når poweret ikke er koblet til, og det er hørbart direkte fra maskinen også (men seff mye lavere, kanskje fra maskinens høytalere??). Jeg oppdaget ikke dette i morges.

Noen ganger er det bedre enn andre ganger.. forskjellen (og problemet) er størst når poweret står i....

Lenke til kommentar

Hm, jeg gikk jo ut fra det du sa først, det er jo ikke så enkelt hvis du har ulydene også ved ren batteridrift. Det er ikke så uvanlig å høre slike lyder svakt, eller hvis man skrur volumet opp. Lydkort er sjelden særlig bra på bærbare, og hvis man stiller litt krav er det ofte ikke noen vei utenom et eksterne, pcmcia eller usb. Det finnes noen helt billige små usb lydkort som ser ut som en minneplugg og som ikke krever egen strømforsyning, det kan godt hende at det holder om man bare skal bruke de enkle funksjonene.

Lenke til kommentar

Støymønsteret vil jo uansett genereres i maskinen, siden det avhenger av harddiskjobbing og bevegelser på museplaten. Lydene uten power er nok ikke slik at jeg ville ha reagert på dem. Kan det være slik at det forsterkes gjennom et dårlig powersupply?

Lenke til kommentar
Støymønsteret vil jo uansett genereres i maskinen, siden det avhenger av harddiskjobbing og bevegelser på museplaten.

5072089[/snapback]

Mønsteret ja, men en tilført høyfrekvent komponent kan moduleres av i og for seg ubetydelige støykilder, og påvirke lydkortet i større grad enn før, for eksempel over hodetelefonforsterkerens strømforsyning. En annen mulighet er at støyen blir forsterket når batteriet kobles over ladekretsen (og dermed mindre direkte til kretsene) siden jo batteriet i seg selv er et filter (elektrisk kan den lignes med en stor kondensator, som kortslutter høyfrekvens).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...