DJViking Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Hva er det med disse trådløse kanalene i ruteren, 1-13? Jeg hadde et lite problem med at ruteren datt ut hele tiden når jeg prøvde å nedlaste/opplaste noe. Jeg prøvde alt, men ingenting virket. Da jeg satt ruteren til å bruke kanal 1 i stedet for kanal 11 ser det ut til at det nå er stabilt. Men dette er litt merkelig...Dette problemet hadde jeg også tidligere. Da jeg satte ruteren min til å koble opp mot PPPoE istedet for ADSL modemet ble denne ustabiliteten fikset. Men ikveld kom denne ustabiliteten tilbake etter at ruteren har stått belastet på nedlasting/opplasting i nesten en uke.. Så foreløbig ser det ut som kanal 1 er stabilt, men er det det. Har kanaler noe å si for dette?? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hos meg fikk jeg mye bedre signalstyrke og kvalitet når jeg endret fra kanal 3 til 6.. ser ikke helt greia jeg heller. G Lenke til kommentar
knut Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Av kanalene 1-13 er det egentlig bare 1, 6 og 11 som bør brukes. Om man bruker 1 og 2 på to forskjellige nettverk som ligger i det samme området blir det overlapping og signalene blir dårlig på begge. Jeg har lenge stilt meg uforstående til at de egentlig lagde 11 (13) kanaler til å begynne med når det bare er tre som bør brukes. Med SuperG er det enda vanskeligere da kanalbredden er doblet. Man blir da nødt til å bruke kanal 6 og spiser halve kanal 1 og halve kanal 11. Om man da har naboer med trådløse nett i tillegg blir det fort problemer. Siden dette er snakk om radioteknologi vil det blir slitasje på utstyret med tiden. Så om en kanal fungerte best tidligere er det ikke sikkert at det vil være sånn hele tiden. Og om naboen får seg et trådløst nettverk er det vanlig at utstyret blir levert med enten kanal 6 eller kanal 11 som standard. Det tar da ikke spesielt lang tid før et nettverk kan ødelegge det du har selv. Grunnen til at kanal 1 ikke er standard på noe utstyr er at den intefererer med mikrobølgeovner. Så om du har en mikro stående mellom den trådløse senderen og klienten vil du få problemer når mikroen skrues på med kanal 1. Et godt råd for folk i tettbygde strøk: Deaktiver SuperG og sjekk hvilken kanal naboen bruker. Bruk aldri andre kanaler enn 1, 6 eller 11. Det er noen brikkesett som takler litt nærmere kanaler, men dette bør kun brukes i nett der man selv har flere aksesspunkter. Kanal 13 bør ikke brukes da det ikke er så mye utstyr som støtter det fullt ut. Kanalene 12 og 13 er kun lovlig i europa. USA og asia er begrenset til 1-11. 802.11a bør også være et alternativ for de som bor tett. 11a fungerer på 5 GHz spekteret istedet for 2,4. Det er hele 13 ikke overlappende kanaler istedet for 3 på 2,4 (802.11b og g), noe som gjør det langt lettere å oppnå full hastighet. For mer informasjon om trådløse nettverk kan dere lese her: http://www.hardware.no/guider/nettverk/gui..._nettverk/17489 Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 raskt og nydelig svar knut, mange takk! G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå