Cheshire Cat Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Jeg liker å tegner, men er ikke i nærheten av god (etter min mening, klarer å "sjokkere andre med min "tegneleetnes"). Jeg vil gjerne bli bedre, så jeg tenkte at hvis det er noen gode tegnere her kan vel de lage tutorials eller gi tips? Nikken Lenke til kommentar
Luv Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Cluet med å være en god tegner er å lage sin egen stil. Finnes ingen A4-løsning dessverre. Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 forutsatt at du klarer å visualisere det du vil tegne, så er det rent teknikk som er nødvendig. i så tilfelle er det beste rådet å finne noen bilder eller noe sånt, og prøve å kopiere det frihånd. god teknikktrening. hvis du derimot ikke klarer å lage et bilde av hva du vil tegne i hodet, så er det en mental greie, og der har jeg ikke fjerneste anelse om hva du må gjøre for å fikse. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Jeg tror enten har man evnen til å tegne bra, eller så har man den ikke rett å slett... Seff finnes det rom for forbedring... Mene, noen har bare det talentet.. Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Det er vel som vanlig bare øving som gjør mester. Jo mer du tegner ting jo lettere blir de å tegne etterhvert. Jeg husker at jeg tegnet en god del før, men så stoppet jeg. Og når jeg skal tegne ting nå så er jeg ikke like flink som før. Du kan jo prøve det Kimius sier og prøve å kopiere et bilde. Jo men man prøver og feiler jo mer lærer man. Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Herming gjør mye med hvordan man tegner generelt sett også. Jeg har alltid hatt en litt sketchestil i tegningene mine, og i det siste har jeg klart å huske mye mer eksakt hvordan andre tegninger er. Sånn anatomisk korrekt og slikt. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 (endret) Min eldre bror tegnet en gang en tegning av et vampyr-kors, til en kammerat av han, som kammeraten fikk tattovert. Han tegner også sverd/økser og dolker mm. Han finner inspirasjon i bla. Diablo håndboka. Så mitt tips er å lete rundt på nettet og i bøker for å finne inspirasjon. Edit: Lag gjerne skisser(stavet riktig?) av det du vil tegne. Og, tegne alltid svært svakt så du kan viske vekk det du ikke liker, så tegner du litt hardere og legger til eventuel skygge. Endret 2. november 2005 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
Amento Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Noe av det viktigste er å øve på de grunnlegende formene som sirkler RETTE streker og firkanter. Og en annen viktig ting som irriterer meg grønt når jeg ser noen andre tegnere er at det ikke se ut som om figurene deres har noe hodeskalle under håret. VIKTIG! fordi om en anime figur har hår så har han fortsatt en skalle under det! Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Litt gammel tråd å opplive, men synes bare det var litt mange dårlige råd her. Herming er farlig. Da lærer man seg alle feilene til andre tegnere. Når man har utviklet god teknikk selv så kan det være hjelpsomt å analysere og lære seg andres stiler, men ikke før man faktisk er god nok til å tegne selve oppbyggningen/skjelletet godt selv. Rette streker og firkanter og rundinger er helt irrelevant. Fine øvelser å tegne dem i frihånd, særlig i forhold til håndteksting og slikt, men man lærer på ingen måte å tegne av det. Rabling er derimot grunnlaget for det meste tegning. Ved å rable villt og mye, så lærer man seg å kontrollere hånden og bruke håndens naturlige bevegelser, og man får en presisjon som ikke men kan lære seg ved å tegne rent å nøyaktig, men som etterhveert kommer til å hjelpe deg å tegne rent og nøyaktig(Til og med å tegne rette streker og rundinger i frihånd). Rabbling er også utgangspunktet for akt, kroki, stilleben, og landskapstegning, som er de viktigste øvelsene man kan holde på med. Særlig da kroki, som kanskje er den ene tingen som tegnere alltid bør fortsette med, enn om de er teknisk fullkomne. De fleste kunsthøyskoler har vel åpen krokitime med modell en gang i uken eller noe til en billig penge. Som substitutt går det ann å bare sette seg på gaten å tegne folk i farten. Prøve å fange bevegelsene til folk. Men det beste er med modell. Tegne etter fotografier er ikke like lærerikt som å tegne etter virkeligheten. Å tegne handler om å oversette 3D til 2D, mens når man tegner etter foto så oversetter man 2D til 2D, og det er enkelt og greit bare mye enklere. Hvis du vil tegne tegneserier så må man også kunne karikere og forenkle. Så det å lære seg å tegne absurde forenkleser, og å fremheve særegenheter er veldig viktig. Når man forstår forholdet mellom big-foot-tegning(Pondus, Tommy & Tigern, Billy, Chibi-manga, etc, etc) og little-foot-tegning(Sin City, Blade of the Immortal, superheltserier, etc,etc) å har man ett mye bedre utgangspunkt for å tegne begge stiler bra. Til og med tegneserier som ser veldig realistiske ut har ofte langt fler elementer av karikering og forenkling enn man skulle tro. Det finnes mange gode bøker om å tegne. Nesten alle vil man lære i alle fall litt av. "Å Tegne er å Se" lærer deg en veldig god måte å oversette 3D til 2D på, og dermed å tegne "realistisk", noe som ALLE kan lære seg. Hvis man vil utvikle en egen stil derimot så krever det at man jobber mye mer etter man har lært seg basisen. Anatomibøker kan være hjelpsomme. Andrew Loomis sine bøker kan man finne gratis på nett. Selv sverger jeg til George B Brigdeman sine anatomibøker, men det er bare en preferanse. Tutorials om perspektivtegningen og slikt kan man også finne på nettet. Men... det aller viktigste for å bli flink å tegne... er å tegne.... hele tiden. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå