Gå til innhold

Macro med D20

Anbefalte innlegg

Vurderer et macro objectiv.. står mellom

Sigma 105mm F2.8 EX DG

og

Sigma 150mm F2.8 EX DG APO IF Macro HSM :hmm:

Det er omtrent 2000 kr forskjell... men er det verd pengene ?

Vil jeg som mer eller mindre amatør merke noe forskjell ? :whistle:

Fordeler/bakdeler.. noen som har erfaringer med noen av linsene ?

På forhånd.. takk :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellene her er mange;

1) brennvidde - medfører at 150 mm gir lavere dybdeskarphet og større arbeidsavstand. 150-180 mm makroobjektiver er typisk for innsektsfotografi og annet som krever avstand.

2) IF og HSM på 150 mm, dvs. at lengden ikke endres under fokusering, og at den har en bedre/raskere/stillere AF.

Velg primært etter brennvidde; skal du primært fotografere innsekter og på litt avstand (50-noe cm for 1:1), skal du primært fotografere blomster og innendørs, kanskje en enda kortere brennvidde gjør susen, f.x. EF-S60/2.8 eller en 50/2.5/2.8. 90-105 mm er ok brennvidder for litt av hvert.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med de nevnte objektivene, men hvorfor ikke satse på 100mm makro-objektivet til Canon? Det får mye skryt. Selv har jeg det knivskarpe EF-s 60mm.

Her er noen bilder jeg har tatt med det:

50979123.jpg

50353365.jpg

48649638.jpg

48511754.jpg

Fordelen er litt mer dybdeskarphet (men ved makrofotografering er det lite å gå på!!). En annen fordel er at det er lettere å unngå uskarphet ved lavere lukkertider med kortere brennvidde. Ulempen er kanskje at du kommer litt for nært f.eks insekter. Det har ikke vært noe problem for meg - sikkert litt sløve insekter.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg bestilte akkurat et Sigma 105mm f2.8 macro. Har desverre ikke fått det i posten enda, men kommer vel på mandag.

Jeg endte på 105mm, fordi det er en glimrende brennvidde for portrettfoto på 1.5x hus. Dersom du ikke skal bruke objektivet til portrettfotografering får du en mye bedre/raskere fokusmotor i 150mm objektivet. 150mm kan også fungere greit som en innendørstele, men vær oppmerksom på at autofokusen på macroobjektiver ofte er så som så.

Et annet alternativ er Tamrons 90mm F2.8, som også gjør seg godt som portrettobjektiv, og koster omtrent det samme.

Lenke til kommentar
Dersom du ikke skal bruke objektivet til portrettfotografering får du en mye bedre/raskere fokusmotor i 150mm objektivet. 150mm kan også fungere greit som en innendørstele, men vær oppmerksom på at autofokusen på macroobjektiver ofte er så som så.

Det er et glimrende macro objektiv, men ingen god innendørstele... autofokusen sliter for mye i svakt lys.

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...