rro Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Skal i forbindelse med jobbskifte kjøpe ny PC. Selv har jeg i mange år vært bruker av forskjellige ThinkPad modeller og Lifebook fra FSC, men har nå lyst til å prøve noe nytt. ThinkPad kunne vært aktuelt, men modeller med spesifikasjoner i forhold til prosessor og grafikk/skjerm som jeg har lyst på, blir veldig kostbart. Har etter en del undersøkelser på nettet kommet til to alternativer: 1. ASUS M6Va 2. ACER TravelMate 8100 Har ingen erfaring med noen av disse fabrikatene fra før, men ser at de har mange fornøyde brukere og kommer relativt bra ut i tester og ”reviews”. Har kommet frem til følgende modeller som alternativer: ASUS M6Va Modell: ASUS M6994VAUP - Pentium M 770 2.13 GHz Prosessor: Intel Pentium M 770 2.13 GHz RAM: 512 MB (installert) / 2 GB (maks.) - DDR II SDRAM - 533 MHz Harddisk: 80 GB - 5400 opm Opt. lagr: DVD±RW (+R dobbeltlag) - plug-in modul Skjerm: 15.4" TFT aktiv matrise WSXGA+ (1680 x 1050) Grafikk: ATI MOBILITY RADEON X700 - 128 MB Nettverk: Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11b/g ACER TravelMate 8100 Modell: Acer TravelMate 8104WLMi - Pentium M 760 2 GHz Prosessor: Intel Pentium M 760 2 GHz RAM: 1 GB (installert) / 2 GB (maks.) - DDR II SDRAM - 333 MHz Harddisk: 100 GB Opt. lagr: DVD±RW (+R dobbeltlag) - plug-in modul Skjerm: 15.4" TFT aktiv matrise WSXGA+ (1680 x 1050) Grafikk: ATI MOBILITY RADEON X700 - 128 MB Nettverk: Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11a/b/g På mange måter ganske lik spesifikasjon på disse to modellene. Vurderer å kjøpe ekstra minne til M6Va. Vet ikke om det holder med 512MB, eller om jeg bør gå enda høyere med en gang (eks. + 1GB -> 1,5GB). Skal brukes i jobb og hjemme. Planlegger også å kjøpe dokking-løsning, LCD-skjerm og trådløst tastatur/mus for bruk på jobben. Tilbakemeldinger relatert til priser trenger jeg ikke. Finner ut av det selv. Vil være veldig takknemlig om noen kunne komme med argumenter for eller mot mine alternativer, slik at jeg får et best mulig grunnlag for mitt endelige valg. På forhånd takk! Lenke til kommentar
therese84 Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Selv om du sier at vi ikke skal kommentere pris så ville jeg jo si dette ville vært avgjørende for meg personlig med tanke på at de er så like (om ikke jobben betaler ! Jeg har selv en M6Va og er knall fornøyd, den har alt jeg trenger i tilllegg til at den ikke er så altfor tung, har mulighet for lang batterikapasitet på det ene batteriet i tillegg til at det går an å bytte ut CD-rom med et ekstra batteri når man skal ut på tur =) PCen ser ufattelig bra ut også (fineste jeg har sett;), skallet er laget av karbonfiber som gjør den lett og også sikker. Det jeg ser som er fordel med Acer er at det kan se ut til at denne har DVI utgang,større lagring (om du trenger mye plass er jo denne flott), mer minne (helt klart en fordel). Jeg har selv kjøpt 1GB ekstra til min PC med en gang så nå har jeg 1,5GB, 512MB er ikke mye om man skal bruke PCen til litt tungere ting. Ser også ut til at denne PCen har svai i tastaturet og det har jeg hørt at mange har likt (smak og behag sikkert). Det jeg også ser er ulikt er garantien, jeg vet at M6Va har 2års garanti (hvor man kan utvide til 3år) og det ser ut til at Acer leveres med 1års garanti (hvor det også går an å utvide til 3år). I tillegg har Asus denne garantien: Zero Bright Dot Nå vet jeg ikke hvordan det er med Acer og støy, men min er sånn passe (og kun sånn passe, synes den er litt bråkete når den kommer over 55grader.. ) Jeg er litt sykelig opptatt av det så vet ikke om jeg er den rette til å snakke om dette. Men det går an å gjøre M6Va stillere gjennom Hardware Control, da kan jeg få den musestille, men da blir den også tregere! Man kan sikkert ordne med dette på Acer også. Noe jeg også kan se er forskjellig, som jeg ikke har peil på hva betyr er M6Va: 512 MB (installert) / 2 GB (maks.) - DDR II SDRAM - 533 MHz Acer: 1 GB (installert) / 2 GB (maks.) - DDR II SDRAM - 333 MHz Jeg har ikke lyst til å bare "selge" min PC nettopp fordi jeg har denne PCen, jeg er fornøyd med den mens andre kanskje ikke ville vært det! Lykke til med valget hvertfall, tror du vil bli fornøyd uansett hvem du velger jeg =) de er jo begge helt supre maskiner! Og en ting til som jeg ikke har klart å finne ut, hvor rask er Harddisken til Acer? Sånn dette var en start, sikkert noen som har litt mer å si som ikke jeg kan se! Endret 28. oktober 2005 av therese84 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå