Gå til innhold

Enda en tråd om abort

Anbefalte innlegg

I dag dro jeg meg nok en gang ned på Exphil-forelesning, og som vanlig tenkte jeg at det kom til å bli kjedelig (Simone De Beauvoir = :thumbdown: ). Men jaggu ble jeg ikke litt overrasket. Dagens tema var en tekst av Peter Singer, hvis tema var hvorfor han mener at man skal ha rett til å ta livet av handikappede barn som er opptil tre måneder gamle. Uansett, det er ikke noe jeg vil diskutere. Men i argumentasjonen sin nevner han en særdeles interressant feministisk argument for selvbestemt abort, som han tok fra Judith Jarvis Thomson, som går som følger:

Tenk deg at du er en av to personer i Norge som har en meget sjelden blodtype. Den andre personen som har denne blodtypen, er Arve Tellefsen. Hr. Tellefsen har en fanklubb, som vil gjøre alt for å fremme hans interesser. En dag blir Tellefsen syk, og faller i koma. Han vil sakte men sikkert dø hvis han ikke får renset blodet sitt gjennom nyrene til en med samme blodtype som seg selv. Fanklubben hans finner ut at du er den eneste andre med denne blodtypen, og derfor klatrer de inn i huset ditt midt på natten, bedøver deg og kidnapper deg. Neste morgen våkner du ved siden av Arve Tellefsen, og dere er koblet sammen med en masse slanger og ledninger. En doktor kommer inn, og forteller deg hva som har skjedd, hva som vil skje hvis du stikker av, og at han ikke visste noe om episoden før du og Tellefsen var koblet sammen. Han mener også at han ikke kan koble dere fra hverandre, fordi han vil da drepe Tellefsen indirekte. Til slutt får du vite at prosessen vil være ferdig om 9 måneder.

Se bort fra logiske brister i denne fortellingen, og se på den som en allegori over et uønsket svangerskap. Sett at alle uskyldige mennesker (vi betrakter her et foster som et menneske) har samme, uinnskrenkede rett til liv. Vil det nå være moralsk galt av deg å koble deg av maskinen og gå din vei?

Kjør diskusjon, så skal jeg fullføre Thomsons argument etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, i eksemplet over så er personen tvunget inn i en situasjon han kanskje ikke klarer å håndtere. Mens et samleie tross alt i de fleste tilfeller er et bevisst valg, som man bør vite kan ende med graviditet. Riktignok kan alkohol endre på det.

Selv med de logiske bristene så synes jeg ikke historien passer helt inn i situasjonen vedrørende graviditet, unntaket er selvsagt hvis en person blir voldtatt. Da er en person tvunget inn i en situasjon i likhet med han i historien.

Det er ihvertfall slik jeg ser på det ;)

Noen som har noen andre synspunkter på dette ?

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...