Evil Knivel Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 (endret) jeg har bare hatt denne pumpa gående i 2 dager (av om nettene) og nå plutselig kommer det en kraftig "brumming" fra pumpen som kommer av og til... etter ca 3-4 min. fra den starter å "brumme" så er den konstant! høres ut som noe med rotoren men vet ikke hva... har prøvd å dunke i pumpa og riste litt på den men uten noe som helst påvirkning. er den i ferd med å ta kveld? (skrue, dette er ditt felt ) vannkjølings-settet. Endret 27. oktober 2005 av Evil Knivel Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Har du mye vann i tanken? Kan du ha luft i systemet? Jeg merka det at pumpa mi bråka siden jeg ikke hadde fått tømt systemet helt for luft...Ta og sjekk de punktene jeg satt og... Lenke til kommentar
Evil Knivel Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 skal se nærmere på om det er luft i pumpa når jeg kommer hjem. men vet at jeg har nokk vann i siden det er fylt til kanten i tanken. kan hende det ligger noe luft i nærheten av rotoren men vill tro at det ville ha vært borte ganske kjapt... når lyden kommer så høres det ut som om rotoren går tørr Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Etter mine erfaringer høres det ut som om du har luft i systemet... Lenge siden du monterte det? Lenke til kommentar
Evil Knivel Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 monterte settet sammen for 2 dager siden... maskina har vært på nå i et par timer, og pumpa virker normal. litt snålt siden jeg ikke har gjort noe med den siden igår. og pumpa bråkte mye ført jeg slo den av. er det noen kjente feil med disse pumpene? Mogge: hvilken blokk har du på gpu? Lenke til kommentar
Evil Knivel Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 pumpen går fortsatt normalt men da jeg kikket ned på en av viftene som står i forkant av kabinettet oppdaget jeg at den ikke går rundt men den lyser (innbygd LED). denne er tilkoblet til en av viftekontaktene til pumpen. men den andre viften som er til radiotoren går normalt. noe jeg oppdaget med pumpen når jeg dyttet litt i fronten til pumpen der tilkoblings panelet er var at selveste pumpen stoppet opp helt en kort stund. etter 2-3 sek. startet den igjen og går normalt. noe jeg igjen oppdaget var at en liten rød led på pumpa blinker hele tiden. hva skjer egentlig? finner ingen forklaring på dette noen steder i manualer eller på aseteks forum. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Skjønte ikke helt siste posten din, er litt for sent på kvelden for meg nå! Men den kontakta fra floppyen til "inverteren" har en tendens til å dette ut på meg, hvis den ligger skjeft. Det kan også være at ledningene til pumpa vibrerer, så vibrere de inntil hovedkort osv... Jeg fant ut at vibrasjonene spredde seg til sata kontakten. Kan være dette, men er ikke sikker! :S Lenke til kommentar
Evil Knivel Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 pumpen bruker en vanlig molex kontakt. og den står på støydempe matte som er i bunnen av kabinettet så det er ikke det som lager støyen. men støyen er borte nå. det som er det rare nå er at det virker som det er kontakt feil på kontroller kortet et sted, for viss jeg trykker litt på dekslet foran så stopper pumpa i ei kort stund. og nå er det en rød LED på kontrolleren som blinker og jeg finner ikke ut hva det betyr... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hmmm. For å være ærlig, så er jeg ikke så facinert av slike 12v pumpe-løsninger. "Problemet" med disse, er at disse ikke sjelden har en eller annen "elektronikkløsning" for drift av pumpa. Jo flere transistorer / flip-flops og gud-vet-hva-løsninger man benytter seg av i en slik forbindelse, jo større er muligheten for feil. Ikke dermed sagt at det er tilfellet for din del, men det er nærliggende å tro at du har en eller annen feil som er relatert til elektronikken i pumpa. Det finnes jo et innebygget kontroller-kort i pumpa, og jeg vil i alle fall antyde at det kan være en feil på det. Om jeg ikke husker alldeles galt, så har jeg lest om tilsvarende problem i en annen tråd her på forumet. Kort og godt; det lukter reklamasjon av dette...... Lenke til kommentar
Evil Knivel Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 er redd for at du har rett skrue... vet du styrer med riggen som du skal bruke til å teste pumper på men har du noen pumper du kan anbefale? viss jeg sender denne inn så skal jeg ikke ha en ny en... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Vel, det ligger jo i kortene at jeg nok ville tatt sikte på en eller annen 220v pumpe i stedet. De er i det hele tatt vesentlig mindre utsatt for feil, i og med at de har en atskillig enklere konstruksjon, elektrisk sett. Var jeg deg, ville jeg nok kanskje gått for en Eheim-variant, ettersom disse er "top of the line" mht kvalitet / driftssikkerhet. Ulempen er at de er relativt store i forhold til ytelsen. Gode alternativer finnes, men felles for dem alle er at de må isoleres godt fra underlaget, mtp "brum" (50hz) fra disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå