Gå til innhold

Utstyr til julebordfotografering? Objektiv/blitz?

Anbefalte innlegg

Hehe ja, som overskriften sier så trenger jeg litt tips på utstyr til å fotografere julebord og andre lignende tilstelninger!

Har fått en forespørsel om å være fotograf på noen julebord nå i første omgang, og muligens andre lignende sammenkomster senere. Planen til han som arrangerer dette er vel å ta bilder av deltakerene og selge enten til de som vil ha bilder av seg selv eller inkludere det i en "pakkeløsning". Så det blir hovedsaklig portrettlignende bilder, gruppebilder og sikkert noen større oversiktsbilder og bilder av maten (dette er det jeg vet så langt). Lokalene blir vel antageligvis typiske festlokaler med dunkel belysning.

Det jeg selv tror jeg trenger, er vel en ekstern blitz og muligens ett annet objektiv enn de jeg har. (Jeg har det utstyret som er i signaturen min.)

Av objektiver har jeg nå 18-55 kitobjektivet som fulgte med D50 og en Sigma 18-125 3,5-5,6 - sånn jeg ser det, så er vel ingen av disse spesielt godt egnet til denne typen fotografering? Eller kan de brukes sammen med en ekstern blitz til denne type fotografering med hell?

Ekstern blitz er vel noe jeg bare må ha til noe sånt, den innebygde blitzen i D50 gjør vel neppe noen god jobb i en slik situasjon?

Det jeg så langt har tenkt på, er f.eks. en slik kombinasjon;

-Nikon 50mm F/1,8 objektiv

-Nikon SB-600 blitz

Dette er vel billigvarianten, spørsmålet er om F/1,8 er bra nok hvis jeg vil ta noen stemningsbilder uten blitz? Og er SB-600 sterk nok til større festlokaler?

Ett annet alternativ er dette;

-Nikon 50mm F/1,4 objektiv

-Nikon SB-800 blitz

I en litt annen prisklasse, men her er vel da Nikons sterkeste blitz og mest lyssterke 50mm fastobjektiv?

Så har jeg en hel haug med spørsmål da...;

-Er ett 50mm fastobjektiv ett bra valg til denne type fotografering? Det er som jeg sier, tenkt og ta bilder uten blitz for å få stemningsbilder. Kan jeg klare det med F/1,4 håndholdt? Eller må jeg bruke stativ? (Har bra stativer!)

-Til en ekstern blitz, bør jeg ha reflektorkort, diffusor eller noen andre duppeditter? En eller annen form for indirekte blitzbelysning er vel å foretrekke?

-Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg ett Sigma 18-50mm F/2,8 EX DC objektiv nå først - hvordan vil evt. det fungere til dette? Eller er ett 50mm objektiv en mye bedre løsning?

-Er det andre type objektiver jeg heller bør vurdere (innenfor rimelighetens grenser - er på budsjett på inntil 7-8000 for både objektiv og blitz!)

-Noen tips generelt til ett slikt "oppdrag" ellers? Er det annet utstyr jeg bør ha/tenke på? Hvordan bør jeg fotografere? Jeg regner selv med at tripod til bilder av festdeltakere rundt bordene o.l. er uaktuelt, så det blir mye håndholdt fotografering vil jeg tro.

Bør vel ha så bra bilder som mulig fortest mulig - han som arrangerer har ikke helt bestemt seg enda, men han skisserte 1 av 2 løsninger. Enten at jeg tar med printer og laptop til stedet, og printer ut bildene på stedet så folk kan kjøpe/få med bildene når de drar - eller at han sender i etterkant til de som er interesserte. Så i verste fall er det snakk om å bare overføre bilder og printe ut i løpet av kanskje 1-2 timer - mao. ikke mye tid til etterbehandling.

Ikke vet jeg om jeg tar meg vann over hodet hvis jeg påtar meg dette oppdraget (jeg har ikke sagt 100% ja enda, sa jeg måtte sjekke litt rundt utstyr osv.), men det kan sikkert bli en bra erfaring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt poeng!

Ett annet objektiv jeg har planlagt å kjøpe uansett, er Sigma 150mm Macro F/2,8. Vil det være bra til slike bilder? Det går jo for å være ett bra objektiv til bl.a. portretter, i tillegg til at det er ett Macro/tele objektiv.

Men nå vet jeg ikke helt om det egentlig blir så mange "portrett" bilder da... ser vel for meg mer gruppebilder rundt bordene o.l. Vil kanskje ikke gå tett innpå en og en person... jeg personlig ser mer for meg gruppebilder osv. som ikke nødvendigvis er arrangerte (at jeg ikke ber folk si "cheese" og se i kameraet osv.), men heller fange den naturlige stemningen.

Til det bør vel ett 50mm fastobjektiv være bra?

Jeg tror jeg nesten får høre med arrangøren om hva slags bilder han selv har tenkt seg (hvis han vet da - han er ingen fotograf, men driver med catering og arrangementer...). La oss si det på denne måten; hvis dere var på ett julebord og fikk tilbud om bilder, hva slags bilder ville dere hatt selv? Prøv å tenk som en vanlig "familieperson" og ikke fotograf nå da ;)

opsahle; hva slags objektiv(er) ville du spesifikt anbefale meg da?

Finnes det ett alt-i-ett objektiv som kan gjøre en slik jobb, eller må jeg belage meg på 2 eller flere?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at Nikon 50/1,8 og en SB-600 burde være nok, men det avhenger av bordenes størrelse, og dermed hvor langt unna bordet du må stå. SB-600 er en ganske sterk blits, og 1,8 er ikke så mye dårligere enn 1,4 i lysstyrke.

Hvis du skal ta mer totalbilder, av flere bord, eller veldig store bord, kan det nok hende at en 50/1,4 og SB-800 vil være nyttig. Men ofte er det vanskelig å finne ut hva slags behov man har før man er på stedet der arrangementet skal holdes. Man kan enten angre seg at man ikke tok med bra nok utstyr... eller at man har investert i for bra utstyr uten å ha behov for det. Men så er det slik, at går man for det beste utstyret, så er man sikret en annen gang man kanskje faktisk har behov for det.

Lenke til kommentar
  Sitat
Godt poeng!

Ett annet objektiv jeg har planlagt å kjøpe uansett, er Sigma 150mm Macro F/2,8. Vil det være bra til slike bilder? Det går jo for å være ett bra objektiv til bl.a. portretter, i tillegg til at det er ett Macro/tele objektiv.

Autofokusen på dette objektivet vil slite inne i litt mørke omgivelser. Husk også at 150mm er mye tele (225mm på nikons digitale), du vil ikke få med mer enn akkurat hode på en person på 5-7 meters avstand.

Lenke til kommentar
  Afseth skrev:
går man for det beste utstyret, så er man sikret en annen gang man kanskje faktisk har behov for det.

5069098[/snapback]

Ja, det var jo det jeg tenkte på. Uansett om dette her ikke blir noe permanent "jobb", så kommer jeg til å satse på foto fremover - om det blir på hobbybasis eller noe noe mer seriøst nivå får tiden vise.

(Ikke for å spore helt av her, men jeg har begynt å planlegge en oppgradering fra D50 til D200 en gang neste år - hvis det nye kameraet fra Nikon blir hetende D200 og det ikke priser seg helt ut for min del da! Det nye 18-200 VR objektivet er under vurdering også hvis det er reelt. Så uansett tror jeg ikke 50mm F/1,4 og en SB-800 vil bli helt bortkastet for min del.)

Spørsmålet er om jeg kanskje skal gå for 50 F/1,4 og SB-800 kombinasjonen først som sist (ett 50 fastobjektiv og en ekstern blitz har vært planlagt hele tiden, det ble bare fremskyndet i og med at jeg fikk denne forespørslen). Og så se an etterhvert som jeg har fått unnagjort ett oppdrag eller to, om jeg trenger noe annet?

Jeg bør jo ha noe med vidvinkel også, til noen bilder - men der kan jeg kanskje vurdere og bruke Sigma 18-125'en inntil videre? 50mm (eller 75mm med cropfaktoren) kan bli i snaueste laget.

Ang. dårlig autofokus på Sigma 150. Hva med å gå opp en høvding i pris, og satse på en Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG/HSM? Mer allsidig brennviddeområde og fortsatt like lyssterkt. En kombinasjon av 50mm og ett slikt kunne kanskje ha vært en tanke? Skulle jeg virkelig trenge noe vidvinkel, får jeg smelle på kit eller 18-125'en.

Hmm mange tanker som svirrer i mitt hode... kom gjerne med flere tips!

Lenke til kommentar

Ved julebordfotografering er det dårlig anledning til å fomle med objektivbytter.

Mine favoritter med fastoptikk til D2X og D70 er:

24 mm f2.8, skarpt, lite, lett, får med det meste ved å bevege litt på beina. God dybdeskarphet slik at alle på bildet blir skarpe.

85 mm f1.4, fantastisk objektiv for portretter i dårlig lys, fin arbeidsavstand for å ta bilder av folk når de ikke er oppmerksomme på at de blir fotografert.

Har også 50 f1.4 men brennvidden er ikke så veldig praktisk.

Zoom:

18-70 f3.5-4,0, det enkleste og greieste med god kvalitet. Slipper objektivbytte.

Lys:

SB-800 med diffuser eller via taket

Lenke til kommentar
  froggyler skrev:
24 mm f2.8, skarpt, lite, lett, får med det meste ved å bevege litt på beina. God dybdeskarphet slik at alle på bildet blir skarpe.

5070028[/snapback]

Denne kunne være ett alternativ, ikke så verst nypris. Er dette ett ok objektiv til andre ting? Natur, osv?

froggyler skrev:
85 mm f1.4, fantastisk objektiv for portretter i dårlig lys, fin arbeidsavstand for å ta bilder av folk når de ikke er oppmerksomme på at de blir fotografert.

5070028[/snapback]

Sikkert ett bra objektiv... men fytterakkern for en pris! Litt over 10 000 i nypris!

Hvordan er evt. Nikon 85mm F/1,8 istedet? Er det bare lysstyrken som skiller disse? Og kan det være ok til mitt bruk og bra nok lysstyrke med F/1,8? Det skiller tross alt 7000 kroner i pris på disse 2!

froggyler skrev:
Har også 50 f1.4 men brennvidden er ikke så veldig praktisk.

5070028[/snapback]

Hva er ett 50mm praktisk til egentlig, cropfaktor på 1,5 tatt i betraktning? Er disse normalobjektivene egentlig ikke egnet til så mye med ett dSLR? Sånn sett er vel noe på 28-30 fastoptikk bedre, siden det blir ca. 40-50mm med cropfaktoren.

froggyler skrev:
18-70 f3.5-4,0, det enkleste og greieste med god kvalitet. Slipper objektivbytte.

5070028[/snapback]

Snakker du om kitobjektivet til D70/s? Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED? Min Sigma 18-125 er ikke helt tapt bak en vogn, så den burde være ett bra alternativ.

froggyler skrev:
SB-800 med diffuser eller via taket

5070028[/snapback]

Er isåfall den medfølgende diffusoren til SB-800 bra nok, eller bør jeg ha noe annet? Via taket er ikke sikkert er noen særlig løsning, kan være høyt oppunder taket. Hva med ett reflektorkort?

Lenke til kommentar

Jeg leste en test av dette objektivet nå; Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Det virker som ett meget bra objektiv, og burde kunne være ett alternativ til Nikkor 85mm F/1,4?

EDIT: mente selvfølgelig alternativ til Nikkor 28mm F/2,8... :roll:

Endret av MrMagoo
Lenke til kommentar
  MrMagoo skrev:
Jeg leste en test av dette objektivet nå; Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Skulle akkurat til å foreslå det. Bare pass på at du får en fungerende versjon, for Canonutgaven har det vært en del som har hatt problemer med fokus.

Ellers kan jeg bare si at jeg har en 50mm f/1.4, og den har sikret festbilder så gode som noen. I den grad jeg har savnet noe så er det mer vidvinkel, ikke telelinse.

Lenke til kommentar

"Denne kunne være ett alternativ, ikke så verst nypris. Er dette ett ok objektiv til andre ting? Natur, osv?"

Perfekt hvis man skal reise lett. Hiver det på D70'en på forretningsreiser for å ha et generelt point and shoot kamera som tar svært bra bilder.

"Sikkert ett bra objektiv... men fytterakkern for en pris! Litt over 10 000 i nypris!

Hvordan er evt. Nikon 85mm F/1,8 istedet? Er det bare lysstyrken som skiller disse? Og kan det være ok til mitt bruk og bra nok lysstyrke med F/1,8? Det skiller tross alt 7000 kroner i pris på disse 2!"

Dette er et MÅ HA objektiv hvis du først har prøvd det! 1.8 varianten gir uten tvil mest for pengene...

"Snakker du om kitobjektivet til D70/s? Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED? Min Sigma 18-125 er ikke helt tapt bak en vogn, så den burde være ett bra alternativ."

Ja. Har ikke prøvd sigmaen, men Nikons AF-S objektiv er lydløs og rask.

"Er isåfall den medfølgende diffusoren til SB-800 bra nok, eller bør jeg ha noe annet? Via taket er ikke sikkert er noen særlig løsning, kan være høyt oppunder taket. Hva med ett reflektorkort?"

Både difusoren og det medfølgende reflektorkortet er helt ok.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...