Gå til innhold

Skjermproblemer med Toshiba Satelite

jimpanse

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Toshiba Satelite 1800-412 fra 2002 hvor skjermen går i hvilemodus, skjermen blir svart. Jeg kan da trykke på den lille tappen som legger skjermen i hvilemodus når man lukker pc'en og dermed kommer skjermen opp igjen. Men den blacker ut etter 2sek, 10min el 2timer. Ikke helt stabil altså.

Hva skjer med maskinen min? Er det skjermen som synger på sine siste vers el er det hovedkort som ikke fikser mer?

Noe som har noe info på den fronten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det virker når det virker, virker det heller som det er et kontaktproblem. Som du kanskje vet er 95% av alle problemer med elektronikk kontaktproblemer. Hvor det sitter er ikke godt å si, men man begynner alltid med å prøve de enkleste tingene. For eksempel ville jeg gått inn i strømoppsettet og valgt "ikke skru av skjermen når lokket lukkes", for å se om kanskje da den lille knappen blir by-passet.

Lenke til kommentar

Minner meg litt om et problem jeg fikk på min gamle Toshiba da den var rundt 2 år gammel. Skjermen begynte å flimre litt, og ble så helt svart. Ringte importøren (siden Elkjøp ikke er de beste på service) og de tok imot den på verkstedet på dagen. Det var bare en kontaktfeil og de byttet ut et eller annet "nederst under skjermen". Garantisak og kostet meg ikke annet enn en busstur.

Det kan være du skulle ta en telefon dit. Service jeg fikk var ihvertfall upåklagelig.

Lenke til kommentar

Hei. Mest sansynlig er det "inverteren" til backlighten som har litt dårlig kontakt.

Inverteren genererer spenning til bakgrunnsbelysningen (Backlight) på lcd skjermer.

Toshiba er kjent for å ha problemer med denne på eldre modeller.

Fruen i huset sitter selv med en gammel Toshiba satellite S1800-504, og dette problemet dukker opp med ca et halvt års mellomrom.

Det jeg har gjort de gangene dette har skjedd er å ta ut inverteren og og dusje den godt med electra clean. Dette fjerner irr og belegg på kontaktene.

Inverteren er koblet med to kontakter ( en i hver ende). Dusjer også disse godt. Venter til alt er tørket opp igjen og montert sammen. Funker som bare det.

Inverteren ligger under lcd skjermen. klips av frontdekslet på skjermen så ser du den. Den sitter fast med 1 skrue.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...