Gå til innhold

Trenger hjelp med å lage system rundt lydsoner.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva er lydkilden din? er det pc'n så blir det jo forholdsvis greit, da kan du jo bruke en slik f.eks og koble opp mot forsterkeren som står i gangen.

ellers så finnes det jo adre trådløse ting som overfører lyd og bilde fra en enhet til en annen.. men hadde det vært opptil meg ville jeg prøvd å satt opp et system med minst mulig trådløse løsninger. strekk lange kabler og skjul de i vegger eller bak lister osv. så slipper du problemer med ustabilitet og dårlig signal osv.

Lenke til kommentar

Det er egentlig helt fritt hva som er lydkilden og/eller lydsentralen for lydsoner eller hva man vil kalle det.

Men begrensningen som gjør at jeg får "hodebry" er at jeg _ikke_ kan legge kabler for lydsignal/musikk, den må forekomme trådløst. Det eneste som skal være kabel er fra forsterker til høyttaler, ikke mellom "forsterker" og lydkilde.

Eksempelet ditt er godt, det gir meg på en måte en "pc" i en lite billig boks. Men det blir tungvindt for meg å ha 2 bokser for hver lydsone hvis du skjønner? Derfor hadde jeg håpet å kanskje kombinere forsterkeren og den boksen der i en boks, hvis noe slik finnes?

Det er kun på badet og i stua jeg vil ha "passive" høyttalere som krever en ekstern forsterker. Jeg kan forsøke å lage et slags skjema av hva alle rom/systemet inneholder.

1. Gang

- telefoninntakt m/ADSL router/internett

- HW/Boks Brannmur

- WLAN router (alle "soner" kobles trådløst sammen mot LAN og Internett)

- Ingen høyttalere i dette rommet forløpig, men strøm/signalkabler fra høyttalere på bad kommer ut hit.

2. Kontor (lydsone)

- lokalt kablet nett kun for dette rommet 10/100/1000

- 1 Fil/kombi Server og PC som er koblet til ledningsnett og trådløst nett.

- PC Høyttalere som er koblet til PC og LAN/WLAN

3. Bad (lydsone)

- 80w båthøyttalere innfelt i tak

- Disse må drives av en forsterker/kombi enhet i gangen. Denne "forsterkeren" må kjøpes inn, men hvordan kombinere dette med at lydkilder er trådløse?

4. Stue (lydsone)

- HTPC (WLAN mot LAN og Internett)

- 32" WS TV

- Forsterker/Tuner/Receiver som driver et 5.1 høyttaleranlegg koblet mot alle lydkilder i stua som DVD, Parabol, tvspill, VHS, samt HTPC.

Så kommer man til utfordringen. Hvordan lage et system av alt dette som gjør at man får et hus med lydssoner uten å måtte sette opp en PC med trådløst nettkobling for hvert rom?

I tillegg er det ønskelig at man på en eller annen måte kan styre lydkilder sentralt, eks fra HTPC og kanskje også via fjernkontroll. I tillegg er det ønskelig å minimum ha kontroll på eget volum fra hvert rom(via fjernkontroll?), kanskje også bytte lydkilde(hvis det lar seg gjøre).

EDIT:

Når jeg har funnet en lur løsning for dette vil det bli lagt til flere lydsoner som kjøkken, barnerom, soverom, gjesterom osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Den enheten du nevnte er bra, men den krever som sagt at jeg har 2 enheter for å "drive" badet. En forsterker og den.

Det beste der hadde vært en boks som fungerte som en forsterker for å drive høyttalere, men som også hadde mulighet for å linke seg trådløst mot LAN for å linke seg mot lydkilder på en eller annen måte mot filer på filserver, mot en egen streamingkilde eller internett osv.

Men hva gjør man også for å koordinere alle lydsoner? Trenger hjelp og råd fra bunn av hvor det starter med infrastrukturen.

EDIT:

Den boksen kan faktisk være en grei mellomløsning for å få signalene lydløst hvis "serveren" man installerer kan drive flere separate lydsoner med div. lydkilder både fra radio og streame ut MP3 filshare osv.

Det blir ikke den mest ellegante løsningen, men absolutt bedre enn helt propritære ting kanskje. Jeg får heller overleve det at jeg trenger en egen forsterker for badet, stående i gangen.

Men finnes det flere produkter som denne Noxon boksen? Den er jo egentlig ganske genial.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...