blacker lotus Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Etter en samtale med whitebox om å oppgracere skjermkortet på samme måte som han her sa de at det ville koste kr. 3112.50 (2.490,- ex. mva) det var utenfor min prisklasse og samtalen fortsatte. mannen fra whitebox sa "Grunnen til at vi bytter hovedkortet til 1559 er at det må til men det som du egentlig betaler for er kun skjermkort delen." Jeg tenkte at 3112,50 var veldig mye for et skjermkort, og lurte på om jeg kunne bestemme skjermkort selv, han sa at jeg kunne det. Da begynte jeg å søke etter butikker som solgte "GeForce Go 6600" det selges på Fast Tech (klikk nettbutikk og søk på 6600 her) det ville koste kr. 1434 (1147 ex. mva). mannen fra whitebox tvilte på at kortet ville passe, men såvidt jeg kan forstå ut fra Nvidas nettsider lager de bare et Geforce Go 6600 og jeg fikk forsikret meg om at hvis kortet passet kunne jeg sende dem PC-en min (en 1558 med 1,73 GHz) sammen med skjermkortet få nytt hovedkort og satt inn skjermkortet uten å betale whitebox et rødt øre. da er det to spørsmål som melder seg: Passer kortet? Vil jeg merke en merkbar forandring? (jeg bruker mye eksterne sjermer når jeg spiller wow på 1280*1024 og trenger bedre grafikk) Endret 28. oktober 2005 av blacker lotus Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Etter en samtale med whitebox om å oppgracere skjermkortet på samme måte som han her sa de at det ville koste kr. 3112.50 (2.490,- ex. mva) det var utenfor min prisklasse og samtalen fortsatte. mannen fra whitebox sa "Grunnen til at vi bytter hovedkortet til 1559 er at det må til men det som du egentlig betaler for er kun skjermkort delen." Jeg tenkte at 3112,50 var veldig mye for et skjermkort, og lurte på om jeg kunne bestemme skjermkort selv, han sa at jeg kunne det. Da begynte jeg å søke etter butikker som solgte "GeForce Go 6600" det selges på Fast Tech (søk på 6600 her) det ville koste kr. 1434 (1147 ex. mva). mannen fra whitebox tvilte på at kortet ville passe, men såvidt jeg kan forstå ut fra Nvidas nettsider lager de bare et Geforce Go 6600 og jeg fikk forsikret meg om at hvis kortet passet kunne jeg sende dem PC-en min (en 1558 med 1,73 GHz) sammen med skjermkortet få nytt hovedkort og satt inn skjermkortet uten å betale whitebox et rødt øre. da er det to spørsmål som melder seg: Passer kortet? Vil jeg merke en merkbar forandring? (jeg bruker mye eksterne sjermer når jeg spiller wow på 1280*1024 og trenger bedre grafikk) 5067242[/snapback] Han som du refererer til i den andre tråden.. Fikk ikke han dette gratis? Og du må betale 3000 ? Lenke til kommentar
blacker lotus Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Han som du refererer til i den andre tråden.. Fikk ikke han dette gratis? Og du må betale 3000 ? vet ikke har ikke noe mer info om ham en du har, men det er det å betale de 3000 jeg vil utenom. mannen fra whitebox sa også "Jeg kjenner ikke til at noen har fått en oppgradering gratis. " når jeg spurte Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Nå er du litt på bærtur. Du har søkt etter nettbutikker som selger Geforce Go6600. Men det du har bommet totalt på er at de du har funnet er skjermkort som er til stasjonære, ikke bærbare. Du skal være rimelig heldig hvis du finner en nettbutikk som selger Go6600 til bærbare. Så her har nok Whitebox faktisk rett. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Nå er du litt på bærtur. Du har søkt etter nettbutikker som selger Geforce Go6600. Men det du har bommet totalt på er at de du har funnet er skjermkort som er til stasjonære, ikke bærbare. Du skal være rimelig heldig hvis du finner en nettbutikk som selger Go6600 til bærbare. Så her har nok Whitebox faktisk rett. 5068789[/snapback] Sjekk det han skrev da før du sier noe sånt! Sjekk www.fasttech.no, de selger faktisk MXM go 6600 moduler for prisen han sier, ikke sikkert at de passer for hans maskin, men om det bare finnes en type så gjør de nok det Lenke til kommentar
qwert Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Nei, passer gjør de nok i utgangspunktet ikke. Hele grunnen til at det blir så dyrt er jo at 1558 ikke har et hovedkort som tar MXM-moduler. Det ser ut til at noen av de mange som Whitebox (i utgangspunktet feilaktig) forespeilet at 'siden 1558 brukte PCI-Express kunne den selvsagt oppgraderes med bedre grafikkort' har fått dem til å bytte hovedkortet gratis. (Noe som bare er rett og rimelig hvis man ble fortalt av Whitebox at 1558 kunne oppgraderes før kjøpsinngåelsen.) Har man ikke blitt lovet noe slikt må man nok bekoste hovetkortbyttet selv. Det koster. Edit: WB har vel rett til å ta seg noe betalt for selve skjermkortet uansett, så om han i den forrige tråden fikk hele røkla gratis har han kanskje vært heldig. Om WB sa at man 'egentlig bare betalte for skjermkortet' virker det åpenbart at det de gjør er å forlange en så hårreisende pris for dette at det dekker inn den 'gratis' hovedkortoppgraderingen. Endret 27. oktober 2005 av qwert Lenke til kommentar
blacker lotus Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) det Fast Tech selger er et "MXM GeForce go 6600 128MB til 8050QD" "8050QD" er en bærbar Fast Tech selger, men det betyr ikke at kortet ikke passer andre maskiner kortet passer MXM 1558 har ikke MXM, men det har 1559 derfor byttes hovedkortet slik at det støtter MXM det ender med at du har en 1558 med et 1559 hovedkort og derfor en maskin med støtte for MXM hvis jeg ikke tar feil kan man da sette inn et MXM kort kan noen bekrefte dette? Endret 29. oktober 2005 av blacker lotus Lenke til kommentar
blacker lotus Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 Er det ingen som kan svare meg ? Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Bamsemoms: Da beklager jeg for det jeg skrev. blacker lotus: I utgangspunktet så bør det passe, men jeg tviler på at det gjør det i dette tilfellet. Poenget er at det skjermkortet du snakker om er i mange tilfeller, som mange produsenter av bærbare gjør, er spesiallaget for den bærbare, nemlig 8050. Og da blir det vanskelig å få det til å passe i en AOpen. La meg ta et eksempel. Clevo lager en bærbar med pci express. Dell har det samme. Også kommer Clevo med en pci express nvidia 6800 skjermkort. Det betyr da ikke at den kan puttes i en Dell fordi den bruker samme standarden, nemlig pci express. Skjønner du hvor jeg vil hen med dette? Forresten, den passer MXM? Hø? Det du sikkert mener er at den er av typen MXM. Det du må lete etter er et MXM skjermkort fra AOpen. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
blacker lotus Skrevet 1. november 2005 Forfatter Del Skrevet 1. november 2005 (endret) poenget er at skjermkortet lages av Nvidia, ikke av Aopen. Kan du prøve å begrunne svaret ditt bedre, hva er det med kortet som ikke passer? PS: 6800 har andre fysiske dimensjener en for eksempel 6600, som er mindere. sporet kortet sitter i er det samme men en maskin som bruker 6600 kan ikke bruke 6800 fordi kortet er for stort, men etter alle fysiske regler burde det virke motsatt. Etter hva jeg har lest har alle 6600 samme dimensjon. (jeg tror det bare er en Nvidia Geforce Go 6600) Endret 1. november 2005 av blacker lotus Lenke til kommentar
qwert Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Fysisk vil det nok passe. Tipper alle MXM Go 6600 har samme formfaktor. Hvorvidt det vil virke er en annen sak. Det er vanlig at bærbare har grafikkortets BIOS integrert i hovedbios for å senke kostnadene (siden leverandør på en bærbar i utgangspunketet alltid vet hvilke(t) skjermkort som blir benyttet), eller de kan ganske enkelt gjøre en sjekk mot en kjent device ID ved boot. For all del, jeg utelukker ikke at det kan fungere helt utmerket, men det er ingen annen måte å finne det ut på enn å prøve. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 poenget er at skjermkortet lages av Nvidia, ikke av Aopen. Kan du prøve å begrunne svaret ditt bedre, hva er det med kortet som ikke passer? PS: 6800 har andre fysiske dimensjener en for eksempel 6600, som er mindere. sporet kortet sitter i er det samme men en maskin som bruker 6600 kan ikke bruke 6800 fordi kortet er for stort, men etter alle fysiske regler burde det virke motsatt. Etter hva jeg har lest har alle 6600 samme dimensjon. (jeg tror det bare er en Nvidia Geforce Go 6600) 5090115[/snapback] Hvis du mener det så. Som qwert sier, det er bare en måte å finne det ut på. Du har fått nok av svar og synspunkter, så det er opp til deg om du vil prøve det. Virker det ikke så kan du sikkert bruke angreretten, men så er ikke whitebox de aller kjappeste heller. Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Interessert i høre åssen dette her går. Sitter på en 1558 selv, men angrer selvsagt på at jeg ikke gikk for 1559. Mulig å putte inn et 6600 eller ikke? Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Nei. Ikke mulig. Da må du bytte hovedkort. Det er ikke billig for å si det sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå