Gå til innhold

Lage TV opptaker av Shuttle pc!

myhken

Anbefalte innlegg

Har en Shuttle SS56G pc (Intel Celeron 2.5 Ghz ), med 1 GB PC3200 DDR RAM.

Den har også en 200 GB disk + 16x DVD brenner

Har brukt den som webserver til nå, men har ikke bruk for det noe mer. Så da tenkte jeg å gjøre den om til TV opptaker med harddisk og DVD brenner.

Pc'en har en PCI plass og en AGP plass. Men ser at de fleste TV kortene bruker PCI.

Så da er spørsmålet: Hvilket TV kort burde jeg satse på? Har ikke tenkt å bruke en formue på dette, siden jeg allerede har en Pioneer DVD/HDD opptaker med 80 GB fra før. Får jeg ett greit TV kort for ca 1000?

Kjøper primært datavarer fra enten Netshop eller Komplett, så varen bør være der.

Kortet bør ha SCART utgang eller adapter slik at jeg kan bruke SCART inngangen på TV'et.

Lurer også på om Intel Celeron CPU'en er grei nok, eller om jeg burde bytte den til en P4 2.8 Ghz Northwood CPU jeg har liggende...men den lager mer varme, så går det greit med Celeron 2.5, satser jeg på den.

Setter pris på alle forslag, da jeg er helt "grønn" på dette området.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Analogt TV-opptak gjøres best via ett dedikert TV kort, slik at CPU'en har minimalt å si. Jeg ville holdt meg til Celeron'en om jeg var deg.

Av TV kort så er det, IMO, to merker som gjelder; ATi og Happauge. ATi sine kort har marginalt bedre kvalitet, men du får dem ikke i dual konfigurasjon. Happauge er kanskje bedre støttet av ulike programmer og du får dem i dual konfigurasjon. De lærde strides om hvilke av de som gir best bilde, men jeg holder en liten knapp på ATi.

For å få TV-ut så må du bruke grafikkkortet. Er, såvidt meg bekjent, ingen annen mulighet. Dvs. det finnes noen gamle MPEG2 kort som hadde TV ut, men hvordan du får TV-Inn routa' til de vet jeg ikke. Vil uansett ikke anbefale det, da de er gamle og neppe av god kvalitet...

ATi hadde tidligere best TV-ut kvalitet, men nVidia 6xxx serien tok forbi med "PureVideo" konseptet. personlig liker jeg ATi sin løsning bedre, har aldri problem med å få det til der, men har hatt mye styr med nVidia. Mens andre sier det motsatte.. ;)

Håper det hjalp litt.. :)

Lenke til kommentar

Ok. Ser at hverken Netshop eller Komplett har ATi kortene, så da blir det Happauge.

Hvilke av disse burde jeg velge? Eventuelt andre som er bedre?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302811&cks=PRL

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314511&cks=PRL

Siden Shuttle'en min bare har internt skjermkort, regner jeg med at jeg burde kjøpe ett skjermkort også da....noen billige AGP kort som kan brukes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...