Gå til innhold

8x eller 16x Hyper Transport?

flabben

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ha det på 16x begge to. Har generelt ingenting å si for hvor langt du kommer på overklokking... Derimot HTT multiplier har noe å si, som enten er 4x eller 5x (800 eller 1000mhz) da du må passe på at HT frekvens * HT multiplier er lik 1000mhz (eller 800mhz) eks. HT frekvens 250mhz * HT multiplier 4x = 1000Mhz

Hvilket brikkesett er det på hovedkortet ditt?

nForce 2 har 800mhz htt-buss, mens nForce 4 har 1000mhz

EDIT: ser du har Ali chipset... du har 1000mhz HTT-bus....

Endret av Magic
Lenke til kommentar
ha det på 16x begge to. Har generelt ingenting å si for hvor langt du kommer på overklokking... Derimot HTT multiplier har noe å si, som enten er 4x eller 5x (800 eller 1000mhz) da du må passe på at HT frekvens * HT multiplier er lik 1000mhz (eller 800mhz) eks. HT frekvens 250mhz * HT multiplier 4x = 1000Mhz

5068134[/snapback]

nforce 3 har 800mhz fsb ja.. 200htt på begge..

Lenke til kommentar

5068134[/snapback]

nforce 3 har 800mhz fsb ja.. 200htt på begge..

5068154[/snapback]

Vel, man bruker jo ikke Front Side Bus når man snakker om AMD64 prosessorer, men du har rett i det at HT-frekvensen er 200Mhz standard og HT-multiplikatoren er 4x standard på nForce 3 chipset ja...

EDIT: Men nå har jo da trådstarter ikke nForce chipset i det hele tatt, men ALi chipset, så det hele er jo irrelevant

Endret av Magic
Lenke til kommentar
Vel, man bruker jo ikke Front Side Bus når man snakker om AMD64 prosessorer, men du har rett i det at HT-frekvensen er 200Mhz standard og HT-multiplikatoren er 4x standard på nForce 3 chipset ja...

EDIT: Men nå har jo da trådstarter ikke nForce chipset i det hele tatt, men ALi chipset, så det hele er jo irrelevant

5068218[/snapback]

Nei, det stemmer ikke at nForce3 bare har 800 MHz HyperTransport, og det stemmer heller ikke at trådstarter har ALi-brikkesett.

nForce3 på socket 754 kjører på 800 MHz HyperTransport, mens nForce3 på socket 939 kjører på 1000 MHz HyperTransport.

Dessuten har trådstarter ULi-brikkesett. ;) ULi er et underselskap av ALi. ALi lager kun brikker til mer anonyme dingser som DVD-spillere og annen småelektronikk, men et er ULi som lager brikkesett og diverse kontrollere.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Uli/ali.... s939...s745.... alt sammen irrelevant... nForce 3 har 800 mhz HT-bus, ja, for S745...stemmer... for socket 939... 1000mhz, stemmer

Uansett, jeg gidder ikke kverrulere på hvorvidt det er ali eller uli som er navnet på brikkesettprodusenten... Det spiller jo tross alt ingen rolle, samme som jeg hadde skrevet mvidia for nvidia, alle vet hva jeg snakker om... Men du har nok rett, i at rett skal være rett, så der bøyer jeg meg i støvet!

Uansett, du er jo selvmotsigende i din post der du sier at nForce 3 IKKE har 800 mhz HT-bus, mens senere i posten din sier du at nForce 3 HAR 800 mhz HT-bus...

Uansett, til trådstarter: Ditt Uli chipset kjører 1000mhz HT-bus (200x5) med 16x bredde både opp og ned... Når du overklokker endrer du frekvensen (standard 200) og multiplikatoren (standard 5x) for til sammen å få rundt 1000 (f.eks. 250x4=1000mhz) Men det er viktig å huske på at en HT-bus over 800mhz ikke gir noen reell ytelsesøkning...

Lenke til kommentar
Uansett, du er jo selvmotsigende i din post der du sier at nForce 3 IKKE har 800 mhz HT-bus, mens senere i posten din sier du at nForce 3 HAR 800 mhz HT-bus...
Jeg skrev faktisk: "...det stemmer ikke at nForce3 bare har 800 MHz..." for å uttrykke at nForce3 ikke har utelukkende 800 MHz på alle brikkesettene. En bedre formulering kunne vært: "...det stemmer ikke at nForce3 kjører 800 MHz på alle plattformer..." Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

:dontgetit: Jeg har nå endret fra 8x til 16x både opp og ned, men i everest står det fortsatt at det 8x slik som på bildet jeg har lagt til lenger opp... Skal minne bussen være 128 bits? På det kan man velde tallene 2, 4 eller 8 uten noen form for benevning... :hmm: Tror 4 er 64 bits da, eller?! :no:

Ny pc = enkelt

Ny bios = bare krøll

Endret av flabben
Lenke til kommentar
Sikkert helt rett alt det dere skriver, men hvor ble fsb'n av? Ser det er en del webshops som skriver fsb fremdeles..

5068373[/snapback]

FSB blir feilaktig på AMD64-plattformen. Tidligere var det bare én stor buss fra prosessoren, og det var Front Side Bussen.

På AMD64 har det plutselig kommet to busser, minnebussen og HyperTransport bussen.

Den hastigheten man tidliger kalte FSB refereres nå til som HTT-hasitghet, og er grunnlaget for hastigheten på HyperTransport-bussen, prosessorhastigheten og minnebussen.

Lenke til kommentar
:dontgetit:  Jeg har nå endret fra 8x til 16x både opp og ned, men i everest står det fortsatt at det 8x slik som på bildet jeg har lagt til lenger opp... Skal minne bussen være 128 bits? På det kan man velde tallene 2, 4 eller 8 uten noen form for benevning...  :hmm: Tror 4 er 64 bits da, eller?!  :no:

Ny pc = enkelt

Ny bios = bare krøll

5068381[/snapback]

Det er sikkert snakk om bank interleave her, selv om jeg ikke skal si det helt sikkert... 4-bank er vel det som gir mest stabilitet kontra ytelse

Lenke til kommentar

Hvis vi slår opp på BIOS i manualen kan vi liste opp de riktige verdiene:

BIOS -> Advanced -> Chipset Configuration:

CPU Frequency: 200 MHz

BIOS -> Advanced -> Chipset Configuration:

CPU - NB Link speed: 1000 MHz

CPU - NB Link width: 16 bit

NB - SB Link speed: 1000 MHz

NB - SB Link speed: 16 bit

Og ja, når du bruker dual-channel så blir minnebussbredden rapportert som 128 bit, det er det som gjør at dual-channel er dobbelt så raskt som single-channel (64 bit vs. 128 bit).

Angående tallene uten benevning siterer jeg manualen:

Burst Length

Burst Length can be set to 4 or 8 beats. 64 bit Dq must be set to 4 beats.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...