TCi Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Veldig mange av dagens titler ligner på hverandre, og det er ikke så lett å komme med noe nytenkende å få en publisher til å støtte deg gjennom prosessen. Sånn er det jo i musikkbransjen også. Tjene penger på sikre salg er det som teller. Det er synd. Jeg synes at en del titler får fryktelig mye oppmerksomhet uten bringe noe som helst nytt i hele tatt, tenker f.eks på EA's sportstitler som pusser litt på grafikken hvert år og så hypes det opp som bare det. Ikke for det, jeg liker et godt fotballspill f.eks jeg, men synes det er dumt at den årlige tittelen som kommer hauses opp som noe nytt hver gang. Litt spent på hva nitendo finner på med den nye kontrolleren sin. Kanskje det er noe sånt som trengs for å komme med nyskapende spill. Uansett så er jeg mere positivt til framtiden spill... mere maskinkraft kan brukes på mere enn bare grafikk, f.eks. bedre fysikk, bedre AI. Dr.Peedee 5077890[/snapback] Det er nettopp der problemet delvis ligger. Større utgivere tør ikke satse på noe uten at de vet garantert at det selger. Derfor vil ikke utviklerene prøve å satse på noe nytt på samme måte som de gjorde før. Neste generasjons konsoller vil kreve et større budsjett og tid enn før (helt til utviklerene lærer seg utviklingsverktøyene sine godt). Men jeg håper på det beste, da jeg får 360 i posten om en måned Jeg er også spent på hva Nintendo kommer med. Det jeg har sett til nå er spennende. Om de får det til gjenstår å se. AI er ihvertfall en tema som utviklere burde se litt mer på, men jeg tror det kommer ettervhert da grafikken vil delvis bli standard. Så de må prøve å få noe annet til å selge spillet. Fysikken kan ennå forbedre seg betraktelig. Jeg har ennå ikke sett et spill slå Half Life 2 på det feltet ennå. Men Sony og MS satser på hardcore gamers og da vil størsteparten av målgruppen gå etter grafikken. Og i den målgruppen ligger ikke jeg, så jeg håper Nintendo får folk til å åpne øynene litt... om de lykkes da. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 jepp, de bruker ikke så ekstrem grafikk i begynnelsen fordi de har ikke middel til det, du ser jo på PS2, det begynte de med feks Gta 3 med veldig dårlig grafikk, men så har de jo spill som Gta SA er ganske stor forskjell 5076877[/snapback] Eneste forskjellen er vel at SA har litt dårligere grafikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 jepp, de bruker ikke så ekstrem grafikk i begynnelsen fordi de har ikke middel til det, du ser jo på PS2, det begynte de med feks Gta 3 med veldig dårlig grafikk, men så har de jo spill som Gta SA er ganske stor forskjell 5076877[/snapback] Eneste forskjellen er vel at SA har litt dårligere grafikk. 5078081[/snapback] :!: Ikke akkurat det beste eksempelet nei Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Kunne gått for Xbox 360 og spilt DOA4 på min HD-projektor, men tror heller jeg bruker pengene på å oppgradere PCen slik at jeg kan spille Civ4. Eye candy er tøft, men i lengden er det ingenting som slår gameplay. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Ingenting som slår Eye Candy OG gameplay. Går ann å få begge, faktisk :-) Dr.Peedee Lenke til kommentar
Mala Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Ingenting som slår Eye Candy OG gameplay. Går ann å få begge, faktisk :-) Dr.Peedee 5080506[/snapback] Joda, men la oss håpe det blir fokuset fremover Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 jeg for min del synes vi fikk både knall eyecandy og dritbra gameplay i HL2 jeg.. fikk lyst til å spille det en gang til, men så var det grafikk kortet i dell lap'en min da Lenke til kommentar
qdos Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Enig med TCi og flere i at det har blitt for mye fokus på grafikken, og folk krangler om hvilke konsoller som har de beste spec'ene i stedet for de beste spillene. Savner spill med sjel på konsollfronten. I tillegg til selvfølgelige titler som Mario (før GC) og Zelda, husker jeg fortsatt Actraiser, FF og Shadowrun til SNES. I tillegg hvor bra Way of the Exploding Fist, Last Ninja, Impossible Misssion, North & South, Golden Axe, Gauntlet, IK+, Operation Wolf etc var i C64/Amiga-tidene, samt *Quest-spillene fra Sierra (som naturlig nok ikke hadde latt seg overføre til konsoll), Tex Murphy-serien (som burde vært på konsoll også) og alle Lucasart-adventurene fra Maniac Mansion og Zak McKracken til Monkey Island, Sam'n'Max, Full Throttle og Indiana Jones. Etter min mening var dette gullalderen når det gjelder spill, og det har stort sett gått nedover fra siste halvdel av 90-tallet. Nå har terningene rulles nå for tiden handler det ofte mye om effekter, anti-aliasing, kjendis-voiceover og cut-scenes. Dette skaper ikke nødvendigvis bedre spill, så lenge feelingen i spillene uteblir. Er redd grafikkhysteriet har kjørt mesteparten av spillbransjen inn i et blindspor, men det er fortsatt noen som fortsatt kan faget: WoW, Runaway, Broken Sword, Syberia, Gothic II, Fable, Deus Ex og KOTOR er noen eksempler på hva jeg ville ha sett mer av i stedet for FPS, sport, slåssing og racing. Sistnevnte kategorier ser selvfølgelig mer sexy ut, men jeg må ha noe som driver spillet fremover, og ikke kun rundetider og high score. Sammenlign det gjerne med Terminator vs T3... Rå effekter erstatter ikke en god historie eller et bra konsept. Bytter ut de fleste av lanseringstitlene på 360 med Tetris anytime (selv om det ikke er så mye historie der heller ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Det faktum at grafikk er hva som gir gode anmeldelser kan du se på de spilla som Dagbladet anmelder iallefall - de har skrevet så å si det samma om både Doom 3 og Quake 4, "spilla blir veldig repetetive, og er ikke veldig nyskapende, men grafikken er flott. Terningkast fem!". Dersom jeg ønsker meg fin grafikk, så kan jeg kjøre opp 3DMark på loop, men det er ikke verdt å punge ut 400 spenn for en techdemo (som er alt id software har spytta ut i det siste iallefall). La oss nå håpe at det fortsatt finnes spillfirmaer som er i stand til å tenke lenger enn dette, jeg er iallefall villig til å ofre grafikk for et gameplay som klarer å suge meg inn i spillet i time etter time, uke etter uke. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Enig med TCi og flere i at det har blitt for mye fokus på grafikken, og folk krangler om hvilke konsoller som har de beste spec'ene i stedet for de beste spillene. Savner spill med sjel på konsollfronten. I tillegg til selvfølgelige titler som Mario (før GC) og Zelda, husker jeg fortsatt Actraiser, FF og Shadowrun til SNES. I tillegg hvor bra Way of the Exploding Fist, Last Ninja, Impossible Misssion, North & South, Golden Axe, Gauntlet, IK+, Operation Wolf etc var i C64/Amiga-tidene, samt *Quest-spillene fra Sierra (som naturlig nok ikke hadde latt seg overføre til konsoll), Tex Murphy-serien (som burde vært på konsoll også) og alle Lucasart-adventurene fra Maniac Mansion og Zak McKracken til Monkey Island, Sam'n'Max, Full Throttle og Indiana Jones. Etter min mening var dette gullalderen når det gjelder spill, og det har stort sett gått nedover fra siste halvdel av 90-tallet. Nå har terningene rulles nå for tiden handler det ofte mye om effekter, anti-aliasing, kjendis-voiceover og cut-scenes. Dette skaper ikke nødvendigvis bedre spill, så lenge feelingen i spillene uteblir. Er redd grafikkhysteriet har kjørt mesteparten av spillbransjen inn i et blindspor, men det er fortsatt noen som fortsatt kan faget: WoW, Runaway, Broken Sword, Syberia, Gothic II, Fable, Deus Ex og KOTOR er noen eksempler på hva jeg ville ha sett mer av i stedet for FPS, sport, slåssing og racing. Sistnevnte kategorier ser selvfølgelig mer sexy ut, men jeg må ha noe som driver spillet fremover, og ikke kun rundetider og high score. Sammenlign det gjerne med Terminator vs T3... Rå effekter erstatter ikke en god historie eller et bra konsept. Bytter ut de fleste av lanseringstitlene på 360 med Tetris anytime (selv om det ikke er så mye historie der heller ! 5081849[/snapback] He he, jeg blir nostalgisk av å lese posten din. Mange gode poenger. Et eksempel at det går ann (gikk ann i hvert fall) å blande "eye candy" og game play er Deus Ex (den første på PC). Grafikken var for sin tid så avansert at mange ikke hadde maskinkraft til å få kjørt det skikkelig med alle effekter da det kom. Mener å huske det faktisk brukte en modifisert utgave av den første Unreal motoren. Spillet hadde en bra historie som fikk meg til å ville vite hvordan det hele skulle ende, det dro meg videre, det hadde flust av alternative løsninger for de problemene du kom opp i. Dessverre når Deus Ex 2 kom så var det "dummet ned", sikkert i håp om nå en enda større spillmasse. Sukk. Men hvem har skylda for at det har blitt så mange slike titler? Det er vel kanskje litt som med musikken. Kidsa vil ha "dunk-dunk-slippe-å-tenke-musikk-og-navelen-til-Brittney/Christina" + nok en ghetto rapper. Det er det som selger, og det er de vi får mest av - eller i hvert fall er det som er lettest tilgjengelig i butikken. (Takk gud for internett - der har jeg søkt fram mye bra artister som ikke slipper til i fremste hylle i shopping senteret). Sånn er det dels i spillbransjen også, vi blir solgt de samme titlene på nytt og på nytt i ny innpakning. Jeg liker ny innpakning jeg, og en del gamle titler er ikke så veldig morsomme i dag lenger. Men er enig i at "game play" er viktigst. Men jeg vil nødig skille god grafikk og game play. God grafikk er en del av game play det også, sammen med gode spillemekanismer. God grafikk kan få meg til å dra meg inn i spillets verdenen sammen med den gode historien og de gode spillmekanismene (f.eks AI, spillkontroller, fysikk, "belønninger" osv...). Dr.Peedee Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Grunnen til at alt var bedre før og at gamle spill har høy status hos eldre spillere er utelukkende subjektiv. Det var første gang du som spiller hadde en slik spillopplevelse, og dermed blir den mye sterkere enn når du opplever noe liknende på nytt. Man vokser opp, så begynner man å lete etter de samme sterke spillopplevelsene man hadde da man var ung og uerfaren og mye lettere å imponere, men det er rett og slett umulig å gjenskape de følelsene man hadde da. Barn i dag som oppdager spill har akkurat de samme opplevelsene. Men mens gamlingene tviholder på minnene sine om 90-tallet og alle spillene som var så innovative, friske og grensesprengende da, kommer dagens barn om 10 år til å tenke tilbake på dagen i dag, og alle de innovative, friske og grensesprengende spillopplevelsene de hadde da. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Men det var på 80- og 90-tallet at gameplay-innovasjonen i spillindustrien fant sted. I løpet av de siste ti årene har grafikken og lyden blitt mye bedre, men konseptene er fortsatt de samme. FPS begynte så vidt jeg husker meg Wolfenstein på 90-tallet, og de første RTS-spillene som kom var vel Dune 2 og Command and Conquer. Civilization var en stor innovasjon til TBS. Ellers Elite/Wing Commander og Falcon i fly-/spacesim, i tillegg til Test Drive til Amiga på racingfronten. Virtua Fighter og Street Fighter er eksempler på tidligere fighting konsepter. Tar dette fritt fra hukommelsen, og det er nok andre titler som var tidligere ute, men dette understreker bare poenget med at spillkonseptene vi har i dag kom på 80- og 90-tallet - hvor den største forskjellen nå er langt bedre lyd og grafikk (mulig jeg har oversett konsepter som har kommet etter 2000, og er takknemlig for eksempler på det). Selvfølgelig enig i at vi ikke skal gå tilbake til lyd og grafikk som vi hadde da, men jeg savner litt mer innovasjon hos spillbransjen i dag, og ikke bare flere polygoner, lydkanaler og raskere prosesseringskapasitet. De som prøver mest er Nintendo, men de fleste av titlene har litt for høy fluffy bunny-faktor til at jeg faller for de. Og det bringer meg over til noe annet jeg også er litt frustert over, nemlig at det er få titler som kun er beregnet for personer over 18 (eller 25 for den del). Synes media til stadighet slår opp at store grupper av de som spiller nå for tiden er godt voksne, men ingen vil fokusere kun på det markedet. Jeg ser gjerne flere titler med mer voksent innhold, mer komplisert story og vanskeligere puzzles. Er lei av at aliens på død og liv skal være samfunnsfiende nr. 1. Splinter Cell var i alle fall inne på en historie som virket mer solid enn det som serveres i mange andre spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå