Gå til innhold

Samsung lanserer GDDR4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

256 Mb per brikke holder ikke til fremtidens toppmodeller så det er nok enda lenge til vi får se GDDR4 i bruk på et retail kort. Masseproduksjon andre kvartal 2006 betyr vel at vi må vente helt til neste generasjon GFX før det blir tatt i bruk, noe jeg tipper dukker opp et sted mellom jul og påske. (dersom GFX serier fortsatt har 1.5+ års levetid)

Lenke til kommentar
Dette er spennende! 512MB minne vil vel være standard neste år slik 256MB er nå. Lurer på hva slags minne båndbredde man kan få ut av disse jeg!? Burde vel øke ytelsen i spill i høyere oppløsning med AA. Eller hva mener du Simen1?

5066572[/snapback]

Joda, dette er bra. Nå har vi både fått mengden minne (512MiB) for å kunne bruke bedre teksturer, og med DDR4 får vi nok båndbredde til å utnytte mengden minne, og enkelte krevende spill er allerede klare. Da er det eneste vi mangler en GPU som er kraftig nok til å kunne ta i bruk all minnebåndbredden, alt minnet og de nye veldig krevende spillene. Med andre ord: Både Geforce 7800 GTX 512MiB og Radeon X1800XT 512MiB vil nok bli ledd av om et års tid fordi minnebåndbredde og GPU struper mulighetene for å bruke de råeste kvalitetsinnstillingene.

Det er bra utviklingen går fremover, men det er skjelden det lønner seg for oss kunder å ligge i front.

Bare for å få brukt kalkulatoren litt i dag også:

DDR3 1,2Gbps * 256bit minnebuss = 38,4 GB/s (=Geforce 7800GTX)

DDR3 1,4Gbps * 256bit minnebuss = 44,3 GB/s (=Radeon X1800XT)

DDR3 1,6Gbps * 256bit minnebuss = 51,2 GB/s

DDR4 2,5Gbps * 256bit minnebuss = 80,0 GB/s

DDR4 2,8Gbps * 256bit minnebuss = 89,6 GB/s

1 minnebrikke hadde vært fint å hatt på Skjermkortet.... Mindre varme, enklere å kjøle ;)

Minnet står for en utrolig liten del av varmeproduksjonen på skjermkort (la meg gjette 5%) så jeg tror ikke det ville hjulpet mye. La oss si kortet trekker 100W, altså 95W for GPU og 5W for minnet. Da ville en reduksjon fra 8 til 1 minnebrikke senket den totale varmeproduksjonen fra 100 til 95,6W. Ikke store forskjellen altså. Det er derfor det fokuseres så mye på GPU og watt og omentrent ingenting på ram og watt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
1 minnebrikke hadde vært fint å hatt på Skermkorte....

Mindre varme, enklere å kjøle ;)

5066870[/snapback]

Jeg regner med at du har roen på bit/byte, men til de som leser artikkelen og missforstår:

256 megaBIT pr brikke betyr at du må ha åtte slike brikker (maks på vanlige skjermkort) for å få 256 megaBYTE minne.

Som betyr at maks mengde minne du får på et skjermkort med denne kapasiteten er 256 MB, ergo ikke nok til neste generasjon skjermkort.

Jeg tror det i sommer var en artikkel om GDDR3 med kapasitet på 1000Mbit pr brikke så de er nok ikke helt i mål enda når det gjelder utviklingen av GDDR4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...