Gå til innhold

Vannblokk

Anbefalte innlegg

Har sett litt på vannkjøling i det siste. Har ingen planer om å vannkjøle PC-en min(vannskrekk :smile:), men jeg har litt lyst å lage et vannkjølingsset uanz. Må jo ha noe å gjøre :grin:

Etter å ha lett litt rundt omkring på nettet finner jeg ikke noen særlig god forklaring på hvordan vannblokka skal være. Mine fysikkunnskaper er ikke så store akkurat, men jeg har det kommet fram til at blokka bør få det kalde vannet inn på midten(rett over coren) og bunnen bør være veldig tynn så varmen raskt blir tatt opp i vannet. Så bør vannet bli leda mest mulig i en bane rundt blokka før det går ut. Sånn sånn som dette:

MAZE2X_Large.gif

Men på overclockers.com dumpa jeg over

wb22.jpg

og det som gjør at jeg nå tviler på hvem som er best er at på den siste har jeg på følelsen av at vannet får tatt opp mer av varmen på veien gjennom blokka.

Noen som har noen formening om hvordan man skal lage denne tingen(eller noen som ser at jeg tenker totalt feil;)) eller noen gode linker til litt mer dypt gående artikler om hvordan ei vannblokk bør være?

Så, litt peltier til slutt(vannblokka over skal ikke peltier kjøles). Noen som har noen gode artikler om peltierkjøling av Atlhon266/AthlonXP? Kan ikke si det kryr av dem på nettet

btw. burde ikke vannkjøling vært skilt ut som et eget emne i forumet? Hadde vært lettere å finne det man trenger når man leter gjennom forumet.

Datasupport (9MB *.mov) - ROFLMAO :lol:

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2001-11-30 13:11 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm.

Den øverste er jo en "maze" som selges på http://www.dangerden.com har forresten den selv. Fordelen med den er jo at den pumper vannet rett over kjernen på cpu'en. Dermed tar den jo varmen vekk fra kjernen med en gang og med ferskt og kaldt vann. Det kan jo ikke være noe annet enn ideelt. I motsetning til den andre som går inn på den ene siden og må reise gjennom halve blokka før den når området til kjernen.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke det har så mye å si fordi kobber er så god varmeleder. Hadde de vært laget av sølv ville det hatt enda mindre å si. For en aluminiumsblokk vill det nok være bedre å ha inntaket rett over kjernen. Jeg har forresten inntaket rett over kjernen på min kobberblokk.

Lenke til kommentar

Det hjelper sikkert med to kanaler. Det gir jo mere kontaktflate for vannet å oppta varmen. Loddetinn har forresten veldig dårlig konduskjon (varmeledningsevne), derfor er det bedre å gjøre som jeg har gjort cool18.jpg enn å ha lokket imot kjernen. Grunnen er at overflaten mot vannet er større uten at varmen må gjennom loddetinn. Jeg har sett mange konstruksjoner hvor det på loddede lokket er mot kjernen, men det er bare ikke optimalt. :smile:

Sjekk forumet på http://www.overclockers.com, der er det en som har laget en "nanoblokk". Det er en veldig liten kjøleblokk som ser veldig lett ut å lage. Tror jeg må lage en sånn også. :smile:

sig05.gif

My stupid website

[ Denne Melding var redigert av: tahustvedt på 2001-12-08 19:42 ]

Lenke til kommentar

Hvis man tenker på det så er ikke direct-die kjøling effektivt. Da får du bare den lille overflaten på kjernen til å overføre varmen til vannet. Med en kobberblokk vil du ha MYE større overflate i kontakt med vannet. Kobber er en mye bedre varmeleder enn vann, derfor er det i teorien mye mer effektivt med kobberblokk.

I kombinasjon med et TEC-element kan det nok funke bra. :smile:

sig05.gif

My stupid website

[ Denne Melding var redigert av: tahustvedt på 2001-12-09 14:06 ]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei anders du kan dra fordel av skoler med mekaniske fag som har fresebenker som kalles cnc freser, dette er fresebenker som er datastyrt. da kan du få laget vilket mønster du vill ha, og husk å lage mer enn en plate- for jeg vil også ha en av disse. lag ti og averter dem her så får du sikkert en go pris på dem.

Lenke til kommentar

hehe, selvfølgelig skal jeg bruke CNC maskiner. Jeg kan ikke akkurat klare å gjøre det med en håndholdt Bosch drill :wink:

Tror ikke jeg kommer til å lage flere enn en, men jeg skal vurdere det.

• Designet trenger ikke nødvendigvis å være så bra. Teori og praksis stemmer ikke alltid. At Cool Computers og Danger Den ikke har noe med doble kanaler tyder på at designet ikke er så bra.
  • Folk står fritt til å lage en slik blokk selv, hvorfor betale meg?
  • ta penger for noe som er hjemmelagd? hmm, er ikke så glad i det
  • gi blokker bort gratis? nope, sorry

Sølvlodding er bra ja, men selv om sølv leder varme bra så vil en hel enhet i kobber lede bedre enn hvis jeg sølvlodder to sammen. Skal vurdere å sølvlodde på lokket da :smile:

Han som lagde blokka med doble kanaler har skrevet om det påoverclocers.com

Skal poste en post i løpet av neste uke. Da bør jeg ha blokka ferdig og forhåpentligvis også bilder.

Lenke til kommentar

Hm, merkelig. Er det ingen som har "oppdaget" denne da?? http://www.borderbuyer.com/fixittt/index.htm

Scroll ned til "Spiral Waterblock Project", og ta en titt. Dette må da være den optimale vannblokka, også strømningsmessig sett? No "corners".., som f.eks i DD2

Men de er utrooolig trege på leveranser!! Har ventet siden 26.09.01!!

Noe for deg, Anders?? Du har tydeligvis adgang til CNC-maskiner..... "Go for it"!

Sier meg forøvrig enig i at vannkjøling kanskje bør bli et eget emne i forumet! Det ser jo unektelig ut til at vannkjøling (les: "lydløs maskin") griper om seg :razz:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-01-18 02:10 ]

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-01-18 02:16 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...