CYBRIX Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Emne dekker vel det meste.. Har søkt i forumet, men finner ingenting som kan hjelpe meg.. Vi er 2 kompiser som "LAN'er" Han kjører Win 98 OS, og eg Win Xp.. Han finner maskinen min, men eg finner ikkje hannes. Men derimot på spill, (Quake III Arena), der finner vi kverandres gama. Eg finne hannes og han finner min. Nokken som kan hjelpe? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 vel.. er firewall aktivert i winxp ? denne kan gjøre slikt.. Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Du må aktivere NetBIOS over TCP/IP. Høyerklikk på "My Network Places" og velg Properties. Høyreklikk på nettverksoppkoblingen din og velg Properties. Bla ned til TCP/IP, og dobbeltklikk på den. Klikk på Advanced og velg Wins, velg "Enable NetBIOS over TCP/IP". Lenke til kommentar
Mowgli Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Hei! har du kjørt veiviseren for hjemmenetverk? Denn finner du på My network Places (i venstre kolonne) Ellers: Det innlegget oppfor sier at tcp/ip må legges til. Dette må selfølgelig være lagt til fra før. Uten den kan du ikke gå på internet osv. Du kan prøve å legge til en annen protokoll: IPX. Den legger du til på samme måte som på tcp/ip. Når du har gjort dette og det fremdeles ikke går. Så kan du gå inn på my networkplaces så my network conection. Så høyreklikker du på den som går til kameraten din, og trykker repair. [ Denne Melding var redigert av: Mowgli på 2002-08-25 14:29 ] Lenke til kommentar
Ting Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Det er morsomt å lese innlegg i slike forum.. Som han her over meg som lurte på om du hadde kjørt home network wizarden... Om du virkelig vil fucke opp systemet ditt.. Be my guest. Men her er en god pekepinne som du MÅ følge for å få til fildeling med andre i XP (sett utover at du må aktivere guest kontoen din om du vil ha anonyme tilkoblinger). 1. høgreklikk en hvilken som helst mappe, og velg sharing and security.. Du får da opp en dialog med en to linjer lang tekst link om "do you understand the risk blablabla..." Klikk på den.. og evt. om du får en slik dialog til.. Så kommer det noe poppende opp der du kan velge "Just enable filsharing".. og trykk OK.. Du er nå halvveis.. 2. Så er det som det ble sagt lenger oppe.. Gå inn på nettverkstilkoblingene dine... finn "Local Area Networking" høgreklikk, egenskaper... velg Internet Protocol (TCP/IP), og innstillinger til den. Gå på advanced rett under der du har enten satt IP eller valgt å motta fra dhcp.. I den advanced dialogen går du til WINS tabben.. og velger "enable NetBIOS over TCP/IP". Nå funker det.. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 For det første, det er mange slike poster på forumet, men uansett... Først må man ha de riktige protokollene installert. Sett opp fast ip på begge maskinene, i samme serie med samme netmask, f.eks: PC IP Netmask 1 192.168.0.2 255.255.255.0 2 192.168.0.1 255.255.255.0 Hvis du nå prøver å pinge maskinene fra hverandre, skal du få svar. Hvis ikke må du sjekke at tcp/ip protokollen er riktig installert, og at det ikke finnes noen firewall som fucker det opp... Det kan også være hardware feil, altså kabel/nettverkskort (evt ping deg selv for å se at tcp/ip fungerer.) Så er det på tide å fikse my network greine For å kunne bruke maskinnavn, f.eks. pc1 i stedet for ip 192.168.0.2, så må man bruke noe som heter netbios. Det skulle være aktivert i 98 fra før, men i 2k/xp, så må du aktivere det. Se post over for hvordan. Prøv nå å ping pc2 fra pc 1 og omvendt. Funker det ikke, så må du kanskje aktivere netbios på 98 også. Funker det, så må du først og fremst dele noen mapper på hver maskin. Men i winxp må du også enable guest (gjest) kontoen. (det lønner seg å lage en ny bruker med spesielle rettigheter for win98 maskinen i stedet for å enable guest, men siden win98 har et annet påloggingssytem, så blir det litt krøll. Du må ha samme brukernavn og helst også passord, som man logger seg inn med på win98 maskinen. Men ikke begynn å pes med dette før du har enablea guest kontoen og fått den til å funke.): Høyreklikk my computer -> manage(behandle) -> Local users and groups -> users -> dobbeltklikk på guest og huk vekk "disable this account" Nå skulle det funke å komme inn på winxp maskinen fra 98... Post gjerne spørsmål hvis du ikke får det til å funke:-) edit: rettelse etter post under. Rettet til "Hvis ikke må du sjekke at tcp/ip protokollen er riktig installert" [ Denne Melding var redigert av: Instigator på 2002-09-26 09:55 ] Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Bare en liten digresjon på innlegget over.. hvis en har lagt inn fast IP må vel TCP/IP være installert? Så hvis pingingen ikke fungerer må vel problemet ligge et annet sted? Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Rettet... Kan jo være at tcp/ip har fucka opp. I tilfelle, avinstaller og installer på nytt. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 bare gå på Søk etter datamaskin på den som har xp, skriv inn maskinnavnet på hans maskin og du vil finne den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå