Mith Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Jeg fikk den nye pcn min i går, bygde den opp og alt funka som det skulle. Satte inn sata disken min alene bare slik for å sjekke om den fant disken i bios osv. Alt funka bra og jeg la inn windows på den og boota å ordna. Alt gikk knirkefritt, helt til jeg satte inn min ide disk. Da ville ikke pcn boot mer. Formaterte en gang til og la inn windows på sata disken, men da fikk jeg beskjed om at det ikke var noen windows kompatibel partisjon på harddisk 0.0, altså ide disken min. Vel vel, tenkte jeg å lagde en liten 16mb partisjon så windows kunne skrive mbr til disken. Alt funket fint i først boot etter at windwos var lagt inn, men etterhvert så fikk jeg feilmeding om at ntldr ikke fantes osv. altså klarte pcn tydligvis ikke å boote til c:\ når mbr, boot.ini osv. ligger på d:\, mens resten av windows ligger på c:\ Noen som har noe tips til denne saken? Har master/slave noe å si på ide i denne saken? (står på cabel select aka. master) Altså: Vil legge inn windows på en sata disk (10.000 rpm), men også ha en ide disk i systemet. Lenke til kommentar
^Sniper Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Gå inn i bios og Boot sequenze, gjør det med ide disken tilkoblet, be han ikke boote fra ide! og be han søke etter andre boot enheter! Lenke til kommentar
maedox Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Det er en "feil" in windows som gjør at det absolutt må ha oppstartsfilene på c:. Så hvis du installerer windows på s-ata uten ide-disk og deretter setter inn ide-disk finnes ikke filene på ide-disken (som av en eller annen syk grunn har høyere prioritet enn s-ata og blir c: i oppstart). Du må installere windows på s-ata disk med ide-disken i med en windows-kompatibel partisjon. Sannsynligvis større enn 16 MB. Prøv noen hundre MB, eller hele disken. Lenke til kommentar
Texas Stovner Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Du må installere windows på s-ata disk med ide-disken i med en windows-kompatibel partisjon. Sannsynligvis større enn 16 MB. Prøv noen hundre MB, eller hele disken. 5066602[/snapback] Bare tull! Instaler på s-ata disken. sett inn IDE-disken. Start maskinen,og gå inn i BIOS og still s-ata som first boot-device. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Bare tull? Er nok ikke det gitt. Et ærlig forsøk på å hjelpe. Egen erfaring. Men burde kanskje sagt at jeg ikke er sikker på at det gjelder alle hovedkort. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Støtter konklusjonen om at det er bare tull. Mulig det er "egen erfaring", men ikke riktig konklusjon. Det er BIOS som selv forandrer boot rekkefølge når du setter inn IDE disken. Da er det bare å forandre det tilbake. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Bruker selv versjonen som går ut på å nappe vekk ide-disk før Win-install, men om sata-drivere er installert, og du har et tredjeparts partisjoneringsverktøy som f.eks Hiiren's BootDisk, så går det fint å installere uten å deaktivere ide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå