Kilronan Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Før: Maskinen (kabinett-høyttaleren) kvitrer/piper veldig under oppstart (dos), men Windows starter som normalt. Når Windows er oppe og går fungerer det meste som det skal, men windows oppfører seg ofte merkelig. Vil karakterisere systemet som temmelig ustabilt. Så: Kjøpt ny strømførsyning (MIST 500W) nytt hovedkort, skjermkort og s-ata harddisk. Rengjort kjøler og fyllt på ny kjølepasta på prosessor. Installert XP Pro på nytt. Nå: Maskinen kvitrer fortsatt på samme måte under oppstart. Når jeg går inn i BIOS så har maskinen en tendens til å låse seg ved enkelte menyvalg samtidig som kabinetthøyttaleren kvittrer. Windows laster greit, men oppfører seg nøyaktig like underlig som før. Siden alle komponentene er nye bortsett fra CPU og minne så antar jeg at en av disse delene sliter. Lurer derfor på om noen kan tenke seg hvilke av disse komponentene som kan gi slike symptomer som nevnt ovenfor? Lenke til kommentar
qdos Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Sånt som skjer når du casemodder et bebodd undulatbur Lenke til kommentar
PerB Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 "Kvitrer" det som sirenen på en utrykkingsbil? Eller er det korte og lange pip? Dette er i tilfelle feilkoder fra hovedkortet. Sirenelyden tyder på varm CPU. Pip-kodene forteller om andre feil. Koden er forklart i hovedkorts manual, evt sjekk på produsentens hjemmeside. Di sier du fyllte på med ny kjølepasta på prosessoren. Brukte du mye? Pastaen er der for å forhindre luftlommer mellom CPU og kjøleribbe samt gi god varmeledende kontakt. For mye pasta gir dårlig/motsatt effekt. Hvis kjøleribben ikke blir varm må du sjekke monteringen av denne samt kjølepastaen. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 "Kvitrer" det som sirenen på en utrykkingsbil? Eller er det korte og lange pip? Dette er i tilfelle feilkoder fra hovedkortet. Sirenelyden tyder på varm CPU. Pip-kodene forteller om andre feil. Koden er forklart i hovedkorts manual, evt sjekk på produsentens hjemmeside. Di sier du fyllte på med ny kjølepasta på prosessoren. Brukte du mye? Pastaen er der for å forhindre luftlommer mellom CPU og kjøleribbe samt gi god varmeledende kontakt. For mye pasta gir dårlig/motsatt effekt. Hvis kjøleribben ikke blir varm må du sjekke monteringen av denne samt kjølepastaen. 5068730[/snapback] Takk for svar Jeg synes bare det var underlig at jeg fikk nøyaktig de samme pipelydene (masse korte pip kjapt etterhverandre, sikkert 10 pip i sekundet med litt pauser innimellom) med det nye Gigabyte hovedkortet som med det gamle fra Abit. Tror neppe jeg har brukt for mye pasta. CPUen er forresten en Athlon XP2400+. Jeg trodde egentlig at en cpu enten virket eller ikke virket. Men kan det skje at en prosessor faktisk kan være bare _delvis_ ødelagt? Den har vel mer eller mindre jobbet kontinuerlig siden 2002 med varierende grad av intensitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå