Gå til innhold

software raid, JBOD, FreeBSD 4.7

tore-

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har lyst å se på muligeten for å kjøre JBOD på 3-4 gamle disker jeg har for å lage en stor partisjon, men har problemer med å finne dokumentasjon på hvordan jeg får dette til i FreeBSD 4.7. Har søkt litt rundt men har vært vnaskelig å finne spesifikk informasjon, noen som kan hjelpe meg i riktig retning?

Takker så meget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det en guide som dette du er på jakt etter?

Den skulle gi deg en del basis informasjon, og info om hvor du kan finne mer om å sette opp software raid i freebsd (man 4 vinum og man 5 vinum)...

Lykke til :)

5066991[/snapback]

Så raskt over det, men så ingen informasjon rundt JBOD, bare raid 0, 1, 5, 10?

Jeg vil sterkt råde deg til å oppgradere til FreeBSD 4.11-STABLE. Denne vil være støttet av FreeBSD teamet til januar 2007.

5067185[/snapback]

Hvis du har tips til informasjon rundt dette sier jeg ikke nei, et år i militæret ahr gjort at MYE har gått i glemmeboken, og den boken finner jeg ikke.

Endret av tore-
Lenke til kommentar
Så raskt over det, men så ingen informasjon rundt JBOD, bare raid 0, 1, 5, 10?

Sant, men hvorfor ikke bare lage en RAID 0 og konfigurere den som en enkelt skive og mounte den? Eller er det en spesiell grunn til at du må bruke JBOD?

5068751[/snapback]

Men det vil vel tilsi at alle diskene jeg skal bruke har lik spesifikasjon. Jeg har 2x80Gb(5400/2mb,7200/8mb), 1x160Gb, defor jeg vil ha JBOD.

Lenke til kommentar
Men det vil vel tilsi at alle diskene jeg skal bruke har lik spesifikasjon. Jeg har 2x80Gb(5400/2mb,7200/8mb), 1x160Gb, defor jeg vil ha JBOD.

5069043[/snapback]

Sorry, tenkte ikke på det...

Finner ikke noe info om hvordan du kan lage en JBOD i freebsd, annet enn en liten mulighet ved å lage en stor vinum virtual disk og koble alle harddiskene opp mot denne. Men hvordan du skal kunne gjøre det har jeg ikke funnet noe info...

Lenke til kommentar
Jeg må bare si at jeg er en stoor tilhenger av hardware raid:P Det medfører jo at hvis maskinen kræsjer, kan du bare ta ut kontrolleren og diskene, for så å sette alt i en annen maskin. Vips, så har du igjen tilgang til filene:)

5102765[/snapback]

Det krever selvfølgelig at man har en skikkelig kontroller. Og de koster en del. Men det er selvfølgelig verdt det.

Lenke til kommentar

Nå har FreeBSD 6.0 kommet, og den er regnet for å være såpass stabil at det ikke lenger er noen grunn til å bruke FreeBSD 4.x. Kan man ikke boote med en CD, noe som kan være tilfelle med visse eldre hovedkort, vil det fungere med disketter. Byttet selv fra FreeBSD 4.11-STABLE til 6.0-STABLE på en eldre maskin, og byttet gikk knirkefritt. Husk at 4.x-serien er veldig gammel og nå utdatert etter at 6.0 kom ut.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

4.11 støttes vel til 2006? Er i gang med å oppgradere, tar en clean install siden en upgrade til 5.3 for så å gå til 6.0 blir mer stress enn å bare ta backup så installere fresht. Der har jo atacontrol blir skrevet en del om så håper det funker bedre der.

Lenke til kommentar
4.11 støttes vel til 2006? Er i gang med å oppgradere, tar en clean install siden en upgrade til 5.3 for så å gå til 6.0 blir mer stress enn å bare ta backup så installere fresht. Der har jo atacontrol blir skrevet en del om så håper det funker bedre der.

5138308[/snapback]

4.11 støttes til januar 2007, men det er svært begrenset hvor mye sikkerhetsfikser som kommer til 4.11.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...