Gå til innhold

DNS -> Fra domene.com:port til sub.domene.com

Anbefalte innlegg

Hei

På min altmulig server, har min lillebror fåt lov til å kjøre sine quake servere (tre quake 3 og en quake 4), dermed kom jeg over en for meg ny problemstilling:

Er det mulig å binde DNS porter til et subdomene lokalt på serveren min?

Hvis ikke kan jeg gjøre det på min DNS "distrubutør"?

Dette ønsker jeg å gjøre fordi det er enklere å huske q4a.rusail.com enn quake.rusail.com:28004

Server spesifikasjon:

• Debian 3.1
  • Kernel 2.6

Ps.

Var/er usikker å om ikke dette hadde passet bedre i kafen, men hvis det krever at jeg lager et script vil jeg sansynligvis behøve noe hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker, men jeg tviler på det. For det første spørs det litt på hvilke port Quake automatisk prøver å koble seg til. Hvis du for eksempel prøver port 80, så er du nødt til å redirecte port 80 på q4a.rusail.com til quake.rusali.com:28004.

Det er ikke mulig å binde en port til et annet DNS-navn. Den må via DNS-navnet og derfra redirectes ut på riktig port på riktig maskin.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding.

Fohånds instilt port (default) til quake 4 er: 28004 og på quake 3: 27001

Så hvis jeg forstår deg rett er det mulig å peke quake4.rusail.com til quake.rusail.com:28004?

Vet du eventuelt hvordan man gjør det?

Jeg har prøv google, men som den nybegynneren jeg er ga det meg desverre fler spørmål en svar.

Kom fram til at det trolig er mulig å benytte NAT eller netfilter og Ip tables, men i frykt for å gjøre noe jeg ikke burde tør jeg ikke prøve. Desuten gjalt de stortsett hvordan man kan få en PC fra et "lukket" lan tilgjenngelig på nettet gjennom NAT -> Port forwarding.

Endret av Fjoggs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...