Gå til innhold

Emagic + Apple = The Evil Empire!!


Anbefalte innlegg

Er egentlig litt fortvilet over oppkjøpet av Emagic 1. juli fremdeles. Tenkte derfor at nå skifter jeg til Mac, så jeg løp ut og kjøpte Logic Platinum 5 i Edu. utgave + en eMac. (Kostet meg 19'950,- tilsammen.)

Så finner jeg da ut at disse dyre lekene fra Apple virkelig ikke er noe for meg, og at jeg aldri vil ha et av disse djevelens verk av noen maskiner i min besittelse. :cry:

 

Ja,ja, tenker jeg, nå gjelder det å begrense tapet og i fremtiden holde meg unna slik styggedom som kommer fra selskaper som Microsoft, Apple, Emagic og Steinberg.

 

Problemet kommer da når jeg til tross for dette har tenkt å bruke min gode og trofaste PIII, 1GHz til å lage store mengeder musikk.

Akk ja, hva skal man da gjøre?

Hvilket oppsett skal man da velge når man er blitt stukket i ryggen av disse selskapene man satte sin lit til?

 

Linux? ALSA? RME? Ardour? Eller? :???:

 

Jeg kan umulig være den eneste som sliter med dette.

Skal jeg virkelig bruke 7'000,- til på software...?!?!?!

Det gjør fremdeles vondt i lommeboka mi.....

<-SUKK-> :cry: :cry: :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener Steinberg hadde et crossgrade-tilbud til stakkarne som hadde blitt sodomisert av AppleMagic (300$), men det er mulig at det ikke gjelder lenger. Du kan jo uansett høre med dem (sant å si skjønner jeg ikke at du ville belønne slik oppførsel fra (Cr)Apple), Cakewalk har (hadde?) vel også et lignende tilbud. Det er nok ikke så mange fullgode alternativer til de store sequencerne foreløpig dessverre, men vi har jo f.eks Reason 2 eller Orion Platinum, som noen sverger til. Kanskje Native Instruments vil ta over der hvor Emagic slapp (solgte ut) : )

Har du forresten sjekket ut underskriftskampanjen?

http://www.petitiononline.com/aewp

Cheer up : )

http://phonophunk.phreakin.com/ibongmeup/index.html

Lenke til kommentar

:grin: He-he...

 

Ifølge det jeg leste på Steinberg sin hjemmeside hørtes det bare ut som om det var de med PC versjonen som kunne benytte seg av crossgrade tilbudet. Veldig synd, for ellers ville jeg nok 99,9% sikkert ha benyttet meg av det.

 

Tenkte å sende dem en mail og spørre, men så ble jeg så forvirret av å lese på hjemmesiden deres.

Fant ikke ut hvem jeg skulle maile.

Her er siden med mail adresser.

Hjelp..?

Lenke til kommentar

Quote:


Ifølge det jeg leste på Steinberg sin hjemmeside hørtes det bare ut som om det var de med PC versjonen som kunne benytte seg av crossgrade tilbudet. Veldig synd, for ellers ville jeg nok 99,9% sikkert ha benyttet meg av det.



Ah, selvfølgelig, du kjøpte jo Mac-versjonen. Tenkte jeg ikke på så klart. Det var jo et tilbud med gratis crossgrade fra PC til Mac (hvor du fikk beholde PC-versjonen), men det gjaldt kanskje bare for de som kjøpte før oppkjøpet ble kjent. Du kan jo prøve å selge programmet muligens?

Cubase SX får du en del billigere fra Tyskland forresten (med mindre det er syk toll).

Lenke til kommentar

Men er ikke manualen på tysk da?

Er veldig mange nye funksjoner i SX, så jeg kommer til å trenge en manual. Skjønner ikke hva halvparten av knappene er til.

 

Hvordan blir det med tollen? Det er jo en 200,- grense før man må betale avsindig mye mer.

 

Sendte forresten nettopp en mail til [email protected] og spurte om Logic/Mac til Cubase/PC crossgrade.

Det burde egentlig ikke være et stort problem, siden det egentlig bare er XS-key som er i Mac versjon. CD'n er hybrid. De kan evt. godt få XS-key av meg...jeg vil ikke ha den.

 

Tenkte jeg evt. skulle prøve ut Ardour under Linux, men jeg vet ikke helt. Ikke MIDI eller VI støtte.

 

Må nesten prøve å kvitte meg med eMac'n først, og Mac'n Carry er ikke spesielt interessert i å ta den tilbake.

Har forøvrig ikke betalt for den enda.

Vil ikke kjøpe den du da? :wink:

 

Btw: Det er en demo sang på Logic CD'n der de synger: "Logic won't leave you." Søtt..

Lenke til kommentar

Er ikke tollen på rundt 6% da? Jeg kjøpte i alle fall Reaktor fra Tyskland (var ikke hypp på å vente på at det skulle komme til Norge), og tollen var ikke så høy etter det jeg husker. Det med manual kan jo være et problem, men det går kanskje an å høre med sjappa i Tyskland om det går an å ordne engelsk versjon. Det som er litt drit med Linux, er at det ikke finnes VST-støtte der (så vidt jeg vet).

Tror jeg står over den Mac'en, gitt : ) Gikk faktisk en gang rundt med planer om Mac-kjøp, men jeg kan ikke si at jeg føler så veldig for det lenger ...

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig var det ikke bare oppkjøpet av Emagic som var den eneste faktoren til at jeg ville ha Macintosk. Hadde så utrolig lyst på en Pro Tools rigg med masse fete plug-ins, sånn som Waves Gold TDM Bundle. (Spesielt MondoMod og Enigma er utrolig fete.)

Og for meg har det liksom ikke vært snakk om noen annen software enn Logic, så når Apple kjøpte opp Emagic var det bare en ting å gjøre.

Har knapt rørt Steinberg sine produkter etter jeg lærte å bruke Logic.

Så det har aldri vært snakk om å belønne Jobs & co, det var vel mer ren desperasjon.

 

Så nå har jeg funnet ut etter denne dyrkjøpte erfaringen at både Mac, Logic og PT er utrolig oppskrytt.

Uansett er jeg glad for at jeg fant det ut før jeg hadde brukt enda mer penger på det, og at jeg nå har førstehånds kunnskap om hvordan det er å ha/jobbe på en egen Mac. Ellers ville jeg alltid gått rundt og vært usikker på om jeg burde å ha skiftet.

 

Når det gjelder Linux og VST støtte tar du nok feil.

Trodde jeg hadde sett en liten spiller med VST støtte på denne siden, men jeg fant den ikke akkuratt nå.

Uansett støtter Steinberg's VST SDK PC/Windows, Mac OS/OSX, BeOS, Linux og Irix.

Tror bare at Linux folk ikke vil nedverdige seg til å bruke en standard som gjør at de ikke kan legge ut softwaren sin som Open Source.

 

Hvis du er interessert i å lage VST plug-ins kan du jo begynne med å sjekke denne siden.

Ellers så har jo Computer Music laget en tutorial.

Du har jo begynt å lære deg C++, har du ikke?

 

Hvor mye var det du ga for Reaktor, og hvilken verdisum var det de du kjøpte fra hadde skrevet på pakken? Bestillte du direkte fra NI, musicians-gear eller fra ett annet sted?

 

Dette ble en lang post, men jeg er stolt av deg hvis du faktisk leste alt. :wink:

 

Btw: fikk du solgt AEB8-I og AEB4-O?

Lenke til kommentar

Hm. Hvilket program var det som støttet VST i Linux sa du? Har SDK'et her, og så vidt jeg vet støtter det *ikke* Linux. Selve problemstillingen såvidt jeg fikk med meg var at Linuxfolka ikke kan modifisere kilden (for kompabilitet) og distribuere den, det er opptil Steinberg.

Jeg kan noe DSP/C++, og har jobbet litt på et simpelt vst-instrument. Har fått oscillatorbiten til å funke (wavetables), men akkurat nå sitter jeg litt fast med en noe kjip bug. Kunne godt tenke meg til å gjøre en standalone versjon i Linux en dag, selv om det innebærer at jeg må lære meg en del GUI-programmering : )

Egentlig er det lite vits i å bruke masse penger på et Pro Tools system etter min mening, med dagens raske prosessorer osv. Selvfølgelig fins det noen fete eksklusive plugs for systemet, McDSP skal visst være dritbra f.eks. Men du vil få mye mer for pengene hvis du kjøper et Universal Audio, eller Powercore DSP-kort så vidt jeg kan se.

Jeg kjøpte Reaktor direkte fra NI, da versjon 3 kom ut. Det var litt talentløs håndtering fra deres side, siden de ikke la ved noen tolldeklarasjon, og jeg måtte betale gebyr :_ Men jeg regner med at websjappa deres har blitt bedre siden da.

Har nok ikke fått solgt AEB-kortene.

Lenke til kommentar

Hm....jeg var 100% sikker på at jeg hadde sett en liten linux spiller som støttet VST plugs.

Sånn av typen Mplayer men med VST støtte.

Kan jo være at jeg har drømt det... :???:

Problemet er vel at Steinberg vil distribuere sin egen teknologi. De har jo laget standarden og vil ha kontrollen over hvordan den utvikler seg. Greit nok det, men jeg er ganske sikker på at det er noen som har modifisert den allikevel.

Ikke helt lovlig men,men...

Vi får bare være tålmodige og vente på Steinberg. I mellomtiden får Paul Davis gjøre seg ferdig med Ardour. Det ser ut som et veldig lovende prosjekt.

Mye bedre en Brahms.

 

Tenkte å skaffe meg UAD-1 en gang laaaaaaaaangt frem i tid. Ett RME + UAD-1 system må vel være et fullgodt alternativ til PT. Og mange av de TDM plugsene til PT får man også som native, de er bare så sinnsykt dyre.

 

Hvor mye ble det tilsammen for Reaktor da?

 

De AEB korta er ganske bra de, ikke sant?

Leter etter ett billigere alternativ til DSP + Multiface. (Ikke det at jeg faktisk har penger..)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 20:58, Winnie Da Puhman skrev:

Problemet er vel at Steinberg vil distribuere sin egen teknologi. De har jo laget standarden og vil ha kontrollen over hvordan den utvikler seg. Greit nok det, men jeg er ganske sikker på at det er noen som har modifisert den allikevel.

Ikke helt lovlig men,men...


Kanskje ikke så mye poeng i når man ikke kan distribuere resultatet : )

Quote:


Hvor mye ble det tilsammen for Reaktor da?


Reaktor kom på oppimot 4000. Men så var jeg uheldig med det gebyret også da, men men. Jeg fikk det i alle fall tidlig.

Quote:


De AEB korta er ganske bra de, ikke sant?

Leter etter ett billigere alternativ til DSP + Multiface. (Ikke det at jeg faktisk
har
penger..)


AEB-korta er bra de. Eneste problemet er at de ikke støtter mer enn 48khz. Mener jeg målte støygulvet inn til ca. -107dBA, men siden det er ubalanserte innganger blir det effektivt -104 ca. Akkurat nå bruker jeg en M Audio Superdac for å konvertere til analogt, har ikke noe eksternt utstyr lenger : ). Har du noen eksterne synther selv da?

Lenke til kommentar

Har ikke noe annet en min gode gamle Roland EM-20.

Du og du så fiin den er.

Og for ikke å snakke om min eviggrønne Alesis SR-16...ahh...livet er skjønt... :lol:

 

Nei du, det er dårlig med eksterne synther.

Har ikke laget musikk i mer enn ca. 3 og 1/2 år, og iløpet av den tiden har jeg vært flink til å bruke pengene mine på kvasi-utstyr.

Prøver å bli litt mer seriøs nå, men det er så mye dyrt utstyr og så lite penger å bruke på det.

Har nylig kjøpt meg FM7 og Attack, men jeg har ikke fått testet dem ut noe særlig. Prøvde på en laptop, men lydkortet fikk seriøse problemer når jeg prøvde å ta opp midi-data.

 

Trodde virkelig at de AEB kortene gikk opp til 96 kHz, men da tok jeg visst feil. Burde kanskje begynne å vurdere Delta kortene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 21:50, Winnie Da Puhman skrev:

Trodde virkelig at de AEB kortene gikk opp til 96 kHz, men da tok jeg visst feil. Burde kanskje begynne å vurdere Delta kortene.


Hvis du ikke har noe spesielt bruk for analog inn, har jeg en billig (ubrukt) M Audio Superdac 2496 til salgs. Den har i alle fall mye bedre specs enn Delta-serien, pluss at den har fordelen av å være ekstern. Den kan håndtere S/PDIF, AES/EBU og Tos-link; med balanserte og ubalanserte analoge ut. Jeg er i alle fall fornøyd med min.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 21:58, Winnie Da Puhman skrev:

Quote:


Den 2002-08-25 21:30, A_N_K skrev:

Akkurat nå bruker jeg en M Audio Superdac for å konvertere til analogt, har ikke noe eksternt utstyr lenger : )


 

Hvordan får du lyden inn? Er det ikke bare AES/EBU, s/pdif og optisk inn?

Som jeg sa bruker jeg den til å konvertere til analogt, har ingen eksterne enheter lenger : ) Det er en D/A-konverter, altså ingen analoge inn. Men hvis man er softwarebasert er det like greit, hehe.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg evt. kan nøye meg med Hammerfall 9636 LE + Flying Cow? Det koster bare 8'745,- + frakt hos Procom. Jeg må nesten ha minimum stereo inn, og hvis jeg vil ha flere inn/ut kan jeg jo oppgradere senere til maksimum 24 inn/ut.

Det er litt rart at Multiface oppsettet faktisk er billigere enn et oppsett med et av de billigere kortene. Det slutter aldri å fasinere meg.

 

Jeg kommer nok til å holde meg til soft synther og samplere en lang tid fremover. Man får mye mer for pengene da, men det er greit å ha muligheten til å ta opp andre ting også.

 

Kunne gått for super dac'n hvis det var en måte å få mono signal inn om ikke annet.

 

[ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-08-25 22:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 22:31, Winnie Da Puhman skrev:

Kanskje jeg evt. kan nøye meg med Hammerfall 9636 LE + Flying Cow? Det koster
bare
8'745,- + frakt hos Procom. Jeg må nesten ha minimum stereo inn, og hvis jeg vil ha flere inn/ut kan jeg jo oppgradere senere til maksimum 24 inn/ut.

Det er litt rart at Multiface oppsettet faktisk er billigere enn et oppsett med et av de billigere kortene. Det slutter aldri å fasinere meg.


Jeg kommer nok til å holde meg til soft synther og samplere en lang tid fremover. Man får mye mer for pengene da, men det er greit å ha muligheten til å ta opp andre ting også.


Men har du bruk for 96khz inn da? Det vil i alle fall ikke være noe point hvis du skal ta opp en digital synth (hvis den har 96khz, tilbyr den sannsynligvis S/PDIF og), du sa jo selv at du kun har en gammel synth. Det går jo an å ta opp i 44.1 el. 48, for så å oppsample til dobbel hastighet, og prosessere i denne kvaliteten.

Hvis du kjøper Hammerfall LE fra Tyskland, vil det komme på ca. 3150 + frakt og toll (6%?). Superdac (ny) og AEB8-I (brukt) kan du få rimelig billig fra meg, hvis du er interessert da. Cow klarer jo heller ikke mer enn 48khz.

Lenke til kommentar

OOI!!! :eek:

Satte meg ned og regnet ut hva det ville koste meg å kjøpe fra musicians-gear uten VAT med norsk moms (24%), frakt m/fortollingsgebyr og toll (1.6%); 4'137,- med dagens euro kurs. På Procom koster samme kortet 5'650,- + frakt. Så vidt jeg vet er det ingen andre norske butikker som selger det kortet billigere enn Procom.

 

Liker å leke meg med mikrofoner, derfor vil jeg ha analoge inn. Hvis du har noen andre bedre alternativer enn Flying Cow er det bare å komme med dem. Men et sted må man jo begynne, så det er jo ikke helt utenkelig med en Super Dac.

 

EM-20 er forøvrig et keyboard, med høy S/N-ratio. Bruker den mest til å øve på og som midi-planke. (SR-16 er en gammel trommemaskin, men ikke så gammel at den er kul.)

 

Hvor mye har du tenkt å selge for? Har ikke penger før Komplett har behandlet returen av skjermen jeg sender dem imorgen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 17:16, Winnie Da Puhman skrev:

OOI!!!
:eek:


Hehe : ) Hvis du sjekker flere priser på musicians, kan jeg love deg flere aha-opplevelser. Kommer ikke 9636 på 3000 et eller annet?

Quote:


Liker å leke meg med mikrofoner, derfor vil jeg ha analoge inn. Hvis du har noen andre bedre alternativer enn Flying Cow er det bare å komme med dem. Men et sted må man jo begynne, så det er jo ikke helt utenkelig med en Super Dac.


AEB ekspansjonskort tilbyr jo samme samplingsrate som Cow, dvs 48khz, med bedre S/N (så vidt jeg kan se).

Quote:


Hvor mye har du tenkt å selge for? Har ikke penger før Komplett har behandlet returen av skjermen jeg sender dem imorgen.


AEB-8I kan du få for 700, Superdac kan du får for, si... 1800?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 18:23, A_N_K skrev:

Kommer ikke 9636 på 3000 et eller annet?


Det var den jeg hadde regnet ut prisen på. Men du har rett for før toll, norsk moms og frakt koster den med dagens kurs 3'170,-

Quote:


AEB ekspansjonskort tilbyr jo samme samplingsrate som Cow, dvs 48khz, med bedre S/N (så vidt jeg kan se).


Da jeg hadde lydteknikk på skolen ifjor lærte vi forskjellen på dBu, dBV og andre artige dB ting. Med en gang vi hadde lært det sa jeg til meg selv at det kommer jeg aldri til å få bruk for og dyttet det så fort jeg kunne ut av hodet. Men du var nok smartere enn det...hvilke tall er det du har sammenlignet?

Det er jo ganske spesiellt hvis den interne ADC'n har lavere SNR enn den eksterne.

Quote:


AEB-8I kan du få for 700, Superdac kan du får for, si... 1800?


Til den totale sum av 2'500,-

Det er en bra pris det. Vil gjerne tenke litt mer på det hvis det er greit. Prøver å venne meg av med impuls/desperasjons kjøp.

Hmmm....lurer på om eMac'n vil se fin ut som blomsterpotte...eller hva tror du?

Kan du forresten garantere at AEB-8I er kompatibel med det 9636 kortet jeg tenkte å bestille? Det sto noe om board revision 1.5 på 9636 på RME sin side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...