TMsGalaxy Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 jeg har en 75gxp 75gig... som ikke vil kjøre i DMA modus lengre... den gjorde det før... og nå i det siste har den sluttet...!!!! Nå kjører den i modus PIO, som er for tregt! (for noe drit!!!) Jeg må ha DMA modus til videoredigering... kjører w2k! er det noen der ute som har noen gode forslag? [ Denne Melding var redigert av: TMsGalaxy på 2002-08-24 00:43 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Quote: I just had the problem that suddendly my primary master drive was only recognized in PIO mode under XP Pro.I did a little search and found this:The driver has a nasty habit of falling to PIO and staying there.Open REGEDIT, find the following keys:HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlClass{4D36E96A-E325-11CE-BFC1- 08002BE10318}000xLast four digits are likely 0001, 0002. Under those keys you will findMasterIdDataChecksum, SlaveIdDataChecksum.Delete the value corresponding to your drive. It will make theOS to redetect the device DMA capabilities after reboot.OR:I just went to the device manager and uninstalled the problematicchannel and rebooted. Upon reboot Windows detected correctly and is nowshowing up as UDMA mode 5.It helped for me so I thought I better share (I have a bad memory and you guys have to tell me if this should happen again ) Prøv den. Lenke til kommentar
TMsGalaxy Skrevet 23. august 2002 Forfatter Del Skrevet 23. august 2002 takk, jeg får prøve den...! Lenke til kommentar
eldar Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...est=1&replies=9 Same shit egentlig...Du har problem med harddisk og jeg har brenner, men det går vel ut på det samme, og beviser at det er en fundamental feil i win 5.x kjernen som må rettes, siden både xp og win2k har symptomene. Lenke til kommentar
TMsGalaxy Skrevet 24. august 2002 Forfatter Del Skrevet 24. august 2002 jeg fant ut at den, reg koden er umulig og fjerne... men derimot er det mye bedre og uninstall IDE/ATA controllerne... der bare uninstalerer du enten primary eller secondary. Det funker! Lenke til kommentar
eldar Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Jeg tror bare dette fungerer med harddisker og ikke optiske stasjoner som f.eks CDRW. Har prøvd det flere ganger uten noen suksess. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Hvordan skrur man egentlig på DMA modus? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Sitat Xvani skrev (2002-08-24 11:47): Hvordan skrur man egentlig på DMA modus? For det første så er det en instilling i BIOS om dma skal være på, tror kanskje man bør skjekke der. Så er det en i windows som ligger på følgende plass: Devicemanager->IDE ATA/ATPI Controllers->Primery IDE Channal->Properties->Advance Setting, og der skifter du fra PIO til DMA. Det samme gjør man selvfølgelig med Secoundery IDE Channal Mvh B|Real _________________ "My pupils dance, lost in a trance. Your sacred silence, losing all violence. Stars in their place, mirror your face.I have to find you.. [ endret av B|Real den 2002-08-24 14:02 ] Lenke til kommentar
TMsGalaxy Skrevet 24. august 2002 Forfatter Del Skrevet 24. august 2002 Funker ikke denne måten på CD-Brenner...? for jeg tror jeg har det samme problemet på min ASUS 40/12/48 CD-Brenner... Men hva skal jeg i så fall gjøre? Lenke til kommentar
eldar Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Hvis du leser min post tidligere så ser du at jeg har en LG 40x brenner. Jeg har benyttet alle metodene som ble nevnt på diverse sider, forumer, og selvfølgelig her. Ikke no'! Si ifra hvis du løser det, skader vel ikke å prøve forsåvidt! (men jeg tar ikke ansvar hvis noe blir ødelagt :smile:). Lenke til kommentar
TMsGalaxy Skrevet 24. august 2002 Forfatter Del Skrevet 24. august 2002 hehe det skal jeg gjøre... men jeg kikket over det, og jeg har ingen problemer så langt... men det kan jo for skje...! Tross alt PC er no drit! Hva slags OS kjører du? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 @TMsGalaxy Har akkurat samme problem som deg! men jeg har en 30GB IBM disk... Windows har ikke noe med saken å gjøre i mitt tilfelle. Har prøvd to forskjellige linuxer - den ene nektet å starte med disken koblet i, den andre brukte dritlang tid på å starte pga "DMA timout". Aner ikke hva som gjør det! det skjedde bare plutselig! Disken er jo så godt som ubrukelig. 100% CPU bruk bare det kopieres fra/til den... Lenke til kommentar
TMsGalaxy Skrevet 25. august 2002 Forfatter Del Skrevet 25. august 2002 er det to helt like harddisker? for hvis den ene er ATA-100 og den andre ATA-66 så har jeg funnet ut at hovedkortet velger automastisk ATA-100 og da vil ikke den på 66 kjøre i det hele tatt...! Lenke til kommentar
eldar Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Jeg bruker win2k men skal legge inn slackware linux for å teste... Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 ok, hva slags DMA modus skal jeg velge? (BIOS)Hva er hva? Kan velge mellom: Advanced Pio Mode (0-4) i DMA transfer mode kan jeg velge mellom: - Ultra mode 0-2 - Multiword mode 0-2 I windows står dette: Primary IDE channel - Transfer mode: DMA if avaliable, Current transfer mode: PIO mode. Dette på begge Devices (0+1) Secondary IDE channel-Transfer mode: DMA if avaliable, Current transfer mode: Multi-word DMA mode 2 Her også på begge devices. Hva er "galt"? Takker for svar Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 DMA transfer mode: Ultra mode 0-2 Det er mode 2 du skal velge. Jeg har det i allefall på alle HDD mine. Lenke til kommentar
TMsGalaxy Skrevet 26. august 2002 Forfatter Del Skrevet 26. august 2002 Forskjellen er hvor mange MB de overfører i sekundet... PIO mode 4 er vel på 16 MB/s høyeste oveføring... mens DMA mode 2, tror jeg er på 33MB/s Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 mente forskjellen på multi-word og ultra mode :wink: Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 *bump* (hey, jeg må da få et svar!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå