Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risting etter bytte av dekk - Opel Vectra 98

toretang5

Anbefalte innlegg

Hei

Skiftet over fra sommer til pigg på Opel Vectra 1.6 16v 1998.

Etterpå rister bilen veldig mye (slik at du kjenner at den går fra side til side nærmest) Mest i intervallet rundt 80+, men også i lave intervaller 20-40. Relativt ok rundt 40-80, men også en del risting der.

Er det skeive felger, eller avbalansering som må til?

Skal de beste dekkene sitte foran?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det som har skjedd her er at dekkbanen har løsnet litt fra resten av dekket. Da får dekket humper. Dekket ser litt ballongformet ut.

Kan også være at hjulene trenger avbalansering. Og det kan også være is inni felgen som skaper ubalanse. Typisk at avbalanseringsfeil merkes i intervaller av hastigheten.

Lenke til kommentar

Siden du sier at det rister allerede ved 20 km/t tror jeg at det kan være senterringene som skal stå i senter for å sørge for at felgene passer perfekt på navet. Jeg hadde glemt 1 senterring på min bil og da var det veldig mye vibrasjoner ved 30-40 km/t+.

Lenke til kommentar

Det skal ikke senterringer på stålfelg, så med mindre du har alu på vinterhjula, så kan vi utelukke det...

Er dekkene gamle? Kanskje til og med gamle Conti?

Har dekket/dekkene litt balongform på en/begge sider av banen?

Mest sannsynlig så er det avballangseringa som er dårlig/borte.. (se etter lodder som er (hvis stålfelg, slått på felgkanten,) (hvis alufelg, mest sannsynlig limt i ytterkant, og slått eller limt i innerkant av felg..))

Lenke til kommentar

Har nå sjekket, og det stemte.

Tok den inn på et dekkverksted, og de sa at begge dekkene var "separerte", og jeg kunne også se oppbulingen når jeg ble vist den. Tydeligvis et stort problem med eldre Continental dekk. Jeg som trodde det var relativt ok kvalitet på Continantal :(

Takk så meget for deres svar. Fikk lært litt av hvert nå.

Mener at 2 av dem er Continental. Min sambos bil.

Skal sjekke.

Endret av toretang5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...