miggsni Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 En ting jeg lurer på og som jeg har lurt på en stund nå. Det er kanskje et litt rart spørsmål, men det dreier seg om hvorvidt det lønner seg å slå en pc av når man ikke bruker den. Da tenker jeg ikke på strømsparingsfaktoren som nevnt i en artikkel her, men om dette på noen som helst påvirker pcn`s ytelse over tid om man ofte slår den av og på. Eller om det er omvendt, at pc`n "slites" av at den står på lange perioder av gangen. Kanskje spiller det ingen rolle fra eller til, hva vet jeg? Men kanskje noen der ute vet? Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Min står på 24/7.. Har stått på nå i 37 dager. Jeg mener den ikke blir noe merkbar treger over at den står på over tid. Men jeg tror den har godt av en restart i ny og ne. Tror ikke det er "vitenskaplig" bevist at den slites ut over tid ved at du slår den mye av og på. Men så skal det jo sies at _vanlige_ IDE og SATA disker ikke er laget for å stå på 24/7 over en lang periode. Slik som dyre scsi disker skal. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 humm min har stått på nesten 1-2 år i strekk, med noen få dagers untak.. den tiden jeg mista mest hd'r var når jeg skrudde pc'n av og på.. men jeg har ofra litt tid for å få til grei lufting til hd'ne hehe men spørsmålet ditt da... jeg har sitti å overbevist meg om at det er bra for pc'n at jeg ikke skrur den av og på "mye" Lenke til kommentar
Peter Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Koster meg fint lite å skru av og på pcen (boot tar vel maks 20 sekunder), så jeg skrur alltid av. Tror dog ikke at det er noen merkbar slitasje av å la pcen stå på over tid. Vet det er veldig mange kontorer rundt i Norge (og verden) som har pcene kjørende 24/7. Folk skrur bare av skjermen. (Ikke alle som gjør det engang) Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Koster meg fint lite å skru av og på pcen (boot tar vel maks 20 sekunder), så jeg skrur alltid av. Tror dog ikke at det er noen merkbar slitasje av å la pcen stå på over tid. Vet det er veldig mange kontorer rundt i Norge (og verden) som har pcene kjørende 24/7. Folk skrur bare av skjermen. (Ikke alle som gjør det engang) 5066366[/snapback] Fordi det er mulig å få skjermene til å slå seg av selv, etter en time for eksempel. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Større støvansamling ved 24/7-bruk, mer varmeutvikling over tid = minimal slitasje på komponenter pga høy varme. Men harddisker er nevnt, de er kanskje ikke beregnet til å stå på døgnet rundt, og her har man jo en klart mekanisk komponent, som man ikke akkurat vil ha til å slites. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Koster meg fint lite å skru av og på pcen (boot tar vel maks 20 sekunder), så jeg skrur alltid av. Tror dog ikke at det er noen merkbar slitasje av å la pcen stå på over tid. Vet det er veldig mange kontorer rundt i Norge (og verden) som har pcene kjørende 24/7. Folk skrur bare av skjermen. (Ikke alle som gjør det engang) 5066366[/snapback] Fordi det er mulig å få skjermene til å slå seg av selv, etter en time for eksempel. 5066395[/snapback] Snakk om å bomme på spikern! Poenget var jo bare at de lar pcen stå på over natten. Om skjermen er på eller ikke er bøttende likegyldig, og egentlig, når jeg tenker meg om, skjønner jeg ikke hvorfor jeg nevnte det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå