CLaSS Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Hei! Jeg og noen kamerater begynte å diskutere litt her om dagen om 3G. Og derfor dukket det opp noen spørsmål som ingen av oss hadde noe klart svar, men kanskje noen her inne vet litt mer? Lurte litt på hva slags tekniske løsninger Telenor og Netcom har som gjør at de har et betydelig fortrinn i forhold til andre 3G-aktører her i landet? Og hvordan ser 3G arkitekturen ut i Norge idag og hvardan vil det bli seende ut i framtida? Takker for svar folkens! Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 (endret) For det første er denne tråden feilpostet, hører hjemme i "Opperatører og tjenester". For det andre er denne saken blitt diskutert en god del ganger (Altså "UMTS": Hva er det, hvem som kan gi det og priser) og ikke minst så har amobil.no flere artikler om saken. - Men siden jeg har litt hjerte så kan jeg røpe at det er kun NetCom og Telenor som har UMTS dekning her i landet. En annen kjent opperatør kalt "3" (eller "Tre" på div. språk) har lenge også prøvd å gripe seg en plass, uten foreløpig resultat. Dekningen... Elendig. Men det vil nok komme seg med tiden... Litt historie: UMTS skulle etter planen bli kommersielt lansert i 2002 og Norge ville fått fire selvstendige UMTS-nett. Disse ble valgt ut i en liten konkurranse der utbygningshastighet og dekning var de viktigste kriteriene.. De utvalgte ble: 1. Telenor 2. NetCom 3. Tele2 4. Enitel/Sonera Men det har både vært dyrere enn antatt å bygge ut UMTS nettet + at telefonene har vært sene. Dermed har UMTS utbygginga blitt forsinket og som det ikke var nok er Enitel/Sonera historie... Men nå stenger jeg greia. Endret 27. oktober 2005 av Remerser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg