Gå til innhold

3G, tekniske fortrinn og arkitektur?

CLaSS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og noen kamerater begynte å diskutere litt her om dagen om 3G. Og derfor dukket det opp noen spørsmål som ingen av oss hadde noe klart svar, men kanskje noen her inne vet litt mer? :)

Lurte litt på hva slags tekniske løsninger Telenor og Netcom har som gjør at de har et betydelig fortrinn i forhold til andre 3G-aktører her i landet?

Og hvordan ser 3G arkitekturen ut i Norge idag og hvardan vil det bli seende ut i framtida?

Takker for svar folkens! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er denne tråden feilpostet, hører hjemme i "Opperatører og tjenester".

For det andre er denne saken blitt diskutert en god del ganger (Altså "UMTS": Hva er det, hvem som kan gi det og priser) og ikke minst så har amobil.no flere artikler om saken.

-

Men siden jeg har litt hjerte så kan jeg røpe at det er kun NetCom og Telenor som har UMTS dekning her i landet. En annen kjent opperatør kalt "3" (eller "Tre" på div. språk) har lenge også prøvd å gripe seg en plass, uten foreløpig resultat.

Dekningen... Elendig. Men det vil nok komme seg med tiden... :)

Litt historie:

UMTS skulle etter planen bli kommersielt lansert i 2002 og Norge ville fått fire selvstendige UMTS-nett. Disse ble valgt ut i en liten konkurranse der utbygningshastighet og dekning var de viktigste kriteriene.. De utvalgte ble:

1. Telenor

2. NetCom

3. Tele2

4. Enitel/Sonera

Men det har både vært dyrere enn antatt å bygge ut UMTS nettet + at telefonene har vært sene.

Dermed har UMTS utbygginga blitt forsinket og som det ikke var nok er Enitel/Sonera historie...

Men nå stenger jeg greia.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...