Gå til innhold

Fem drept av ekstrem muslim


Anbefalte innlegg

Hvordan kan du IKKE ta med religionskrigene i Europa i sen-middelalderen? Hva FAEN tror du moderne terrorisme er, om ikke poltisk motivert?
Terrorisme er politisk vold, men jeg er av den oppfatning at

1) Religionskrigene var ikke terrorisme.

2) Det er forskjell på selvmordsbombere som er religiøst motivert og hærer med leiesoldater som er økonomisk motivert.

 

De som idag begår terror idag har et langt mer religiøst motiv enn middelalderens leiesoldater. Hvilke motiv bakmennene må ha er en annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tror at terrororganisasjonene i dag holder på på religiøst grunnlag, vil jeg si at du er temmelig naiv.

 

Er lite forskjell på at en muslim dreper noen i "islams navn" og en kristen dreper noen i "kristendommens navn", selv om det kanskje virker som at den kristne ikke er like fanatisk. Utallige kriger er ført i kristendommens navn, sant? Hele poenget mitt er at terrorisme slik den er i dag har like mye med islam, som de krigene hadde med kristendommen...

Lenke til kommentar
Hvis du tror at terrororganisasjonene i dag holder på på religiøst grunnlag, vil jeg si at du er temmelig naiv.

5087264[/snapback]

 

 

Jeg vil tro at enkelte barn som er indoktrinert med den "rette tro" faktisk handler i sin gode tro for at f.eks. "Allah er den eneste gud og alle som ikke tror på det må dø"-lignende overbevisning. Mens de litt høyere oppe i systemet handler nok på rent politisk grunnlag.

 

Men uansett om du handler i religionens navn så kan du jo kalle det hva du vil, men som MrLee sier, det bunner ut i politikk. Det finnes ingen andre mål.

 

Som oftest er det "religiøse" målet å få makt over andre, hvis ikke det er politikk så(...).

Lenke til kommentar

Selvsagt er ikke årsaken til dagens terrorisme religion. Religionen er kun et virkemiddel for å forsterke konflikten, og for å legitimere handlinger som går utover rent selvforsvar, som faktisk er der mange steder. Irak, Palestina, Irland. Folkets kamp mot den aggressive overmakta. Dessverre tar religiøse motsetninger over scenen og setter i gang religiøse intifadaer og alternative mål, som utslettelse av fienden istedetfor forsvar av eget land og egen befolkning.

Lenke til kommentar
Selvsagt er ikke årsaken til dagens terrorisme religion. Religionen er kun et virkemiddel for å forsterke konflikten, og for å legitimere handlinger som går utover rent selvforsvar, som faktisk er der mange steder. Irak, Palestina, Irland. Folkets kamp mot den aggressive overmakta. Dessverre tar religiøse motsetninger over scenen og setter i gang religiøse intifadaer og alternative mål, som utslettelse av fienden istedetfor forsvar av eget land og egen befolkning.

5087555[/snapback]

 

Jeg tror det er en blanding av flere elementer, deriblandt religion og politikk. Innenfor islam finner man noe som blir omtalt som islamisme. Det betyr "politisk islam". Det som ofte kjennetegner islamisme er at i de nasjonene der ledelsen er islamister, så brukes religionen ikke bare i en religiøs forstand, men også som lovtekst og leveregler i samfunnet. Taliban og prestestyret i Iran er i følge min mening eksempler på islamisme i ytterste forstand, der religionens leveregler ble/blir fulgt til punkt og prikke.

 

Det som ofte skjer i slike stater som nevnt ovenfor, er at grasrota i befolkningen blir tvunget til å leve etter strenge religiøse leveregler, og at de på sett og vis blir forsøkt hjernevasket av landets ledelse. Hjernevaskinga går bla. annet ut på anti-vestlig propaganda, og der det oppfordres til hellig krig mot "vesten". Ledelsen bruker dette som et politisk middel for å styrke seg selv, og på den måten beholde kontroll over massene. Så det blir rett å si at selv om agendaen er politisk, så blir religion brukt som ett av kampmidlene for på den måten å få med seg flest mulig av befolkningen.

Lenke til kommentar
Hvis du tror at terrororganisasjonene i dag holder på på religiøst grunnlag, vil jeg si at du er temmelig naiv.
Jeg vil påstå at du er ganske naiv hvis du tror at det går an å overtale en person til å sprenge seg selv i luften på et ikke-religiøst grunnlag.

Som ateist finnes det ikke en eneste politisk sak jeg er villig til å ofre meg for - selv ikke lavere innslagspunkt for toppskatten :cool:

Lenke til kommentar
Hvis du tror at terrororganisasjonene i dag holder på på religiøst grunnlag, vil jeg si at du er temmelig naiv.
Jeg vil påstå at du er ganske naiv hvis du tror at det går an å overtale en person til å sprenge seg selv i luften på et ikke-religiøst grunnlag.

Som ateist finnes det ikke en eneste politisk sak jeg er villig til å ofre meg for - selv ikke lavere innslagspunkt for toppskatten :cool:

5088743[/snapback]

:!: :thumbup:

 

Forøvrig, kan jeg friste med 70 jomfruer "at your disposal" dersom toppskatten begynner å gå deg på nervene?

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/10/26/447567.html

 

 

i denne debatten hører vi hele tia, de fleste muslimer er snille og ville aldri gjort noe slik....

 

 

MEN altså hvis denne gutten(ser rimelig vestelig ut) ofret seg for å ta liv av andre.. Jeg har nesten en formening om at de fleste muslimer ikke er imot dette. Og grunnen til at ikke langt flere gjør dette er pga det mennesklige innstink på å overleve, og ta selvmord bryter sterkt med dette..

 

 

Jeg er ikke så sikker på at det bare er noen promille av muslimene som har farlige tanker og meninger.

5064720[/snapback]

 

Som utgangspunkt for debatt var da dette et stusslig utgangspunkt. Så ser man da også at tråden har utviklet seg på dine premisser.

 

Muslimer er ikke en gruppe. De er spredd utover hele verden og har like mange meninger som eksempelvis kristne. Du må spesifisere hvilke muslimer du mener. Hvis du mener de i Norge, tror jeg du vil finne at det bare er noen få promille "som har farlige tanker og meninger" rundt terrorisme, støtter det også videre. Mener du de i Palestina, så vil det nok være ganske_mange_flere. Dette kommer av, som du kanskje har fått med deg, så okkuperer Israel en god del av landet deres og de har vært i konflikt i 50 år, med stadige overgrep fra_begge_sider. Det er synd hvis dette fører til ny oppblussing i den voldspiralen som de har holdt gående der nede så lenge.

 

 

Å diskutere hva folk "egentlig mener" er uinteressant. Det blir enda mere uinteressant å diskutere hva en gruppe på en milliard mennesker egentlig mener. Det som er interessant er å diskutere hva de sier og gjør. Og gjerne avgrense folka man diskuterer litt_mer.

Lenke til kommentar
Hvis du tror at terrororganisasjonene i dag holder på på religiøst grunnlag, vil jeg si at du er temmelig naiv.
Jeg vil påstå at du er ganske naiv hvis du tror at det går an å overtale en person til å sprenge seg selv i luften på et ikke-religiøst grunnlag.

Som ateist finnes det ikke en eneste politisk sak jeg er villig til å ofre meg for - selv ikke lavere innslagspunkt for toppskatten :cool:

5088743[/snapback]

 

Dette har man da sett flere eksempler på gjennom historien. Eksempelvis Japans Kamikazepiloter under andre verdenskrig.

 

Det er lettere patetisk av deg å sitte her i Norge å skryte av at du ikke brenner for noe. Våkn opp! Du har ikke noe å kjempe for, FORDI du har det så bra. Det ville muligens vært noe annerledes om du var født på Gaza :)

Lenke til kommentar
Hvis du tror at terrororganisasjonene i dag holder på på religiøst grunnlag, vil jeg si at du er temmelig naiv.
Jeg vil påstå at du er ganske naiv hvis du tror at det går an å overtale en person til å sprenge seg selv i luften på et ikke-religiøst grunnlag.

Som ateist finnes det ikke en eneste politisk sak jeg er villig til å ofre meg for - selv ikke lavere innslagspunkt for toppskatten :cool:

5088743[/snapback]

 

Dette har man da sett flere eksempler på gjennom historien. Eksempelvis Japans Kamikazepiloter under andre verdenskrig.

 

Det er lettere patetisk av deg å sitte her i Norge å skryte av at du ikke brenner for noe. Våkn opp! Du har ikke noe å kjempe for, FORDI du har det så bra. Det ville muligens vært noe annerledes om du var født på Gaza :)

5089036[/snapback]

 

Dårlig eksempel, da japanernes lojalitet til keiseren i det tidsrommer der kan sees på som en form for gudedyrkelse. I tillegg må det tas i betraktning den respekten som japanerne hadde (har?) for hiearkistrukturen i i det japanske samfunnet, og der hver ordre ovenfra måtte følges til punkt og prikke. Ved å bryte denne samfunnsregelen så mistet de sin egen æresfølelse, og det var (er?) ensbetydende med å være sosialt død. Så ordrene soldatene utførte ble ikke fulgt p.g.a et politisk syn, men som et slags kvasireligiøst samfunnssyn.

Lenke til kommentar
Det er lettere patetisk av deg å sitte her i Norge å skryte av at du ikke brenner for noe.
Jeg forstår deg dithen at for å "brenne" for noe må en være villig til å sprenge seg selv i luften. :tease:
Du har ikke noe å kjempe for, FORDI du har det så bra.
Fordi jeg både har frihet og materiell velstand, vil jeg påstå at jeg nettopp har ekstra mye å kjempe for - i motsetning til en fattig undertrykt person i et sosialistisk/muslimsk dikatur som ikke har noe å tape.
Det ville muligens vært noe annerledes om du var født på Gaza
Hadde jeg vært født på Gaza ville jeg ha skammet meg over å tilhøre et folk som dyrker en pedofil drapsmann (Allah), vill sprenge seg i luften for korrupte ledere, undertrykker kvinner og seksualiteten osv osv. Med mindre jeg hadde blitt hjernevasket, hadde jeg stukket av til vesten, fortrinnsvis USA så fort som mulig.

 

Edit; Misquote

Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Det er lettere patetisk av deg å sitte her i Norge å skryte av at du ikke brenner for noe.
Jeg forstår deg dithen at for å "brenne" for noe må en være villig til å sprenge seg selv i luften. :tease:
Du har ikke noe å kjempe for, FORDI du har det så bra.
Fordi jeg både har frihet og materiell velstand, vil jeg påstå at jeg nettopp har ekstra mye å kjempe for - i motsetning til en fattig undertrykt person i et sosialistisk/muslimsk dikatur som ikke har noe å tape.
Det ville muligens vært noe annerledes om du var født på Gaza
Hadde jeg vært født på Gaza ville jeg ha skammet meg over å tilhøre et folk som dyrker en pedofil drapsmann (Allah), vill sprenge seg i luften for korrupte ledere, undertrykker kvinner og seksualiteten osv osv. Med mindre jeg hadde blitt hjernevasket, hadde jeg stukket av til vesten, fortrinnsvis USA så fort som mulig.

5089455[/snapback]

 

Jeg regner med du mener Muhammed som pedo-drapsmann.

 

Litt artig å høre at du ville stukket til vesten. Ene lærereren min på IT-akademiet hadde en venn som var Palestiner, og hadde vokst opp i flyktningeleir. Han var så glup at de sendte ham til London for å ta høyere utdanning. Når han så kom tilbake ville han gjerne ta med seg forloveden sin og starte et nytt liv utenfor flyktningeleiren. Det fikk han ikke lov til. De forsøkte å rømme, men hun ble drept (altså av PLO) i rømningsforsøket. Det var viktig for PLO å opprettholde flyktningeleiren så de kunne vise til journalistene hvor fælt de hadde det.

Lenke til kommentar

Jeg er muslim, jeg hater binladen og jeg håper at en og en av de folkan som står bak terror og som støtter terror, brenner! Jeg kjenner mange muslimer, men jeg kjenner ikke EN som støtter bin laden osv. Muslimer går etter koran, og der står det du skal ikke drepe uskyldige, barn, eldre, kvinner.

 

Problemet er at mange tolker koranen feil, eller utnyter det til sin fordel.

Lenke til kommentar

Folk som bor i de landene der du finner rotene til muslimske terrorister tør ikke å si mye imot. De blir jo slaktet.

 

Andre problemet er at mange muslimer tenker "ahh det er ikke mitt problem, jeg har ikke gjort noe og det treffer ikke meg" ! Jeg må være ærlig og innrømme at jeg å har tenkt slik.

 

Enig med deg at flere muslimer burde stå opp og visse at de er imot terror. Og tro meg det er det mange av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...