Gummun Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 (endret) Hei Jeg har et gmmelt system(2002) og tenkte, freidig som jeg var at jeg skulle begynne å oppgradere så smått.. tenkte kanskje jeg viste såpass om pcer at det skulle gå greit.. men nei. Har MSI KT3 Ultra2 hovedkort (socketA) og tenkte at jeg ikke trengte nytt hovedkort. byttet ut min gamle prosessor( Athlon xp 2000 1.667ghz 266FSB) med Athlon xp 3000+ 640kb 333FSB. MSI har en liste for kompitabilitet hvor prosessoren skal være kompatibel med kortet. Det gjelder 333Fsb utgaven men ikke 400FSB utgsven. (FSB?) Jeg har 1024MB DDR PC3200 400mhz RAM. Ram brikkene fungerer med den gamle prosessoren, men med den nye indikerer lyskoden bak maskinen "Memory detection test. Testing onbosrd memory size. D-Led will hang if the memory module is damaged or not installed propably". Maskinen starter men booter ikke, og svart skjerm(men ikke no signal?) Ram brikken ER ordentlig satt på plass, uskadet og fungerer med den gamle prosessoren så kan ikke forstå at feilen ligger der. Noen som har noen ideer? Leste noe om en FSB jumper på hovedkortet men skjønte ikke helt hva DET dreide seg om... Må jeg ha nytt hovedkort (IKKE SOCKET A) og ny prosessor igjen? Endret 11. november 2005 av Gummun Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 clear biosen din du. Liten jumper ved batteriet på hovedkortet du skal flytte på Lenke til kommentar
Gummun Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Takk for raskt svar! Prøvde å flytte jumperen i henhold til manualen.. (Clear CMOS) Har også prøvd å ta ut batteriet i noen minutter for å så sette det inn igjen men uten resultat desverre.. frustrerende å ikke forstå! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Du bør nok flashe biosen, tror jeg... http://www.msi.com.tw/program/support/bios...?UID=341&kind=1 Endret 27. oktober 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Gummun Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Altså sette i den gamle prosessoren, flashe biosen og sette i ny prosessor igjen? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Altså sette i den gamle prosessoren, flashe biosen og sette i ny prosessor igjen? 5066305[/snapback] Vil anbefale det, man flasher ikke biosen med en ustabil maskin.. Bruk MSI LIVE UPDATE. Lenke til kommentar
Gummun Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Ok takk skal du ha.. prøver å flashe biosen... har nå den gamle prosessoren i og prøver.. Lenke til kommentar
Gummun Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 Hadde virkelig troen nå... men nei da.. samme problem.. kan jeg ha fått feil CPU fra Multicom da? for 400FSB er jo ikke kompatibel med hovedkortet? Når jeg bruker den gamle 2000+ prosessoren yter maskinen kun 1.250ghz også.. Hvorfor? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Når du resetter CMOS'en, vil den gå tilbake til 100 FSB så vidt jeg husker, du må sette den opp igjen. Hadde samme HK selv. MSI KT3 Series AMI BIOS 5.7 er tydeligvis kompatibel med XP 3000+ ("Barton", 333FSB). Skulle funke fint da... Lenke til kommentar
Gummun Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 Når du resetter CMOS'en, vil den gå tilbake til 100 FSB så vidt jeg husker, du må sette den opp igjen. Hadde samme HK selv. Får bare svart skjerm så kommer aldri til et punkt hvor jeg kan justere BIOS innstillinger.. Lyskoden som skal vise feil indikerer fortsatt som forklart i første post. Jeg| har reseta BIOSEN mrd jumperen og tatt ut batteriet en halvtimes tid men med AMD 3000+ prosessoren starter maskina aldri opp, mens når jeg bytter til den gamle 2000+ prosessoren starter den opp som vanlig. Kan det være snakk om noen slags inkopatibilitet mellom CPU og RAM? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Det var ment som svar på post #9. Når jeg bruker den gamle 2000+ prosessoren yter maskinen kun 1.250ghz også.. Hvorfor?Jeg gikk ut i fra at du fikk bootet, siden du visste frekvensen. Har dessverre ingen løsning på det egentlige problemet, forklart i første post. Lenke til kommentar
Gummun Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 Får bootet med den gamle prosessoren og har satt denne opp til 133 igjen.. takk for hjelp! men den nye får jeg fortsatt ikke til å funke.. Lenke til kommentar
Gummun Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Sender prosessoren tilbake til Multicom jeg og håper det er noe galt med den.. Lenke til kommentar
Gummun Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 Multicom ringte og beklagde seg de! Hadde som jeg anntok tilslutt sendt meg 400 fsb versjonen isteden for 333fsb versjonen.. Hvorfor? Fordi de ikke hadde flere 333fsb CPUer igjen.. Til alle som ikke vet hvordan man kan se på prosessoren hvilke fsb den har er dette den siste bokstaven i "serienummeret" I mitt tilfelle : AXDA3000DKV4E. E=400fsb. Skulle være: D=333fsb. smekk på lanken til multicom! Saken altså løst. Hvordan kan jeg få vist dette i overskriften? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå