Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

nerd har kjøpt Golf GTi. Tips om overklokkingsutstyr(!)


DrErling

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i en Golf GTi 1983 modell. Den sviver som bare det, og jeg ga lusne 1500 for den!

Den har skjermbreddere og 205 dekk (stort), noe som gjør at dekkene tar oppi skjermbuen hvis man er flere i bilen, eller kjører i ørsmå dumper (tåpelig!)

 

Senkesett:

Hva er billigste måte å få bilen hevet en smule? Jeg trenger ikke nødvendigvis heve den til original høyde, men noen sårt tiltrengte cm...

En tanke er at understellet skal kunne godkjennes av biltilsynet slik at jeg får skilter på bilen!

 

Effektanlegg e.l.

Jeg er en ivrig overklokker, og tilhenger av økt effekt :grin:, så hva er billigste måte å klokke opp GTi`en et par hakk? (ikke at 112hk på 930kg er for lite altså, men... mye vil ha mer) Hva kan jeg forvente av økt effekt?

Savner Golf GTi i cpu-databasen til http://www.overclockers.com :sad:

 

Casemodding:

Jeg skal ikke modde utsiden av bilen. Jeg er for modding av kabinetter, men føler ikke samme trang til å modde på bilen.

 

Forsikring:

Jeg er 25, har ikke personlig eid bil før, men hatt lappen siden jeg var 18 (mao lav bonus). Hva er billigste forsikringsselskap? Kun ansvarsforsikring på en 1500kroners bil! Går det an å presse forsikringsselskapet på pris?

 

Tips:

Noen som har noen seriøse tips, bortsett fra "ta bussen", "legg inn årene din skapråner" o.l.?`

 

DrErling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm først ringer du rundt og ber om prisanslag på forsikring. så når du vet prisen alle vil gi deg, ringer du en ny runde og sier hvilket kjempetilbud du har fått fra det billigste selskapet. så velger du selv når du har lyst til å gi deg på budrunden.

angående senkesett? vel du må vel kjøpe ett annet sett. med sterke men høye fjærer. og kjøp noen råe dempere. det funker bedre. se etter det på nettet. det er ikke dyrt å importere deler . bare moms.

så søk i europa etter deler. kan fort bli billig :smile:

trimming av motor: kjøp en g lader til corrado og tilpass den til golfmotoren. få et verksted til å gjøre det.

ellers lykke til med bil.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-23 22:54, DrErling skrev:

Senkesett:

Hva er billigste måte å få bilen hevet en smule?


Absolutt billigste måte er å kjøpe gummi innlegg til fjærene (gummiknotter som skal mellom ringene på fjæra). De koster nesten ingenting og kan monteres uten å demontere halve bilen. Du finner dem i hvilken som helst bildelebutikk.

 

Quote:


Effektanlegg e.l.

Jeg er en ivrig overklokker, og tilhenger av økt effekt
:grin:
, så hva er billigste måte å klokke opp GTi`en et par hakk? (ikke at 112hk på 930kg er for lite altså, men... mye vil ha mer) Hva kan jeg forvente av økt effekt?


Vil si at hverken effekt anlegg eller sportsluftfilter er vits å koste på bilen. Det du derimot kan gjøre er å bytte ut mitterste potte med et rør. Mindre motstand = mer effekt = kulere lyd! :smile:

Hvis du har en kompis med dreiebenk og know-how til å bruke den så kan du ta av svinghjulet og dreie av 3-4kg. Da vil du få en vanvittig mye bedre aks, men toppfarta vil går ned ca 10-15km/t. Kan love deg at det er verdt det!

 

Quote:


Forsikring:

Jeg er 25, har ikke personlig eid bil før, men hatt lappen siden jeg var 18 (mao lav bonus). Hva er billigste forsikringsselskap? Kun ansvarsforsikring på en 1500kroners bil!


Du kommer til å bli forbauset over hva forsikringsselskapet skal ha for å forsikre den. Billig, helt til du nevner at det er en GTI, da er du dømt og forsikrings premien gikk opp 600% :grin:

 

Quote:


Tips:

Noen som har noen seriøse tips, bortsett fra "ta bussen", "legg inn årene din skapråner" o.l.?`


Sota ruter, det må du ha! :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: lur? på 2002-08-24 00:31 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Effektanlegg e.l.

Jeg er en ivrig overklokker, og tilhenger av økt effekt
:grin:
, så hva er billigste måte å klokke opp GTi`en et par hakk? (ikke at 112hk på 930kg er for lite altså, men... mye vil ha mer) Hva kan jeg forvente av økt effekt?


Vil si at hverken effekt anlegg eller sportsluftfilter er vits å koste på bilen. Det du derimot kan gjøre er å bytte ut mitterste potte med et rør. Mindre motstand = mer effekt = kulere lyd! :smile:

Hvis du har en kompis med dreiebenk og know-how til å bruke den så kan du ta av svinghjulet og dreie av 3-4kg. Da vil du få en vanvittig mye bedre aks, men toppfarta vil går ned ca 10-15km/t. Kan love deg at det er verdt det!

Pr dags dato er det påvist gang på gang at Demontering av midtre potte "KUN" gir gromere lyd.

Eksos anlegget er designet for å gi motoren en gitt motstand, mister du den motstanden kan faktisk motoren gå dårligere.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips! (likte det med bestilling fra utlandet. Jeg har allerede rånernes hjemland i tankene; sverige)

 

Jeg drylte prøveskilt på Golf`en og dro ut på motorveien en tur. Det er helt klart at det er mye morro i motorrommet på den sinnataggen, men et eksosanlegg som henger på halv åtte og fiser ut i alle sprekker og hull er no-good. Jeg så under bilen at de har gjort nettopp dette dere sa. Skiftet ut den midterste potta med et rør, men festene er ikke tette engang, så jeg regner med en god del av effekten forsvinner i løse lufta der.

 

Jeg vil nok merke forbedringer bare med å gjøre eksosanlegget tett bakover, evt kjøpe et nytt normalt anlegg.

 

Forøvrig helt utrolig hvor hissig den bilen er i 2. og 3. gir. Han ville ikke helt bestemme seg for om han ville slippe i 3.gir, men det var ikke langt ifra :eek:

 

Jeg tør ikke presse bilen så veldig mye/lenge før jeg har fått gått over motor, skiftet olje/filter og bensinfilter. Bensinpumpa bak må også festet ordentlig. Jeg regner egentlig med at det største problemet blir å finne dempere/fjærer som takler de store dekkene/felgene.

 

Skjermutbreddere er påsatt, men noe slurvete. Kan man sette på hva som helst av skjermbreddere bare dekkene ikke stikker utenfor?

 

Kan noen gi meg litt tilbakemelding på dette med bredden på dekk og kanten på skjermen? Først trodde jeg at det lå spacere innenfor felgene, men det gjør det ikke. Det er kun felgene som bygger såpass mye ut.

 

phuhh... føler meg som et råneemne når jeg tenker på bilen, hihi.

 

apropos forsikring, så jobber svigers i den bransjen, så 5200,- i året er det beste jeg har oppdrevet til nå. De fleste ligger rundt 8-12k, hvilket er totalt uaktuelt. Bilen avgår med døden før jeg betaler 10k i forsikring for den. Da kjøper jeg heller en skikkelig damekjørt corolla!

 

DrErling

Lenke til kommentar

Er du kjent med motor så kan du jo alltids ta av topplokket og slipe av ett par centimeter jern :grin:, høyere kompresjonstrykk = mer kraft! Du kan istedet for å dreie det gammle svinghjulet, kjøpe brukt i aluminum med utskjærringer. Bytt ut luftfilteret med ett kone-forma ett. Når det gjelder avgass systemet så kan du få ett verksted til å mekke for deg (tenker på avgassverksted), da kan du i tillegg øke diametern på røret! Altså grommere lyd og mer krefter igjen. Etter det kan du jo kjøpe deg et trimsett til GTin, koster endel nytt, men brukt pleier som regel og være _kjørt_ en god del. Bytt ut motor olja med noe skikkelig noe... gammelt piss har som vane og fra ned effekten med ett par tre HK :sad: (redline oljer er dritt gromme). Når det gjelder og heve bilen kan du alltids gå på dynga og finne noe orginalt skrap og slenge på bilen din.

 

Vær forsiktig med clutchen på den bilen der! Den har en lei tendens av å smelte etter litt for mye briefing :smile: )

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-24 00:30, lur? skrev:

Absolutt billigste måte er å kjøpe gummi innlegg til fjærene (gummiknotter som skal mellom ringene på fjæra). De koster nesten ingenting og kan monteres uten å demontere halve bilen. Du finner dem i hvilken som helst bildelebutikk.


...og de er fullstendig ulovlige, noe som vil si at hvis han tar bilen til kontroll blir de underkjente. Eneste skikkelige måten å få hevete bilen på er å sette på originalfjærene, evt. med nye støtdempere (hvis støtdemperene som sitter er spesielle senkedempere).

Lenke til kommentar

Biltema har nok originalfjær til en billig penge, og sikkert også senkesett (siden vi her snakker om Europas mest kurante bil når det kommer til deler o.l.). Hvis du kjøpte bilen av en som drev "rølpe-styling" er det ikke utenkelig at fyren bare har kappet skrufjærene, noe som heller ikke er direkte populært hos Biltilsynet (eller hva de kaller seg nå), og som vil si at du uansett må ha nye fjærer for å få bilen godkjent.

 

Kjøper du nye senkefjær må du huske å få med papirer på at de er TÜV-godkjente for at de skal være lovlige.

Lenke til kommentar

Hvilken av disse er det vits å kjøpe?

 

SENKESETT Ny Golf 74-83 60mm (35mm) 1 384,00

SENKESETT Ny Golf 74-83 40mm (20mm) 1 292,00

 

Merker man mye forskjell på 40 og 60mm? Er det 60mm lavere enn originalt det betyr med 60mm?

Hva betyr tallene i parantes?

 

Det var jo ikke avskrekkende sum, men hva inneholder egentlig "senkesettet"? Bare fjærer?

 

 

DrE

 

[ Denne Melding var redigert av: drerling på 2002-08-28 08:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-27 22:41, DrErling skrev:

Hvilken av disse er det vits å kjøpe?


SENKESETT Ny Golf 74-83 60mm (35mm) 1 384,00

SENKESETT Ny Golf 74-83 40mm (20mm) 1 292,00


Tja... Selv synes jeg nok 60 mm er litt i meste laget (man må kanskje ha spesielle dempere?). Er ikke Golf GTI (det var det du hadde?) senket fra fabrikken? (Er ingen Golf-ekspert.)

 

Quote:


Merker man mye forskjell på 40 og 60mm? Er det 60mm lavere enn originalt det betyr med 60mm?

Hva betyr tallene i parantes?


Ja, det er 60 mm lavere enn orginalt... Hva tallene i parantes betyr vet jeg ikke.

 

Quote:


Det var jo ikke avskrekkende sum, men hva inneholder egentlig "senkesettet"? Bare fjærer?


Ja, og papirer forhåpentligvis. Hvis du skal bytte dem selv må du ha en fjærkompressor til fjærbenene foran (ikke prøv å skru i stykker et fjærben uten :wink: ) i tillegg.

 

Styregeometrien bør nok også sjekkes etterpå.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-28 09:29, kingkong skrev:


Ja, og papirer forhåpentligvis. Hvis du skal bytte dem selv må du ha en fjærkompressor til fjærbenene foran (ikke prøv å skru i stykker et fjærben uten :wink: ) i tillegg.


Styregeometrien bør nok også sjekkes etterpå.


 

Jeg har skiftet fjærer på dama sin bil, så IknowTheDrill :smile: Senkesettet er TüV-godkjent så papirene skal være i orden.

 

A propos fjærkompressor. Onkelen min prøvde å skifte fjærer på sin gamle Ford 17m uten...

Han har en nese som ikke er helt i vater lengre for å si det sånn.... hehe

 

DrE

Lenke til kommentar

Tegn med tusj rundt muttrene som holder oppe fjærbeinet før du løsner de, så skal styregeometrien (i teorien...) bli uforandra. :razz:

 

Det var jo ikke avskrekkende den prisen der da, for senkesettet altså.

Det er nok mulig å finne bruker fjører enda billigere, men så spørs det hvor lenge de holder....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ringte GolfShop i Sandnes i dag og fikk en pakkepris på utstyr.

 

Senkesett 40mm 995,-! godkjent m/papirer

Effektanlegg (bakre potte) 1798,-

Effektanlegg (midtre) ca 600,-

Sportsfilter 200,-

 

Alt i ett ca 3600,-. Kanskje klarer jeg å presse prisen lavere... Er det en god deal?

Han påsto at bedre/billigere senkesett kunne jeg nesten glemme å finne. Det samme med bakre potte.

 

(jeg er nerd jeg, så han hadde små eller ingen problemer med å overbevise meg...)

Lenke til kommentar

Golfshop kan være et bra sted å handle, det. Senkesett er bra, men det er jo ikke gitt at det nye er noe høyere enn det gamle (hvis det ikke er jamex, de siger farlig fort) så hvorfor ikke casemodde skjermbuene i stedet? Finn frem en passe hammer og bank/press/true bretten på innsiden av skjermbuen opp og ut. Hvis du er litt mer modig/skjødesløs tar du av skjermplasten, kutter bort nevnte kant. Etterpå sprayer på litt lakk hvis den har sprukket, og masse tectyl og limer på skjermplasten med Sikaflex.

 

En billig måte å få mer futt (ofte merkbart mye mer futt også) er å bytte luftfilter, bensinfilter, olje, plugger, kabler, rotor, få stilt tenningen opp noen grader og stille CO'en passe opp, 1.5 - 2.0% blir ca passe. Sett på anlegget først sånn at ting blir justert sammen.

 

Et det en 1,6 kan det være en del å hente på å sette på et forgasserspjeld fra en Audi "5E" motor (skroten) eller evt oppgradere til 1.8 16V som gir masse muskler uten for store utlegg i en liten Golf1.

Lenke til kommentar

Siden de gamle fjærene er så kort at de er løse når man heiser opp bilen, så regner jeg med at det senkesettet jeg forhørte meg om er såpass høyt at det går ann å kjøre...

 

Alt det andre du sa er veldig gode tips som jeg skal følge. Oljeskift, bensinfilter er uansett ting jeg kommer til å gjøre.

 

Det èr en 1,8 :lol:

 

Hvem stiller opp CO`en for meg? Er det stuerent å "stille opp" CO`en? Trodde den skulle være så lav som overhodet mulig jeg...

 

DrErling

 

[edit]

Er det stuerent/lovlig å kutte bort/forme skjermbuen slik at dekkene "passer"? Jeg vil jo gjerne få bilen registrert/EU-godkjent, da jeg for tiden er helt avhengig av bil.

[/edit]

 

[ Denne Melding var redigert av: DrErling på 2002-09-11 17:08 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...