Gå til innhold

Rookie spørsmål: To DDR-kanaler (MSI K8N NEO4-FI)

Blueknight

Anbefalte innlegg

Finner ikke ut av dette. Har søkt i formet og googlet først! ;) Har sett på det nytt hoved kort. Det viser seg at 4 stk 512 brikker er billigere en 2x1024 brikker. Men!!

- MSI K8N NEO4-FI

Støttet RAM-teknologi DDR SDRAM

Støttet RAM-integritetskontroll Ikke-ECC

RAM installert (maks) 0 MB / 4 GB (maks.)

Støttet RAM-hastighet PC2100, PC2700, PC3200

RAM-egenskaper To DDR-kanaler

To DDR-kanaler = kan kun ha 2 ddr minne kort og de 2 andre må være sdram? eller regnes 1 DDR-kanal som de to kanalene som skal være 'like'?

Takker for svar.

PS: dette kortet har LINK NVIDIA nForce4 Ultra opsett. Burde jeg da velge NVIDIA grafikkkort. Tenkte på dette her LINK men det er jo ATI RADEON grafikk prosessor, vil det ikke harmonere så bra da?

Endret av Blueknight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan benytte 4x512mb brikker med DDR400 hvis din prosessor er basert på venice kjernen eller san diego kjernen, ellers blir det ddr333 ved bruk av 4 ram brikker.

ingen problem med bruk av radeon grafikkort og nvidia brikkesett på hovedkortet...

Lenke til kommentar
du kan benytte 4x512mb brikker med DDR400 hvis din prosessor er basert på venice kjernen eller san diego kjernen, ellers blir det ddr333 ved bruk av 4 ram brikker.

ingen problem med bruk av radeon grafikkort og nvidia brikkesett på hovedkortet...

5063959[/snapback]

Hm... DDR400? Finner ikke denne benevningen noe sted i tec om ramen jeg har lyst på. Hva står 400 for? Mhz? link til ram skal ha 2 av disse settene, 4 stk 512 hvis det går da? dette er prosessoren jeg skal ha, venice?

Lenke til kommentar
Ja. Du kan benytte 4 x 512 MB, men vil absolutt anbefale 2 x 1024. Corsair kom nettop ut med noen billige, om du ser litt ned på forsiden til HW....

5064536[/snapback]

Kan du begrunne det? Jeg trodde 512 kortene var 'kjappere' enn 1024kortene, selv om dem hadde samme mhz og cl?

Lenke til kommentar

Som sagt har du Venice eller San Diego kjerne på prosessoren, anbefales det faktisk 4x512mb da du som regel vil klare bedre timings på 512mb brikker enn på 1024mb. Men OCZ og Corsair har noen skikkelig gode 2GB pakker (2x1024mb brikker) som klarer lave timings. Fordelen med det er jo at du da har 2 slot's ledig på hovedkortet, for senere oppgradering

Lenke til kommentar
Som sagt har du Venice eller San Diego kjerne på prosessoren, anbefales det faktisk 4x512mb da du som regel vil klare bedre timings på 512mb brikker enn på 1024mb.

5068088[/snapback]

NEI. Sjansen for at han må kjøre Command Rate på 2T er faktisk 99% med 4 brikker, og da hjelper det lite at 512 MB-brikkene har kjappere timings.
Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at man må kjøre på 2T kommando timing ved bruk av 4 minnebrikker? Vet at enkelte MSI hovedkort har det slikt, men det er jo en bug i biosen og ikke i prosessoren... der hvor minnekontrolleren sitter

5068230[/snapback]

Hvor har du dette fra?

Samtlige tester (med unntak av ett ulansert HK) av socket 939-kort hos Anandtech viser at man er nødt til å kjøre 2T Command Rate ved bruk av fire brikker.

Edit: Spesifikasjonene fra AMD sier faktisk det samme. Før introduksjonen av E-steppingen var man faktisk ikke garantert av fire brikker kunne kjøres på DDR400 en gang. Ved introduksjonen av E-steppingen har AMD heldigvis lagt inn garanti for at man skal kunne kjøre 4 brikker på DDR400 ved 2T Command Rate.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at man må kjøre på 2T kommando timing ved bruk av 4 minnebrikker? Vet at enkelte MSI hovedkort har det slikt, men det er jo en bug i biosen og ikke i prosessoren... der hvor minnekontrolleren sitter

5068230[/snapback]

Hvor har du dette fra?

Samtlige tester (med unntak av ett ulansert HK) av socket 939-kort hos Anandtech viser at man er nødt til å kjøre 2T Command Rate ved bruk av fire brikker.

Edit: Spesifikasjonene fra AMD sier faktisk det samme. Før introduksjonen av E-steppingen var man faktisk ikke garantert av fire brikker kunne kjøres på DDR400 en gang. Ved introduksjonen av E-steppingen har AMD heldigvis lagt inn garanti for at man skal kunne kjøre 4 brikker på DDR400 ved 2T Command Rate.

5068259[/snapback]

for en rookie som meg; hva mener du med '2T kommando timing' er dette mulig på mitt opsett? Det blir først to 400 ram brikker så to til ved senere anledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...