Gå til innhold

Hva mer meningen med menneskets eksistens?


Anbefalte innlegg

Sånn jeg ser det så er det noe elementært forskjellig ved menneskenes eksistens i forhold til alle andre levende vesener og organismer:

 

Alle andre har hatt nok med å overleve og reprodusere seg selv -det har vær alt de har hatt tid og krefter til.

 

Mennesket derimot gjør dette med glans og så mye de ønsker hvor og når de vil! Hva er det vi skal bruke all tiden og energien vi har til overs på? Hvorfor har naturen, som ellers har vært så avmålt og nøye beregnet, utviklet et vesen som har så vanvittig mye mer tid og intelligens enn det strengt tatt trenger?!

 

Hva er det egentlig vi skal bruke dette på? ..det er hva jeg legger i spørsmålet om meningen med livet.

 

Svar: hmmm... ha det bra kanskje..? nei jeg veit ikke.

Endret av The Terminator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg savner i disse "hva er meningen med livet" diskusjonene er at ingen spør seg "meningen for hvem?"

 

Hva betyr det at noe har en mening. Jo det betyr at dette noe har en betydning for noe eller noen.

 

Så spørsmålet "hva er meningen med livet" er umulig å svare på det uten at man konkretiserer det litt med å spesifisere hva det skal ha en betydning for.

 

Som for eksempel:

Hva er meningen med livet (mitt) for Gud?

Hva er meningen med livet (mitt) for Universet?

Hva er meningen med livet (mitt) for meg?

Hva er meningen med livet (mitt) for min familie og mine venner?

 

Når man så vet hva man spør om, så er det mye letter å svare.

Lenke til kommentar

Siterer meg sjøl herfra med en mulig forklaring på hvorfor vi er "her".

gud er et meget selvopptatt vesen som ønsker at andre vesener elsker og tilber ham. Englene var det første forsøk: funka ikke helt, engler kan ikke velge om de vil elske gud og de som kunne gikk til krig mot gud (Lucifer og hans skare). Vi er det andre forsøk: gud skjønner at vi ikke kan være like nære ham som englene, og at vi må mer fri vilje. Vi har kanskje på flere måter funket bedre. Vi velger å elske gud, og i noen tilfeller så mye at vi er vilige til å gå til krig mot andre som elsker gud på en litt annen måte.

Altså, meningen med livet er å elske gud.

 

Dementering: Dette er "slagg" som ligger igjen etter barnetrua.

Lenke til kommentar
Altså, meningen med livet er å elske gud.

5066327[/snapback]

 

Dette forutsetter at det finnes en gud, noe jeg er overbevist om at det ikke gjør.

Men om han mot alle odds skulle finnes... hva er meningen med at gud finnes?

 

Jeg tror fortsatt at det ikke er noen mening med alle ting, om det så er universets eller menneskets eksistens. Derfor tror jeg nok ikke vi finner noen mening, ettersom det ikke finnes noen.

Vi kan derimot finne ut så mye vi kan om universet og alt det inneholder, for å kanskje finne ut HVORDAN vi ble til. Men det blir vel egentlig en annen diskusjon.

 

Eller man kan tenke som JBlack sier, ikke se på hva som er meningen med alt, slik totalt sett (noe som kan være umulig å finne svar på), men heller se på hva som er meningen med sitt eget liv sett i forhold til ting/personer rundt deg (familie, venner osv.).

Lenke til kommentar
Altså, meningen med livet er å elske gud.

5066327[/snapback]

Jeg trur ikke på detta sjøl altså, det er bare et forslag.

 

Men likevel

There are more things in Heaven and Earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy.
Jeg syns det er godt sagt og relevant for denna tråden.

Og så mener jeg at en kan utlede:

There are still thing between Heaven and Earth not dreamed of in any philosophy.

 

back on topic

"Fasit"svaret til min ... ehm religion (jeg liker ikke å kalle det religion av en eller annen grunn) er at målet for mennesket er å oppnå Nirvana og dermed bryte ut av den evige gjenfødelsessyklusen. Jeg tilber ingen guder for å oppnå dette, for selv guder er forgjengelige.

 

Videre er det greit å leve hver dag som om det ikke er en morgendag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...