Gå til innhold

Hva mer meningen med menneskets eksistens?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor må det være en mening, annet enn at vi er del av naturen? Trærne er del av naturens oppbygning, steiner, gress, fjell, sauer, kyr, hunder, dyr generelt, mennesker.

 

Den videre meningen skaper vi selv. Utvikling. Forbedring for folk flest. De tre rikeste eier like mye som de 1 milliard fattigste. 3 - 1.000.000.000. Meningen er at vi skal forandre dette til det beste for alle.

Lenke til kommentar

Eksistensielle spørsmål har vel vært stilt siden de første menneskene så dagens lys. Jeg tror ikke at det finnes noen mening for at vi er her. At liv kunne oppstå av Big Bang (ikke spor av til Big Bang, Gud, Satan etc.) var (etter det jeg har lest) veldig usannsynlig. Jeg oppfatter vår eksistens som en serie tilfeldigheter og vi har ingen mening annen enn det vi selv velger. For eksempel:

Om Jorden var et stort forskningslaboratorium hvor raser mye mer intelligente enn oss hadde plassert oss for å gjøre eksperimenter eller studere hvordan vi utviklet oss ville det vært vår overordnede mening. Noe sånt tror jeg ikke på.

 

Dersom en person derimot velger å dedisere sitt liv til å hjelpe fattige i Afrika ved å reise ned der og åpne et legesenter eller noe sånt vil det bli den meningen personen valgte å ha. De aller fleste vil nok velge sin egen mening med livet og bruke tid på noe som de mener kan forandre hverdagen på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Du har spilt for mye og sett for mye Matrix :)

 

Men det er lov å filosofere...

5063927[/snapback]

 

mhm.

 

Det kan jo være en grunn til at selvmordsbombere løper inn i en flokk og dreper en haug med mennesker ( fordi spilleren som spilte bomberen skulle spise middag, og motte avslutte livet :p)

 

Håper spilleren min ikkje er sulten :p

Lenke til kommentar

Jeg lurer alltid på dette. Big Bang, hvordan i h****** kunne det sprenge hvis det ikke fantes noen ting før det? Noe må jo ha forårsaket eksplosjonen. Og hvordan kan liv, planeter osv. oppstå av en eksplosjon?

 

Universet utvides, som dere sikkert vet, hele tiden og det, har jeg hørt og lest, er på grunn av at det fortsatt eksploderer og eksplosjonen utvider universet hele tiden.

 

Syke greier.

Lenke til kommentar
nei...grunnen til at verden er skapt og at vi lever er kun på grunn av tilfeldigheter...så det er ikke noe spesiell grunn for at vi eksisterer...

5063670[/snapback]

 

Tviler på at alt dette er en tilfeldighet. Tror ikke hele universet oppstod av en tilfeldighet, og hva er det som står "bak" disse tilfeldighetene.

 

Forøvrig så har dette vært oppe mange ganger, her på forumet. Vi kommer ikke videre uansett hvor mye vi diskuterer :p

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar
nei...grunnen til at verden er skapt og at vi lever er kun på grunn av tilfeldigheter...så det er ikke noe spesiell grunn for at vi eksisterer...

5063670[/snapback]

 

Tviler på at alt dette er en tilfeldighet. Tror ikke hele universet oppstod av en tilfeldighet, og hva er det som står "bak" disse tilfeldighetene.

 

Forøvrig så har dette vært oppe mange ganger, her på forumet. Vi kommer ikke videre uansett hvor mye vi diskuterer :p

5064431[/snapback]

som sagt så er meningen med livet utenfor vår forståelse..

universet har eksistert i uendelig tid og er uendelig stort...

Lenke til kommentar

Alle har sin egen grunn til å eksistere..

Hvis det er en mening med livet vil vi vite dette når vi dør, da vi ikke lever livet, men er død.

 

Generelt vil jeg si at meningen med livet er å dekke ens personlige behov så godt som mulig, mens en lever, så dør en.

 

Men hva er meningen med døden? Det motsatte av meningen med livet eller en forlengelse av samme meningen...

 

Hvis meningen med livet er å være lykkelig hva er da meningen med døden? å slutte å være lykkelig?

 

Enhver konklusjon av denne diskusjonen må være at mens vi lever så burde vi gjøre mest ut av livet og søke å oppnå maksimal lykke.

Lenke til kommentar
Jeg lurer alltid på dette. Big Bang, hvordan i h****** kunne det sprenge hvis det ikke fantes noen ting før det? Noe må jo ha forårsaket eksplosjonen. Og hvordan kan liv, planeter osv. oppstå av en eksplosjon?

 

Universet utvides, som dere sikkert vet, hele tiden og det, har jeg hørt og lest, er på grunn av at det fortsatt eksploderer og eksplosjonen utvider universet hele tiden.

 

Syke greier.

5064271[/snapback]

 

Vel, for det første så er det jo ikke sikkert det faktisk var helt tomt i universet i tiden før Big Bang. Big Bang-teorien dekker kun det som skjedde ETTERPÅ.

En annen teori går ut på at det hele tiden skapes nye partikler (eller rettere sagt, partikkel-antipartikkel-par, kalt virtuelle partikler, les http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_particles). Dette sies også at kan være grunnen til at svarte hull faktisk avgir stråling (Hawkins radiation).

 

Det med at universet utvider seg: Ja, det teorien, at Big Bang på en måte fortsatt driver på.

En vanlig misforståelse er at Big Bang faktisk var en eksplosjon av materie, noe det altså ikke var. Ifølge teorien så var Big Bang en eksplosjon av rom, noe som fortsatt pågår.

Det var ikke materie som ble slengt utover i rommet av Big Bang, og galakser står relativt rolige i forhold til hverandre, men rommet imellom objekter utvides raskere og raskere desto lenger avstand det er mellom objekter (for eksempel så utvides rommet mellom her og galaksen M31 (også bedre kjent som Andromeda) såpass lite at gravitasjonen fra vår galakse har større tiltrekningskraft på den galaksen, som vil resultere i en kollisjon), mens 13,7 milliarder lysår vekk fra oss så beveger galakser seg med lysets hastighet vekk fra oss.

Så Big Bang var rett og slett rom som utvidet seg med mange ganger lysets hastighet helt i starten.

 

Hva som er meningen med menneskets eksistens?

Tja.. er det noen mening egentlig? Universet ble til for mange milliarder år siden, atomer ble til, stjerner og planeter ble formet, noen mer eller mindre tilfeldige kjemiske reaksjoner (vil jeg tro?) førte til de første livsformene på jorden, disse utviklet seg til mer og mer kompliserte livsformer, og ble til slutt dyreartene vi nå kjenner til på jorden (mennesker, katter, løver, strutser, kameler og dovendyr).

En av dyreartene begynner å bygge hus, lage merkelige lover, fundere på meningen med livet og til slutt dø ut (ja, det er nok uungåelig om vi ser langt nok frem), og til slutt vil universet enten kjølne ned (Big Freeze), nå maksimum entropi (Heat Death). trekke seg sammen igjen og muligens starte helt på nytt med et nytt Big Bang (Big Crunch, ettersom universets utvidelse faktisk aksellererer så er dette en lite trolig slutt i dag, men hvem vet hva som skjer i fremtiden?), eller bli revet i filler (The Big Rip), pga. at utvidelsen av rommet blir for ekstrem til at galakser, solsystemer, molekyler eller atomer kan klare å holde seg sammen.

 

Kort sagt, enten er universet en mer eller mindre meningsløs evighetsmaskin, eller en mer eller mindre meningsløs maskin som startet, gjorde masse rart uten noen spesiell grunn, for så å stoppe.

Det er ihvertfall det jeg tror. :p

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...