Gå til innhold

Xbox 360 be Prepared HDTV oppkjøring !


Anbefalte innlegg

Heia

 

I helga kjøpte jeg meg denne LCD HD-Ready tv'n: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317098

 

Planen var å koble tv'en til pc'en og se filmer / spille derfra, men jeg vil selvfølgelig utnytte tv'ens potensiale til det ytterste. Går det greit å se DVD-rips fra pc'en? Burde jeg kjøpe meg en DVD-spiller? Hvilken interface burde brukes for best bildekvalitet?

VGA, S-VHS, SCART, DVI-HDMI? Er totalt forvirret og trenger tips fra dere ;)

5971724[/snapback]

 

På den tv'n der tror jeg det er vga som vil være det beste fra pc. 1360x768 er vel det nærmeste du kommer riktig oppløsning. blir vel llitt oppløsningstrøbbel med dvi så vidt jeg kan huske. Funker helt fint og se dvd-rips ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så om jeg kjøper da en VGA - VGA kabel, plugger fra skjermkortet til tv'n, setter på f.eks. en prison break HD episode, så vil jeg få et virkelig bra HD bilde?

Sorry men jeg er veldig grønn på dette og må ha det inn med teskje ;)

5972738[/snapback]

 

Forvirringen er stor hos mange når de entrer HD verdenen. Mange begrep og definisjoner, så du har ingen grunn til å unnskylde deg :) Har foresten samme TV som du har bestilt, bare i 40 tommer. Knall TV.

 

Så, fra PC er det kun VGA kabel som gjelder slik det blir skrevet over her. Koble fra VGA ut på PC'n til VGA på TV'n, sett desktop windows til 1360x768 oppløsning (ikke 1366 selv om det står spesifisert 1366x768 som oppløsning på den TV'n). Det er 1360 som gjelder. DVI fra PC går ikke på den TV'n. Det står også i manualen. Men du får et knall PC bilde fra VGA. Jeg ble skikkelig positivt overrasket på min hvor klart og bra windowsdesktop ble. Men pass på å gjør en "auto adjust" via PC menyen på TV'n (via fjernkontroll). Det ser bra ut før du gjør det, men hos meg ble bildet helt nøyaktig og riktig strukket ut og fjernet for meg noe artefacts på enkelt fonter/bokstaver.

 

Har du HD matriale på PC'n lastet fra internett så vil dette vises i HD kvalitet på TV'n når du f.eks velger å kjøre mediaplayer i fullscreen. Ser helt rått ut. Hvorvidt episoder av div. TV serier som er lagt ut på nettet via div filnedlastingsprogram faktisk har beholdt sin HD koding i f.eks 1280x720p er usikkert. Det tar vanvittig mye plass... har sett noe filinfo fra noen slike TV serier og filstørrelsen tilsa da at det neppe var ekte HD. Men jeg lastet ikke ned så jeg kan ikke si sikkert. Men du har kanskje andre kilder?

 

Vil du se Virkelige gode HD klipp (og lovlig nedlastet), ta en titt på følgende linker:

http://www.apple.com/trailers/

http://www.dvbportal.de/projects/hdtvpump/

http://hdclips.net/forums/index.php?

 

Dr Peedee

EDIT: og denne: microsoft HD klipp

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Forvirringen er stor hos mange når de entrer HD verdenen. Mange begrep og definisjoner, så du har ingen grunn til å unnskylde deg  :)  Har foresten samme TV som du har bestilt, bare i 40 tommer. Knall TV.

 

Så, fra PC er det kun VGA kabel som gjelder slik det blir skrevet over her. Koble fra VGA ut på PC'n til VGA på TV'n, sett desktop windows til 1360x768 oppløsning (ikke 1366 selv om det står spesifisert 1366x768 som oppløsning på den TV'n). Det er 1360 som gjelder. DVI fra PC går ikke på den TV'n. Det står også i manualen. Men du får et knall PC bilde fra VGA. Jeg ble skikkelig positivt overrasket på min hvor klart og bra windowsdesktop ble.  Men pass på å gjør en "auto adjust" via PC menyen på TV'n (via fjernkontroll). Det ser bra ut før du gjør det, men hos meg ble bildet helt nøyaktig og riktig strukket ut og fjernet for meg noe artefacts på enkelt fonter/bokstaver.

 

Har du HD matriale på PC'n lastet fra internett så vil dette vises i HD kvalitet på TV'n når du f.eks velger å kjøre mediaplayer i fullscreen. Ser helt rått ut. Hvorvidt episoder av div. TV serier som er lagt ut på nettet via div filnedlastingsprogram faktisk har beholdt sin HD koding i f.eks 1280x720p er usikkert. Det tar vanvittig mye plass... har sett noe filinfo fra noen slike TV serier og filstørrelsen tilsa da at det neppe var ekte HD. Men jeg lastet ikke ned så jeg kan ikke si sikkert. Men du har kanskje andre kilder?

 

Vil du se Virkelige gode HD klipp (og lovlig nedlastet), ta en titt på følgende linker:

http://www.apple.com/trailers/

http://www.dvbportal.de/projects/hdtvpump/

http://hdclips.net/forums/index.php?

 

Dr Peedee

5973345[/snapback]

 

Tusen hjertelig takk :)

Gleder meg som en liten guttunge til i morgen da jeg får fatt i en vga-kabel og det thx sertifiserte surround-anlegget.

Har vært i en del butikker og studert lcd-tv'er nøye og må si at man ikke får bedre bilde enn den Samsung'en der til den prisklassen. Og med noen kontakter og noen tusenlapper billigere så skal man ikke klage ;)

Anbefaler samsung på det sterkeste og takk igjen Dr Peedee ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke dette er så lett jeg heller så spør litt jeg og!

 

på min tv så har jeg en vga inngang forbeholdt for pc. (sony 50 bakprosj)

 

Men på pcn så har jeg 7800gtx altså 2 dvi ut. Får jeg ikke noe bilde fra pcn til tvn da?

 

Bruker jo 360 som MCE extender. Og transcode 360 i denne.

 

Hvordan er dette med tanke på HDklipp?

 

Altså,hvis jeg laster ned noe, og spiller det gjennom mediacenter delen på 360, vil det bli vist riktig da?

 

Håper dere skjønner spm mitt..

Lenke til kommentar
Ok. Men har en venn som står fast på at man ikke kan kjøre digital signal inn på analog inngang.. men omvendt funker fint..

5975131[/snapback]

 

Stemmer det han sier, MEN det er ikke det de overgangene gjør. Det er flere pinner i dvi-kontakten enn bare de som er for digitale signaler, som man kan dra nytte av med en overgang.

 

all.jpg

 

Det han sier at det fungerer omvendt er feil dog. Man kan ikke kjøre analoge signaler inn på en digital kontakt og heller ikke motsatt, men som du ser på tegningen finnes det kontakter som fører begge signaler.

Lenke til kommentar

Har ett spørsmål her: Jeg har nå spart opp nok penger til en Samsung le32r51 og lurer på om det er lurt å kjøpe denne nå, eller om det er smart og vente på noe bedre i samme prisklasse eller eventuelt at det blir noen drastiske prisendringer i løpet den nærmeste tiden (tenker da på tiden før fotball vm starter...).

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Har ett spørsmål her: Jeg har nå spart opp nok penger til en Samsung le32r51 og lurer på om det er lurt å kjøpe denne nå, eller om det er smart og vente på noe bedre i samme prisklasse eller eventuelt at det blir noen drastiske prisendringer i løpet den nærmeste tiden (tenker da på tiden før fotball vm starter...).

 

Takker for svar!

5979378[/snapback]

 

med tanke på at 70 serien til samsung nå er ute så blir det vel litt prisfall på de eldre modellene skulle man tro. vet ikke hva en 32" R51 ligger på nå? 10 000,-?

 

jeg er nå av den oppfatning at det er verdt og spandere på seg de ekstra tusenlappene på en fra M serien, evt R70 serien hvis de får en ok pris nå snart. ligger vel på 15k akkurat nå for en 32"

Lenke til kommentar
Et spørsmål til de som er inn i dette, skal skaffe meg samsung DVD HD950 men ser det er to navn for den.. Den ene er som sakt Samsung DVD HD950 men den andre heter Samsung DVD-HD950/XEE

 

Hva betyr dette.. Jeg kjøpte meg nettopp den sist nevnte..

5977913[/snapback]

 

Den sistnevnte du har, har HDMI. Kobler du den til en LCD-TV og fyrer på oppskaleringen i innstillingene til DVD spilleren vil den kunne oppskalere DVD filmene opp til 720p og 1080i noe som gir vesnetlig bedre bilde enn en komponent kabel. Dog det blir ikke det samme som å se en HD film i ekte 720p. :)

Lenke til kommentar
Har ett spørsmål her: Jeg har nå spart opp nok penger til en Samsung le32r51 og lurer på om det er lurt å kjøpe denne nå, eller om det er smart og vente på noe bedre i samme prisklasse eller eventuelt at det blir noen drastiske prisendringer i løpet den nærmeste tiden (tenker da på tiden før fotball vm starter...).

 

Takker for svar!

5979378[/snapback]

 

med tanke på at 70 serien til samsung nå er ute så blir det vel litt prisfall på de eldre modellene skulle man tro. vet ikke hva en 32" R51 ligger på nå? 10 000,-?

 

jeg er nå av den oppfatning at det er verdt og spandere på seg de ekstra tusenlappene på en fra M serien, evt R70 serien hvis de får en ok pris nå snart. ligger vel på 15k akkurat nå for en 32"

5979462[/snapback]

I skrivende stund koster 32R51 9.694,-, 32M61 koster 13.238,- og 32R7x koster 11.981,-

Lenke til kommentar
I skrivende stund koster 32R51 9.694,-, 32M61 koster 13.238,- og 32R7x koster 11.981,-

5981854[/snapback]

 

oi, såpass billig for 7 serien altså. 32" M51 er den jeg ville vurdert høyest egentlig, men det var før jeg visste at 7 serien var så billig..

 

hvilke er best av disse to egentlig? M51 og R71..

5982018[/snapback]

Jeg sammenlikna 40R72 og 46M51 på HiFi-klubben her om dagen og synes det var ca lik kvalitet på begge. Det var forresten I, Robot på DVD som var splitta ut til 3 skjermer med HDMI. Og 32M61 som jeg også så var MYE bedre.

 

Det har nok litt med saken å gjøre at alle disse skjermene har samme oppløsning, men jeg synes hvertfall bildet var skarpest og sortnivået var best på 32M61. Så det er den jeg vil gå for.

 

EDIT: Såvidt jeg har forstått, er eneste forskjellen mellom R71, R72 og R75 kun fargen nederst på skjermen.

Endret av Richie
Lenke til kommentar
Jeg sammenlikna 40R72 og 46M51 på HiFi-klubben her om dagen og synes det var ca lik kvalitet på begge. Det var forresten I, Robot på DVD som var splitta ut til 3 skjermer med HDMI. Og 32M61 som jeg også så var MYE bedre.

 

 

5982948[/snapback]

ok, har hørt at forskjellen mellom R51 og M51 skal være endel større enn forskjellen mellom M51 og M61, men og sammenligne en 32" og en 46" har nok litt og si det også.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Jeg sammenlikna 40R72 og 46M51 på HiFi-klubben her om dagen og synes det var ca lik kvalitet på begge. Det var forresten I, Robot på DVD som var splitta ut til 3 skjermer med HDMI. Og 32M61 som jeg også så var MYE bedre.

 

 

5982948[/snapback]

ok, har hørt at forskjellen mellom R51 og M51 skal være endel større enn forskjellen mellom M51 og M61, men og sammenligne en 32" og en 46" har nok litt og si det også.

5983048[/snapback]

 

(Med et lite forbehold) - Panelet i R51 og M51 er mer eller mindre det samme men de to TV'ene har ulikt design. M51 panelet kommer fra nyere Samsung fabrikk. Dette leste jeg i et innlegg fra en som jobbet hos de som importerer Samsung TV'ene på et hjemmekino-forum (skal se om jeg finner igjen innlegget), samt at man kan lese at R51 og M51 har samme innsynsvinkel, samme antall farger, samme dynamiske kontrast.

 

M51 har et design som ligner litt på M61, men M61 har helt nytt panel. Det ser man også i spesifikasjonene på bl.a. antall farger (dobbelt så mange på M61 som på M51), større innsynsvinkel og større dynamisk kontrast på M61.

 

Dr Peedee

 

EDIT: Ok, fant en par innlegg fra Samsung distrubitør på avforum.no. Klippet ut en par-setninger her:

R serien er "mid-end" serien til Samsung, mens M serien er "High-end" serie. (T serien er low-end, pricefighter)

 

Forskjellen på R41/51 og M51 er ikke så store.. Det jeg har blitt fortalt av Samsung er at M serien har Samsungs (pr i dag) beste panel (fra den nyeste fabrikken til Samsung) samt designmessige ting som f.eks. skjulte høyttalere i front etc.. Jeg vil nesten si at for den prisbevisste så er R41/51 det beste LCD kjøpet i dag.. Mens den som vil ha LITT ekstra, så bør de gå for M51/61 serien.. (designet alene kan kanskje være verdt noen kroner mer) Alle LCD TV`ene er 8ms (untatt T serien som er 12) og de er svært velutstyrte alle sammen, så jeg forstår at det er lett å kjøre seg fast..

OG

M51 og M61 er svært like (m61 har litt bedre bildebehandling og kontroll på lysskilden, ellers er det tilnærmet likt) R serien er utstyrsmessig nesten lik, men med et litt annet panel..

 

Håper noen blir klokere. Kan blir forvirra av mindre. Selv så sammenlignet jeg R51 og M61 og synes forskjellene var greie å se stilt ved siden av hverandre og gikk for M61. Han jeg siterer sier M51 og M61 er svært like. Men som sagt oppgitte spesifkasjoner på panelet på R51 og M51 er de samme, mens M61 står oppført med dobbelt så mange farger, høyere dynamisk kontrast og bedre innsynsvinkel

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...