Gå til innhold

Xbox 360 be Prepared HDTV oppkjøring !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...4/1095878485.92

 

" Bor du nær Svenskegrensen, kan du handle på nettet for minst 15 ( ? ? ?) ganger mer enn folk i resten av landet, uten å betale toll eller gebyrer.

 

DU HAR AKKURAT funnet et digitalkamera til halv pris i en tysk nettbutikk. Får du sendt det hjem, må du betale toll, moms og gebyrer. Grensen for tollfri import er på skarve 200 kroner. I tillegg til toll og moms, krever Posten i Norge heftige gebyrer for å gjøre jobben. Velger du å gjøre jobben selv, blir det mye tidkrevende papirarbeid. Å kjøre over kjølen er enklere og billigere. For innen EU er det ingen tollgrenser for varer som sendes mellom EU-landene.

 

Poste restante grensen

 

Får du sendt pakkene du bestiller på nettet til en adresse i Sverige, kan du reise over og hente dem tollfritt. Trikset er å ta i bruk en poste restante adresse. Det vil i praksis si at du bruker postkontoret som postkasse. Hos Postvesenet i Sverige er de hjelpsomheten selv.

 

- Du må få sendt pakken til et «postcenter». Et vanlig postkontor nytter ikke. Årjäng og Strømstad er de nærmeste grensebyene med postcenter, opplyser Postens informasjonstjeneste i Stockholm.

 

Alt du trenger å gjøre, er da å adressere forsendelsen til postkontoret i en av disse byene, noe du gjør ved å benytte følgende adresse:

 

Ditt navn POSTE RESTANTE Postcenter S-45201 Strømstad eller S-67201 Årjäng.

 

Gratis og lovlig

 

Ikke bare sparer du toll og papirarbeid. Tjenesten er helt gratis.

 

- Vi tar ikke noe for dette. Men vi sender heller ingen melding om at pakken er kommet. Du må altså ta turen når du forventer at pakken er fremme. Forsendelser til poste restante-adresser oppbevares i 14 dager

 

Holder du deg innenfor de tollfrie reisegrensene og i tillegg kun bestiller produkter som er lovlige i Norge, er dette helt legalt.

 

- Om varene hentes på posten i Sverige eller kjøpes i butikk, er ett fett, så lenge du personlig bringer dem over Norskegrensen. Du kan ha med deg varer for maks 3000 kroner per person hvis du er på dagstur. Overnatter du i Sverige, kan du ha med varer for 6000 kroner, sier Toril Hagen, som er underdirektør i Tolldirektoratet.

 

Mer info:

 

www.posten.se 00-46-8-232221

 

Uendret i 29 år

 

Tollgrensen på 200 kroner har vært uendret siden 1975. Ifølge Regjeringen er dette for at folk lettere skal klare å huske beløpet.

 

Hadde den tollfrie grensen holdt tritt med prisstigningen, skulle grensen i dag vært 850 kroner, ifølge Statistisk sentralbyrå. I stedet har politikerne beholdt grensen uendret år etter år. Beløpet har ligget bom fast mens regjeringer har kommet og gått. Om regjeringene har vært for eller mot EU-medlemskap, har heller ikke spilt noen rolle. Kommer Norge inn i EU, forsvinner alle grenser. I mellomtiden begrunner politikerne den lave grensen med et ønske om å beskytte norsk næringsliv. Sagt på en annen måte; at norske bedrifter kan ta unødig høye priser fra oss forbrukere, fordi de vet at vi ikke kan importere selv, slik de kan i andre land. Nå går Regjeringen et skritt videre, og begrunner grensen med hensynet til folks hukommelse.

 

- Det er viktig at grensene holdes stabile over tid, slik at folk kjenner dem, sier statssekretær Øystein Børmer i Finansdepartementet. Dessverre virker det ikke som dette hensynet prioriteres ved avgiftsøkninger, for Finansdepartementets og tolldirektoratets hjemmesider florerer av økte satser og endrede vilkår – som folk forventes å huske.

"

 

:D

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
men det er jo bare å betale fra nettbutikken du kjøper fra hvis du gjør det, med visa så slipper du å betale noe som helst på p-kontoret :) det jeg hadde gjort ihvertfall hvis jeg skulle bestillt poste restante.

5236399[/snapback]

 

fyndbørsen som jeg brukte sendte kun i oppkrav etter det jeg skjønte. men du har rett i at visa over nett (forskudd) er enkelt og greit.

Lenke til kommentar
fyndbørsen som jeg brukte sendte kun i oppkrav etter det jeg skjønte. men du har rett i at visa over nett (forskudd) er enkelt og greit.

5236411[/snapback]

 

fyndbørsen har visa betaling, de har faktisk kun visa når man får sendt til norge hvertfall.

5236420[/snapback]

 

jepp, de tar forskudd hvis de sender til norge.

Lenke til kommentar

Sony Bravia skjermene er fete ! Bra er dem også. Sony er ikke akkurat kjennt for å være bra på flatskjermer, men her har de truffet spikern !.

 

Venter fortsatt på PV500 min, men DHL roter ! Hadde det ikke vært for dem så hadde jeg hatt den imorra ! Men idiotene roter så da får jeg den på mandag, tirsdag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...