kristianv Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Jeg har en TV uten component-inngang. Den er merket HD-ready. (inngravert til og med) Er dette riktig? Kan jeg klage? 5203716[/snapback] Hvilken TV har du egentlig Kvork? Har du noen link til produktspesifikasjon fra produsent f.eks? Det er helt klare krav til lovlig bruk av HD ready logoen. Og har den ikke komponent inngang så ville jeg klaget. Men hadde vært interessant å vite hvilken TV det er snakk om. Dr.Peedee 5203804[/snapback] Det er en Philips 26PF4310 LCD-TV. Edit: Produsentens side om TV'en Edit 2: Rotet litt i kablene og fant en DVI-I --> RGB kabel. Det er hann-RGB-utganger. Løser dette problemet mitt? Finnes det en RGB-hann til hunn dings? Til slutt: RGB = YPbPr = Component? Endret 24. november 2005 av kvork Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Jeg har en TV uten component-inngang. Den er merket HD-ready. (inngravert til og med) Er dette riktig? Kan jeg klage? 5203716[/snapback] Hvilken TV har du egentlig Kvork? Har du noen link til produktspesifikasjon fra produsent f.eks? Det er helt klare krav til lovlig bruk av HD ready logoen. Og har den ikke komponent inngang så ville jeg klaget. Men hadde vært interessant å vite hvilken TV det er snakk om. Dr.Peedee 5203804[/snapback] Det er en Philips 26PF4310 LCD-TV. Edit: Produsentens side om TV'en 5203836[/snapback] Denna var vrien Kvork. Men tror jeg fant ut av det. Det står på produktsiden at det finnes en DVI-I-til-YPbPr-kabel som medfølger TV'n. (Håper du ikke har rotet den bort )(YPbPr er det sammme som komponent) Så det vil si du kan kjøre komponent signaler inn via DVI inngangen på TV'n. Da må vel den kabelen som medfølger fungere som adapter fra vanlige komponent ledninger - slik jeg forstår det. På www.hjemmekino.no sine produktsider om den TV'n står det også at den støtter komponent via DVI kontakten - se HER og ganske langt ned på siden. Tror det kan løse seg for deg. Dr.Peedee EDIT: RGB kjører du via en av Scart kontaktene dine. Der kan du ikke kjøre komponent. Ellers les over. Endret 24. november 2005 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
kristianv Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Hehe, hvis du ser over så fant jeg ut dette jeg og. Takk for hjelpen. Men som du ser så er det bare hann-utgang og jeg er ikke i stand til å finne en hann til hunn til RGB. Ja det står at jeg kan kjøre component via DVI'en, men da må jeg vel ha masse adaptere? Og du nevner scart, men dette blir vel ikke HD? Oppsummering 4 løsninger: 1. Bruke component kabelen som følger med xbox, en hunn til hann omformer og DVI-RGB kabelen som følgte med TV'en. 2. Kjøpe VGA-kabelen til xbox 360 og bruke en omformer VGA til DVI. 3. Bruke component kabelen som følger med xbox og et RGB til scart-adapter. 4. Bruke component kabelen som følger med xbox og en omformer/adapter component til DVI. (noe jeg ikke har sett noe sted) Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Hehe, hvis du ser over så fant jeg ut dette jeg og. Takk for hjelpen. Men som du ser så er det bare hann-utgang og jeg er ikke i stand til å finne en hann til hunn til RGB. Ja det står at jeg kan kjøre component via DVI'en, men da må jeg vel ha masse adaptere? Og du nevner scart, men dette blir vel ikke HD? Oppsummering 4 løsninger: 1. Bruke component kabelen som følger med xbox, en hunn til hann omformer og DVI-RGB kabelen som følgte med TV'en. 2. Kjøpe VGA-kabelen til xbox 360 og bruke en omformer VGA til DVI. 3. Bruke component kabelen som følger med xbox og et RGB til scart-adapter. 4. Bruke component kabelen som følger med xbox og en omformer/adapter component til DVI. (noe jeg ikke har sett noe sted) 5203982[/snapback] Kort info. RGB og Komponent signaler er ikke det samme type signaler! Din TV kan bare ta i mot komponent signaler via DVI kontakten og trenger derfor et adapter av noe slag slik at komponent ledningene fra Xbox360 passer inn i DVI kontakten på TV'n. Scarten kan ikke brukes for komponent. Dr.Peedee EDIT: Angående løsning 4. Det sto jo på produktsiden at det medfulgte en DVI-YPbPr ledning. Er det ikke den som fungerer som overgang da? DVI enden av denne passer vel inn i TV'ns DVI inngang? I den andre enden skal det være tre ledninger evt. hull hvor Xbox'ns tre ledninger/plugger fra komponent kabelen skal kunne plugges inn. Eller er det slik Løsning 1 ser ut? ER litt usikker hvordan kablene dine ser ut Løsning 2 burde også funke. Men hvis du kjøper premiumpakken følger det jo med komponent ledning til xboxen. Løsning 3 gir deg ikke HDTV signaler. Går ikke via Scartn. Tar ikke komponent. Kun kompositt, RGB og S-vhs og der får du ikke kjørt 720p eller 1080i. Dr.Peedee Endret 24. november 2005 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Angående overgangen til komponent. Hvorfor DVI-I og ikke DVI-D? sikkert en bagatell men EDIT: Jeg har vel i grunn svaret selv. Fordi komponent er analog. Hmm sent ja Endret 24. november 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
kristianv Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Ok. Siden YPbPr = Component så har jeg i prinsippet det ordnet, bare at jeg trenger en liten component/YPbPr plugg med hunn på begge sider. Noen som har sett det? Evt. en component hunn til DVI. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Ok, bare det at jeg har sett på hvilken LCD jeg skal kjøpe, og enkelte har 50hz andre 60hz. Skal jeg ikke legge særlig vekt på det? Det er greit å kjøpe en som har 50hz også? TV'en har uansett 8ms. 5200767[/snapback] Hvis du kjøper en "HD ready" merket TV så får du begge deler da de skal kunne ta imot: 1280x720 i både 50 og 60Hz progressiv (“720p”) pluss 1920x1080 i både 50 og 60Hz interlaced (“1080i”) Dr.Peedee 5203824[/snapback] Tenkte jeg skulle gå for denne: http://www.sony.no/view/ShowProduct.action...gory=TVP+LCD+TV Kan den det? Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Ok. Siden YPbPr = Component så har jeg i prinsippet det ordnet, bare at jeg trenger en liten component/YPbPr plugg med hunn på begge sider. Noen som har sett det?Evt. en component hunn til DVI. 5204047[/snapback] Det finnes slike overgang med komponent hunn i begge ender. Kan bruke vanlig RCA Jack-Jack hunn/hunn. Hos biltema: 3 stk RCA jack-jack (hunn / hunn) Art. nr.: 24-164. Elkjøp og andre forhandlere har også sikkert dette til en billig pris. Dr.Peedee Lenke til kommentar
Torrevieja Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Ok, bare det at jeg har sett på hvilken LCD jeg skal kjøpe, og enkelte har 50hz andre 60hz. Skal jeg ikke legge særlig vekt på det? Det er greit å kjøpe en som har 50hz også? TV'en har uansett 8ms. 5200767[/snapback] Hvis du kjøper en "HD ready" merket TV så får du begge deler da de skal kunne ta imot: 1280x720 i både 50 og 60Hz progressiv (“720p”) pluss 1920x1080 i både 50 og 60Hz interlaced (“1080i”) Dr.Peedee 5203824[/snapback] Tenkte jeg skulle gå for denne: http://www.sony.no/view/ShowProduct.action...gory=TVP+LCD+TV Kan den det? 5204113[/snapback] Ja den kan det. BRAVIA LCD-TV i V-serien til Sony har MEGET bra innsynsvinkel. Noe av det beste jeg har sett på LCD faktisk , hvis dette er vitkig får deg. De fleste ser jo rett fram, men kan være kjekt hvis du har 'stor' stue ! Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Ok, bare det at jeg har sett på hvilken LCD jeg skal kjøpe, og enkelte har 50hz andre 60hz. Skal jeg ikke legge særlig vekt på det? Det er greit å kjøpe en som har 50hz også? TV'en har uansett 8ms. 5200767[/snapback] Hvis du kjøper en "HD ready" merket TV så får du begge deler da de skal kunne ta imot: 1280x720 i både 50 og 60Hz progressiv (“720p”) pluss 1920x1080 i både 50 og 60Hz interlaced (“1080i”) Dr.Peedee 5203824[/snapback] Tenkte jeg skulle gå for denne: http://www.sony.no/view/ShowProduct.action...gory=TVP+LCD+TV Kan den det? 5204113[/snapback] Tror du kan stole på Sony at når du putter på HD Ready logoen så oppfyller den alle kravene, ja. Dr.Peedee Lenke til kommentar
kristianv Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 EDIT: Angående løsning 4. Det sto jo på produktsiden at det medfulgte en DVI-YPbPr ledning. Er det ikke den som fungerer som overgang da? DVI enden av denne passer vel inn i TV'ns DVI inngang? I den andre enden skal det være tre ledninger evt. hull hvor Xbox'ns tre ledninger/plugger fra komponent kabelen skal kunne plugges inn. Eller er det slik Løsning 1 ser ut? ER litt usikker hvordan kablene dine ser ut Løsning 2 burde også funke. Men hvis du kjøper premiumpakken følger det jo med komponent ledning til xboxen. Løsning 3 gir deg ikke HDTV signaler. Går ikke via Scartn. Tar ikke komponent. Kun kompositt, RGB og S-vhs og der får du ikke kjørt 720p eller 1080i. Dr.Peedee 5204014[/snapback] Ja du har rett. Løsning 1 og 4 blir like. Løsning 3 er uaktuell. Løsning 2 er dyr. Da blir det til at jeg kjøper RCA jack hunn til hunn som du ga meg tips på. Takker for all hjelp. P.S. Om du er nysgjerrig så blir det altså slik: DVI hunn LCD-TV | DVI han til component han kabel | hunn til hunn RCA jack (3 stk) | Xbox 360's component kabel innstilt på HDTV. Litt mange ledd men det ødelegger vel sikkert ikke kvaliteten merkbart. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 EDIT: Angående løsning 4. Det sto jo på produktsiden at det medfulgte en DVI-YPbPr ledning. Er det ikke den som fungerer som overgang da? DVI enden av denne passer vel inn i TV'ns DVI inngang? I den andre enden skal det være tre ledninger evt. hull hvor Xbox'ns tre ledninger/plugger fra komponent kabelen skal kunne plugges inn. Eller er det slik Løsning 1 ser ut? ER litt usikker hvordan kablene dine ser ut Løsning 2 burde også funke. Men hvis du kjøper premiumpakken følger det jo med komponent ledning til xboxen. Løsning 3 gir deg ikke HDTV signaler. Går ikke via Scartn. Tar ikke komponent. Kun kompositt, RGB og S-vhs og der får du ikke kjørt 720p eller 1080i. Dr.Peedee 5204014[/snapback] Ja du har rett. Løsning 1 og 4 blir like. Løsning 3 er uaktuell. Løsning 2 er dyr. Da blir det til at jeg kjøper RCA jack hunn til hunn som du ga meg tips på. Takker for all hjelp. P.S. Om du er nysgjerrig så blir det altså slik: DVI hunn LCD-TV | DVI han til component han kabel | hunn til hunn RCA jack (3 stk) | Xbox 360's component kabel innstilt på HDTV. Litt mange ledd men det ødelegger vel sikkert ikke kvaliteten merkbart. 5204160[/snapback] Ja, sånn ser jeg for meg det også. Er ikke sikkert det blir så veldig kvalitetstap. Og blir det det, så må du i værste fall punge ut for VGA kabelen til xbox360'n. Men HDTV oppløsning fra 360'n er du i hvert fall sikra. Dr.Peedee Lenke til kommentar
Torrevieja Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Se her. Nettverkskabel øverst, lyd- og bildekabel under. Legg merke til optisk utgang (den sorte kabelen) (Dinside.no) Optisk kabel på komponent ledningen !! SÅ bra ! Dette var nytt for meg. Da slipper man å bruke R og L audio kontaktene til komponentlederne. Stor fordel, da den optiske kabelen er ganske tynn og man kan koble til recievern, (tven hvis den støtter det) og komme til i litt invikla og vansklige kriker å kroker. Endret 25. november 2005 av Ibizaonice Lenke til kommentar
runjohan Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 OMG, det var kabelspaghetti! 5144605[/snapback] Lenke til kommentar
runjohan Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) OMG, det var kabelspaghetti! 5144605[/snapback] Da er det fikset her: Endret 25. november 2005 av runjohan Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 OMG, det var kabelspaghetti! 5144605[/snapback] Da er det fikset her: 5204730[/snapback] Nice TV Hehe. Men, blir det ikke varmt for 360'n nedi der? Dr.Peedee Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Tror ikke den kan ligge nedi der når han får den nei, har lest om mye problemer med varme allerede. Folk må legge dem på kanten av pappkasser og greier for at de skal fungere mer enn 15 minutter om gangen. Men den gamle XBOX'en som ligger der på bildet nå ser ut til å trives så lenge. Den vet nok ikke at den skal byttes ut snart.. Lenke til kommentar
runjohan Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 hehe, den gamle kommer nok til å ligge litt til ja, mest for å spille av diverse formater. heldivis er strømforsyningen ekstern. håper jeg finner en vettug plass, uansett så er vinduet rett til venstre; får slenge den ut der. Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Da er det fikset her: 5204730[/snapback] nice, lyst på den tv'n der! men du burde kjøpe deg en sånn list som du legger kablene bak, ser straks mye bedre ut og koster ikke mange kronene. sånn her f.eks: får jo de som er mindre og ikke like fremtredende også. Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 DR Peedee, ser ut som du har litt peiling. Kan RGB Scart kjøre 480p? Kan vanlige tv'r med ikke rgb inngang få bedre signal ved å bruke rgb scart? Eller vil den ikke funke på de tv'ene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå