Gå til innhold

Xbox 360 be Prepared HDTV oppkjøring !

Anbefalte innlegg

Poenget med HDMI er å sikre alt HD-materiale fra å bli tatt opp i HD-kvalitet. Man kan laste ned HD-filmklipp på nettet og kjøre dem fra pc`en gjennom vga-kabelen til flatskjermen (da uten lyd). Men sendingene krever full HDMI-funksjon. Ikke først og fremt for å hindre deg i ta opp, men å beskytte HD-materialet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vegiss:

Forstår, da har rett og slett ikke jeg lagt merke til det når jeg har lest annonser. Så min feil :).

Og som du sier så krever det kun 720p fysisk. Og da er det noen tv'er jeg har sett som har lavere enn 720p, men det er kun et fåtall jeg kan erindre og selvf. da bladd fort forbi. Mener å huske det var snakk om noe mellom PAL og 720p.

Dr.:

Jeg var faktisk ikke klar over at HDMI var ensbetydende med HDCP funksjon :) Så takk for den oppklaringen.

Og dette med 720p fysisk og nedskalering av 1080i ble også klart :).

Dinsdale:

Du kommenterte til slutt det jeg hadde tenkt til å spørre om. At det er ikke HD materialet som krever HDCP støtte, men sendingen. Siden jeg kan laste ned HD materiale og spille av med AC3 lyd til anlegget og på min gamle VGA monitor. 1080i og 720p HD content fra Microsoft sin HD content side.

Ergo får jo ikke jeg sort skjerm når jeg avspiller HD innhold til annet enn HDMI.

Par spørsmål:

1. Men er det faktisk bestemt at alle HD sendinger/plater vil være HDCP beskyttet? Jeg syntes det i en annen tråd ble nevnt at dette fortsatt ikke er bestemt?

2. Hvis jeg har en spiller med HDMI koblet til en TV med HDMI og innholdet jeg avspiller ikke er HDCP beskyttet, vil da ikke HDMI inngangen virke fordi den krever HDCP, eller betyr det bare at den også kan vise HDCP enablet innhold?

3. Vil jeg aldri ha mulighet til å avspille HD innhold via komponent innganger? Er HDMI virkelig bedre?

*litt forvirret ang dette*

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2. Hvis jeg har en spiller med HDMI koblet til en TV med HDMI og innholdet jeg avspiller ikke er HDCP beskyttet, vil da ikke HDMI inngangen virke fordi den krever HDCP, eller betyr det bare at den også kan vise HDCP enablet innhold?

For guds skyld håper jeg at svaret på ditt spørsmål over er slik jeg har forstått det. :)

Jeg var for en par timer siden og kjøpte meg en DVD spiller, en Denon 1920, med HDMI utgang. Den skal kobles til min Samsung LE40M61 (når jeg får den senere i uka... argh skulle hatt i dag..) via HDMI. Sånt sant jeg veit er ikke DVD filmer beskyttet med HDCP. Det som det reklameres med fra Denon (og som fungerer veldig bra i følge tester og brukeres uttaleser i forumer) er det at man via HDMI på den spilleren kan skalere opp bildet til 720p. (DVD er jo egentlig 576i eller deromkring). Derved blir bildet ennå noe klarere og stødigere enn om jeg brukte en annen utgang.

Så, hvis innholdet på DVD plata måtte vært HDCP kodet på noe vis, så hadde neppe alle skrytt av den funksjonen på Denon spilleren. Så HDMI tillater deg digital overføring til TV'n, behøver ikke være HDCP. Men kan i tillegg tillate overføring av HDCP beskyttet innhold.

Denonen kan også skalere opp til 1080i. Der må jeg faktisk se hva som blir best på TV'n. Men tror det blir 720p i følge det jeg har lest. TV'n jeg får har 1366x768 punkter.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar
Vegiss:

Forstår, da har rett og slett ikke jeg lagt merke til det når jeg har lest annonser. Så min feil :).

Og som du sier så krever det kun 720p fysisk. Og da er det noen tv'er jeg har sett som har lavere enn 720p, men det er kun et fåtall jeg kan erindre og  selvf. da bladd fort forbi. Mener å huske det var snakk om noe mellom PAL og 720p.

Dr.:

Jeg var faktisk ikke klar over at HDMI var ensbetydende med HDCP funksjon :) Så takk for den oppklaringen.

Og dette med 720p fysisk og nedskalering av 1080i ble også klart :).

Dinsdale:

Du kommenterte til slutt det jeg hadde tenkt til å spørre om. At det er ikke HD materialet som krever HDCP støtte, men sendingen. Siden jeg kan laste ned HD materiale og spille av med AC3 lyd til anlegget og på min gamle VGA monitor. 1080i og 720p HD content fra Microsoft sin HD content side.

Ergo får jo ikke jeg sort skjerm når jeg avspiller HD innhold til annet enn HDMI.

Par spørsmål:

1. Men er det faktisk bestemt at alle HD sendinger/plater vil være HDCP beskyttet? Jeg syntes det i en annen tråd ble nevnt at dette fortsatt ikke er bestemt?

3. Vil jeg aldri ha mulighet til å avspille HD innhold via komponent innganger? Er HDMI virkelig bedre?

*litt forvirret ang dette*

5122608[/snapback]

1. om det som kommer over eteren blir hd beskyttet er det ingen som vet enda, men det er overveiende sannsynlig at det vil skje. hd materiale fra hd-dvd og blu-ray spillere vil også være beskyttet av hdcp. tenker da på filmer osv, noe ala macrovision er for dagens dvder.

2. det går på innholdet, hvis innholdet krever hdcp støtte, og du ikke har det får du en svart skjerm. hvis innholdet ikke krever hdcp, så vi du få bilde selv om inngangen din støtter hdcp.

3. dette lurer jeg litt på selv faktisk :)

Lenke til kommentar

Veldig oppklarende for meg Dr.Peedee, takker for godt og utfyllende svar :).

Lurte på om jeg kunne spørre deg om TV'er(veggiss også). Det er jo klart at eks. LCD TV med 768 vil være bra nok til alt HD innhold. Siden noen kan oppskalere DVD til 720p og alle kan nedskalere 1080i/p til 720p hvis jeg har forstått det riktig :).

Ergo så er en TV med HDMI og 1220+*768 bra nok hvis den også har de funksjonene som jeg forstå krever noen prosessorkraft(skalering).

Hvilke "rimelige" TV'er burde jeg vurdere for å oppnå et godt kjøp?

For meg er alt fra 24" og opp aktuellt.

Jeg har desverre akkurat nå kjøpt meg en ny 24" WS Dell monitor til en stor penge som jeg hadde håpet å kombinere som både pc skjerm(1920*1200) og TV skjerm, men skjønner at jeg ikke vil få gleden av å koble til en HDDVD spiller eller HD-dekoder og spille av HD innhold mot denne da det vil kreve HDMI eller DVI med HDCP? Jeg hadde håpet å få avspilt HDDVD eller lignende med komponent eller DVI :(

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Veldig oppklarende for meg Dr.Peedee, takker for godt og utfyllende svar :).

Lurte på om jeg kunne spørre deg om TV'er(veggiss også). Det er jo klart at eks. LCD TV med 768 vil være bra nok til alt HD innhold. Siden noen kan oppskalere DVD til 720p og alle kan nedskalere 1080i/p til 720p hvis jeg har forstått det riktig :).

Ergo så er en TV med HDMI og 1220+*768 bra nok hvis den også har de funksjonene som jeg forstå krever noen prosessorkraft(skalering).

Hvilke "rimelige" TV'er burde jeg vurdere for å oppnå et godt kjøp?

For meg er alt fra 24" og opp aktuellt.

Jeg har desverre akkurat nå kjøpt meg en ny 24" WS Dell monitor til en stor penge som jeg hadde håpet å kombinere som både pc skjerm(1920*1200) og TV skjerm, men skjønner at jeg ikke vil få gleden av å koble til en HDDVD spiller eller HD-dekoder og spille av HD innhold mot denne da det vil kreve HDMI eller DVI med HDCP? Jeg hadde håpet å få avspilt HDDVD eller lignende med komponent eller DVI :(

5122783[/snapback]

Nå begynner det å bli værre her ;) Du, både HD-DVD og Blue Ray virker for meg som er i litt i det blå ennå. Hva som blir standard eller mest utbredt veit vi ikke engang.

Jeg veit ikke om det er vedtatt om alt innhold skal HDCP kodes eller ikke på de nye DVD formatene. Kan vel regne med at filmstudioene ønsker det fordi de ikke vil at folk skal ta perfekte digitale kopier. Men.. jeg er faktisk ikke sikker på alt det der.

Du har kjøpt en knakende god monitor, hvis det er den Dell'n jeg tror det er. Den har vel både DVI, VGA og komponent samt høy oppløsning - alt som du skulle trenge for å spill Xbox 360 i hvert fall.

Hvis du er interessert i HDTV så tror jeg vil anbefale deg dette forumet:

www.avforum.no - TV diskusjon.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

Dr.Peedee ja det er PV500 jeg har bestillt, men den kommer jo aldri så da hjelper det jo ikke hehe ;)

Sjekk side 3 i denne tråden, da ser du den med HD (madagascar) looks nice :thumbup:

Denon 1920 skal jeg også kjøpe =) kjøper heller en 'billig' HDMI oppskalert spiller nå, og så bytter jeg når Blue Ray/HD-DVD kommer.

Sjekk knalltesten av AV gigianten AreaDvd

http://www.areadvd.de/hardware/2005/denon_dvd_1920_1.shtml (2 sider)

Say no more !

Endret av Ibizaonice
Lenke til kommentar

Det er Dell 2405FPW jeg har kjøpt ja(30% kampanjen på 7.500,-), venter på levering til fredag :). Den har tom. ugne s-video*kremt* som jeg tenkte å våge meg å tilkoble min gamle PS2 på mens jeg venter på Xbox360 :).

Vet det er helt feil å spørre her, men er det noen som vet om jeg burde koble til den gamle PS2 burken på s-video på Dell skjermen eller får jeg bedre resultat med en PS2 komponent kabel? Vet det ble fryktelig OT og feil tråd men noen som har peiling på det rent oppløsningsmessig?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så posten med at 8 ms er bra nok. Er 16 ms for dårlig?

5126194[/snapback]

tror du vil merke litt etterslep da ja. sjekk hw.no's tester av lcd skjermer hvor de har 16ms og se hva de sier.. evnt spør på avforum og lyd&bilde forumet her. eneste jeg kan si er at jeg ikke merket noe etterslep i det hele tatt på 8ms tvene til samsung som var i den leiligheten vi testa x360 i. ble skikkelig imponert over de må jeg si. tvene altså.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at hva slags panel du har og teknologi ellers i skjermen/tv'en også har mye å si. Samt at hvor mange bilder i sekundet konsollet kjører i oppløsningen du vil bruke.

Av hva jeg har hørt er 16ms vidt forskjellig ytelsesmessig på div skjermer. Har ikke hørt noe om klager på lag/etterslep i 2405FPW tråden som er en 16ms skjerm med samsung panel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skal ikke prøve å selge en prosjektor her, men GUD her en anbefalning. Sanyos nye Z4 er det mest sjuke du får på prosjektorfronten i den prisklassen nå for tiden (17999). Satt min opp for noen dager siden og selv med den gode gamle x-boxen ;) , så ble bildet fenomenalt! Hvis noen skulle være så heldig å skal på innkjøpsrunde før jul, eller være ekstra snill med samboer eller deg selv, sjekk ut Sanyoen :)

Link: http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/p.../7/cat/8/page/1

Lenke til kommentar

Den er etter alle anmeldelser jeg har sett helt rå. Jeg var veldig i tvil for noen uker siden om jeg skulle gå for den Sanyo Z4'n og bytte ut min Epson TW100h prosjektor (som var konge for 3 år siden) eller kjøpe stor LCD tv. Kinomennesket i meg sa ny prosjektor- Sanyo Z4. Kona sa ny TV. Så... Men Epsonen får duge litt til da. Og ikke dumt med stor TV heller så lenge.

Dr.Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Sett den Samsung LCD-TVen i expert katalogen som kom igår eller?

7995,- for 27".

5138472[/snapback]

Var å så på den i dag på expert. Var masse problemer med etterslep på den.

5138655[/snapback]

Jeg tror det kan være samme som Major Nelson snakket om i et av de siste podcastene, de hadde fått noen Samsung skjermer på kontoret og de var så forferdelige at han bare måtte gå tilbake med de. Så microsoft støtter ikke alt Samsung lager :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...