Gå til innhold

Xbox 360 be Prepared HDTV oppkjøring !

Anbefalte innlegg

Til Consillum og andre...

I min fortsatte jakt på sannheten om HDTV signaler så gikk jeg til de som har laget HDTV ready standarden i Europa, Eicta.org

Og de omtaler ikke det som 1080i/25, men bruker Hz betegnelsen som jeg gjorde opprinnelig.

Her er kravet til en HDTV ready  tv, slik det er formulert av de som "eier" denne bransjemerkingen og som EBU referer til.

4. Requirements for the logo “HD ready”

The EICTA "HD ready" Minimum Requirements for display devices are neutral towards the

technology used (plasma, LCD, DLP, DLA, LCoS, CRT, ...) as well as the implementation

thereof (flat panel, rear projection, front projection, direct view, ...).

A display device has to cover the following requirements to be awarded the logo “HD ready”:

1. Display, display engine

• The minimum native resolution of the display or display engine is 720

physical lines in wide aspect ratio.

2. Video Interfaces

• The display device accepts HD input via:

o Analogue YPbPr1, and

o DVI or HDMI

• HD capable inputs accept the following HD video formats:

o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and

o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)

• The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)

Så, det jeg skrev opprinnelig stemmer alikevel. Men man må passe seg for å blande terminologien..

1080i er 1920x1080 i 50 eller 60 hz - gir 25 eller 30 HELE bilder i sekundet.

720p er 1280x720 i 50 eller 60 Hz - gir 50 eller 60 HELE bilder i sekundet.

Dr.Peedee

5117586[/snapback]

Meget bra oppklart, alt stemmer prikkfritt. Ja, jeg mente egentlig 25 progressive biler pr. sek. (altså etter deinterlacing), men du klarnet det hele opp meget bra. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har akkurat vært og spilt xbox 360 nå, og spurte vedkommende om dette med digital bildeoverføring. han sier at man kan bruke dvi på den i dag, en slik kabel finnes, eller kommer til å komme til launch. hdmi skal også støttes, men den er ikke klar til lanseringen.

btw...kontrolleren er dødsdigg!!

btw2...tven var den nye qpvision med innebygd media center, større møkka tv skal du lete lenge etter. han fra microsoft gråt nesten pga at han ikke fikk plugget den på pioneer pdp-506xde som stod 5 meter fra han på andre siden av rommet...

5119726[/snapback]

DVI sier du? fra lansering? eller kommer de med en jalla xbox lampeledning plug med DVI overgang på?

Eller snakker vi digital utgang fra 360? det hadde jo vært toppers med tanke på at jeg har en 8m DVI kabel liggendes..

Lenke til kommentar
Jeg tror i høyeste grad at DVI og HDMI kommer til xbox360. Selv vet jeg ikke kvalitetsforskjellene personlig, men jeg regner vel med at komponent holder en stund.

5120221[/snapback]

Ved hd materiale vil du nok få et litt roligere bilde ( mindre støy ) feks med hdmi eller dvi, om det blir noen merkbare forskjeller på spill tror jeg ikke, dette er i sammenheng med projektor og stort bilde! men uansett så er det kjekt hvis det er digital utgang på den så man slipper innkjøp av dyre kabler, 360 vil koste nok som det er ved lansering

Endret av Whoracle
Lenke til kommentar
har akkurat vært og spilt xbox 360 nå, og spurte vedkommende om dette med digital bildeoverføring. han sier at man kan bruke dvi på den i dag, en slik kabel finnes, eller kommer til å komme til launch. hdmi skal også støttes, men den er ikke klar til lanseringen.

btw...kontrolleren er dødsdigg!!

btw2...tven var den nye qpvision med innebygd media center, større møkka tv skal du lete lenge etter. han fra microsoft gråt nesten pga at han ikke fikk plugget den på pioneer pdp-506xde som stod 5 meter fra han på andre siden av rommet...

5119726[/snapback]

DVI sier du? fra lansering? eller kommer de med en jalla xbox lampeledning plug med DVI overgang på?

Eller snakker vi digital utgang fra 360? det hadde jo vært toppers med tanke på at jeg har en 8m DVI kabel liggendes..

5120173[/snapback]

ingen direkte dvi utgang fra konsollen desverre. han kjørte med component i dag, så jeg fikk ikke sett hvordan denne løsningen vil se ut i praksis. vil tror det er noe av det samme som vi ser på den eksisterende hd-løsningen til xbox i dag, at du får en kabel ut fra xboxen som har masse utganger, og du kan kjøre dvi ut i fra den. men som sagt så blir det rene spekulasjoner fra min side.

Jeg tror i høyeste grad at DVI og HDMI kommer til xbox360. Selv vet jeg ikke kvalitetsforskjellene personlig, men jeg regner vel med at komponent holder en stund.

5120221[/snapback]

Ved hd materiale vil du nok få et litt roligere bilde ( mindre støy ) feks med hdmi eller dvi, om det blir noen merkbare forskjeller på spill tror jeg ikke, dette er i sammenheng med projektor og stort bilde! men uansett så er det kjekt hvis det er digital utgang på den så man slipper innkjøp av dyre kabler, 360 vil koste nok som det er ved lansering

5120306[/snapback]

enig, det er like greit å ha muligheten for optimale signaler. tenk om det hadde gått an å sdi modde en xbox...DET hadde vært saker det :D

Lenke til kommentar

Consilium:

Ang. mailen med de som står bak HD og krav til HD-Ready logoen. Dette siste punktet gjør at nesten alle produkter merket med HD-ready i dag må fjerne logoen sin.

Dette kan bare ikke stemme. Det er dessuten et mylder av produkter merket med HD-Ready som ikke takler 1080i.

Virker som det gjenstår en meget stor opprydnings jobb i markedet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Consilium:

Ang. mailen med de som står bak HD og krav til HD-Ready logoen. Dette siste punktet gjør at nesten alle produkter merket med HD-ready i dag må fjerne logoen sin.

Dette kan bare ikke stemme. Det er dessuten et mylder av produkter merket med HD-Ready som ikke takler 1080i.

5121062[/snapback]

og hvor har du det fra? alle tvene jeg selger i butikken min som er hd-ready støtter seff hdcp, det har jo vært en standard ganske lenge nå. de fleste tvene støtter også 1080i, men de skalerer det selvfølgelig ned for å passe den gitte oppløsningen de har.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lagt merke til teksten HDCP på noen HD-Ready TV produkter jeg har sett til nå, men det kan være at det ikke har stått i produktteksten el. Samt at det å skalere ned 1080i til en annen oppløsning, er det tilfredstillende som at man støtter 1080i?

Kan ikke min vanlige 32" TV i praksis vise 1080i content via s-video fra en laptop fordi det nedskaleres til PAL mot TV'en? Er det noe slik du mener? Men er det tilfredstillende?

Samtidig trodde jeg at HDCP ikke var klar for markedet, men det gjelder kanskje sende biten og ikke utstyrs biten. Det snakkes jo om at skjermer vil få HDCP etterhvert. (Ikke lcd/plasma tv jeg tenker på da)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

følgende modeller har jeg i min butikk, og de støtter hdcp:

sony klv-s32a10e

sony klv-s40a10e

philips 20pf5320

philips 26pf4310

philips 26pf5320

philips 32pf5320

philips 32pf7320

philips 37pf5320

philips 37pf7320

philips 37pf9830

philips 42pf9966

samsung le32r41b

samsung le40r51b

samsung ps42s5h

pioneer pdp-436xde

har sikkert glemt noen, men disse har jeg hvertfall, og disse har alle støtte for hdcp via dvi eller hdmi.

du kan jo alltids diskutere det med å støtte 1080i, men tvene greier hvertfall å ta inn signalet og vise det, men dog ikke i full blomst. kravet til hd-ready er dog ikke at den kan vise 1080i uskalert, det sier bare at tven må ha en minimumsoppløsning på 720 linjer vertikalt (720p).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Det blir nok litt bedre med en DVI kabel i stedet for en VGA kabel, for en DVI sender signalet digitalt og VGA er analogt tror jeg.

Lenke til kommentar
Consilium:

5121062[/snapback]

Theo, HDCP content protection er en del av standarden i HDMI. Så har en TV HDMI kontakt så støtte den også HDCP. Eldre DVI kontakter støtter nødvendigvis ikke HDCP, men nyere produkter som har kun DVI så er det jo mulighet for den støtter HDCP, men ikke sikkert. Har du HDMI så er du sikker.

Angående støtte for 1080i så er du inne på riktig tanke. MEN: Eicta som står bak standarden sier i sine dokumementer til TV produsentene i pkt 1 at:

4. Requirements for the logo “HD ready”

The EICTA "HD ready" Minimum Requirements for display devices are neutral towards the

technology used (plasma, LCD, DLP, DLA, LCoS, CRT, ...) as well as the implementation

thereof (flat panel, rear projection, front projection, direct view, ...).

A display device has to cover the following requirements to be awarded the logo “HD ready”:

1. Display, display engine

• The minimum native resolution of the display or display engine is 720

physical lines in wide aspect ratio.

Så der har du den fysiske oppløsningen, altså minimum 720 liner. Og widescreen format. Angående mottak av signaler så sier det samme dokumentet videre:

--

• HD capable inputs accept the following HD video formats:

o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and

o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)

Så det betyr input av signalene. Ergo så behøver man ikke FYSISK 1080 linjer etter HDTV standarden, men minimuen 720 linjer. Man må kunne ta imot signaler fra 1080 i sending dog.

Håper det var noe oppklarende.

Dr.Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Det blir nok litt bedre med en DVI kabel i stedet for en VGA kabel, for en DVI sender signalet digitalt og VGA er analogt tror jeg.

5121609[/snapback]

Riktig det.

5121804[/snapback]

Ja, enig. Men vi må huske at bildet vi ser aldri blir bedre enn det svakeste leddet i kjeden. F.eks. det har kommet noen skitbillige DVD spillere med HDMI kontakt til rett over tusenlappen. Jeg har lest litt tester og sånna av disse. Og det en del oppdaget var at deres forrige kvalitetsspiller som kosta skjorta og sendte via komponent (analog - dog beste form for det) ga et bedre bilde enn billigspilleren med digital (HDMI) overføring.

Så det er en del av det. Og den andre er jo TV'n du ser på. Du kan jo ha en TV som riktig nok er utstyrt med digital inngang (HDMI/DVI), men som har en bildekvalitet totalt sett som gjør at du ikke ser så mye forskjell. Og at man bare ser forskjell ved side ved side sammenligning.

På gode TV'er så opplever nok de fleste med interesse for å se etter at bilde fra HDMI/DVI virker skarpere og klarere enn med analog overføring.(VGA/komponent)

Dr.Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Har du fått tven din Dr.Peedee ?? Jeg venter fortsatt på min, store leveringsproblemer. Har venta over en måned nå, og jeg har hardisken full av HD klipp =) Lasta ned det som er av klipp på Windows HD.

5121931[/snapback]

Nei, søren også. Butikken ringte akkurat nå. Skulle fått i dag, men blir visst torsdag i stedet. Vel vel. Har lasta ned noen klipp jeg også.

Dr.Peedee

EDIT: Du venter på Panasonic TH-42PV500? Fattern har den. Vanvittig TV. Bra med vanlige signaler t.o.m. DVD via SCART (RGB) er veldig veldig bra. Han har en ny DVD opptaker med scart og komponent utgang. Dessverre ikke HDMI. Skulle gjerne likt å se den TV'n hans med HDMI tilkobling. Men bildet er veldig imponernde med RGB via Scart'n. Fantastisk TV. Jeg sa at han kunne kjøpe seg en komponent kabel for å sende progressivt fra DVD maskina. Men han skjønte ikke vitsen - hvordan kunne det bli bedre mente han. Hehe. Vel vel. Han om det.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
En tv som ikke støtter HDCP viser svart skjerm hvis man prøver å kjøre HD-signaler.

5121960[/snapback]

Jepp, derfor er det veldig viktig at hvis man i fremtiden får lyst til å se på HDTV når det kommer i gang ordentlig her i landet, at man har en HDMI kontakt eller en DVI kontakt som man veit takler HDCP.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...