Gå til innhold

Xbox 360 be Prepared HDTV oppkjøring !

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bare gjetting, men det vil si at en P er bedre for FPS, mens I er best for strategi spill etc?

5113543[/snapback]

Ja, men bare fordi vi ikke har noe valg. 1080p er selvfølgelig penere enn både 1080i og 780p. Men det krever så mye båndbredde over sattelittnettverket og kabelnettverket at svært få TV operatører tenker på å sende slike 1080p signaler per i dag og derfor er det også svært få TV produsenter som har satset på å lage TV'er med så dyre paneler som håndterer 1080p ennå. Men det har begynt å komme.

Men slik det er nå så vil film/TV/spill med raske bevegelser føles mere behagelig når hele bildet tegnes opp på likt i en frame (p) enn om bare halve bildet tegnes (annen hver linje) om gangen. I - interlaced- teknologien funker fordi hjernen vår blir lurt til å oppfatte det som et bilde fordi linjene tegnes så fort etterhverandre. Men ved en rask bevegelse så vil halvparten av linjene ha skiftet retning før den andre halvparten har rukket å bli tegnet opp og bilde føles ikke så tydelig å stødig. Det sies at f.eks sportssendinger er mest behagelig å se i 720p framfor 1080i av den grunn. Dette til tross for at 1080i har noe større oppløsning. Ikke veit jeg. Har ikke fått sett mye HDTV ennå akkurat. :)

Interlaced er jo det vi har levd med i alle år, på alle type sendinger, og det i mye lavere oppløsning (720x576). Og Amerikanerne med enda færre linjer, 480. Men da de begynte på eksperimentere med TV sendinger for veldig lenge siden så hadde de ikke teknologi til å sende så mye informasjon over eteren som et helt bilde krevde så de fant på det lure med å bare sende halve bilde, annen hver linje, om gangen. Utrolig at vi har levd med det fram til i dag.

Så, det vi ønkser egentlig er 1080p på alle spill. Men det er dyrt ennå. Og Xbox 360 støtter det ikke. Og svært få TV' på markedet i Norge støtter det. Så - konklusjonen din er på en måte rett.:1080i går fint når ting ikke beveger seg for raskt og den andre standarden, 720p, er sannsynligvis mest behagelig for raske spill.

Men, det er vel med dette som med alt annet.. personlige prefeanser.

Og en ting til. Hvis man har kjøpt seg en HDTV med oppløsning på f.eks. 1366x768, som mange av LCD TV'ene har, så kan disse TV'ene ta i mot både 1080i (1920x1080) og 720p (1280x720). Men ser ikke helt vitsen med å stille xboxen da inn på 1080i når bildet må scales ned til TV'n oppløsningen alikevel. Blir spennende å se når dette kommer om det er noen merkbar forskjell.

Dr.Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å kjøre 720p hd klipp fra 360 ?  det var jo en av grunnene for at jeg vil ha meg den, ser man på komponent kablen de selger til systemet: http://www.xbox.com/en-US/hardware/x/xbox3...mponenthdcable/

der står det Progressive-scan DVD playback in 480p

Greit nok, har dvd spiller som støtter 720p,men gjelder dette for hd materiale oxo?

Er det begrensninger i kabelen eller klarer ikke 360 mer? Dette suger..

Det kan jo ikke være begrensninger i kabel tror jeg. Er komponentkabelen som brukes hvis du vil overføre 720p eller 1080i signaler når du spiller. Hvis det ikke går så må det være noe annet.

Dr.Peedee

5113019[/snapback]

Skalerer vel ikke ned bildet ved spilling på 360 til 480p vel...?

Såfremt man har en HDready tv.

Lenke til kommentar
bare gjetting, men det vil si at en P er bedre for FPS, mens I er best for strategi spill etc?

5113543[/snapback]

Men slik det er nå så vil film/TV/spill med raske bevegelser føles mere behagelig når hele bildet tegnes opp på likt i en frame (p) enn om bare halve bildet tegnes (annen hver linje) om gangen. I - interlaced- teknologien funker fordi hjernen vår blir lurt til å oppfatte det som et bilde fordi linjene tegnes så fort etterhverandre. Men ved en rask bevegelse så vil halvparten av linjene ha skiftet retning før den andre halvparten har rukket å bli tegnet opp og bilde føles ikke så tydelig å stødig. Det sies at f.eks sportssendinger er mest behagelig å se i 720p framfor 1080i av den grunn. Dette til tross for at 1080i har noe større oppløsning. Ikke veit jeg. Har ikke fått sett mye HDTV ennå akkurat. :)

Man ønsker å få sendt sportssendinger i 720p/(50)60, hvor 50/60 står for antall bilder pr. sek. (FPS). Om man ser på en sending i standard 720p/30 merker man at bildet hakker/er ujevnt. Ettersom det er så mye bevelgelse i sportssendinger, ønskes det derfor å sende slikt med en høyere FPS - dette gjelder også såklart FPS-spill.

1080i/25 tilsvarer omtrent 720p/50.

Lenke til kommentar
Viewpia er jo mer eller mindre dårligst i 10-15K klassen når det gjelder HDTV'er. Når du får en 37" Viewpia til samme pris som 32" Samsung er det ikke så mye som står igjen til ettertanke - for meg uansett.  :)

5064650[/snapback]

Ikke det jeg har opplevd ihvertfall. Godt fornøyd med Viewpia og det var en grunn til at jeg valgte den, det var fordi den var den klart beste skjermen som var der. Viewpia 37" ihvertfall som jeg kjøpte var tidligere i klassen mellom 25-30.000. Panelet kommer fra Philips så kvalitet skal en ikke si noe på. Tven har en noe shabby kontroll og noen høytalere som jeg skulle ønske jeg kunne fjerna....men det plager meg ikke mye iogmed at jeg allerede har 5.1 anlegg så lyden er muta på tven. Samsungen minte mye om den de brukte til å vise frem Xbox360 på magnus barfot kinoen. Jeg kan ikke si jeg ble helt overbevist om at det var verdt å gå ned 5 " for å betale det samme, jeg tror egentlig jeg hadde følt meg snytt. Penere design, kanskje en anelse bedre sortnivå....bortsett fra det, ikke noe å rope hipp hurra over. Jeg kjøpte ikke Viewpia'n som en tv jeg skal ha for evig og alltid, men jeg fikk en bra tv for en grei peng, og ville aldri betalt like mye for en mindre tv med penere design.

Så jeg vil da egentlig mene at Viewpia så absolut er å anbefale. En kan lese gjennom den store tråden som er om viewpia hos avforum.no eller hvor det nå var. Flere som har mye bedre peiling på tv en meg der som er enig med at det er en bra tv for lite peng.

5064744[/snapback]

Jup enig der ja, har selv en men i 32", knall bilde på DVD koblet med komponent kabel. Og når X-Box 360 blir koblet til TV`en digitalt i tillegg så skal bilde være knall. Samt 5.1 anleg på skal det bli konge. :D Bilde kommer snart.

Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å kjøre 720p hd klipp fra 360 ?  det var jo en av grunnene for at jeg vil ha meg den, ser man på komponent kablen de selger til systemet: http://www.xbox.com/en-US/hardware/x/xbox3...mponenthdcable/

Greit nok, har dvd spiller som støtter 720p,men gjelder dette for hd materiale oxo?

Det kan jo ikke være begrensninger i kabel tror jeg. Er komponentkabelen som brukes hvis du vil overføre 720p eller 1080i signaler når du spiller. Hvis det ikke går så må det være noe annet.

Dr.Peedee

5113019[/snapback]

Skalerer vel ikke ned bildet ved spilling på 360 til 480p vel...?

Såfremt man har en HDready tv.

5115780[/snapback]

Nei, det er jo akkurat det jeg sier! :) Det er den komponent kabelen man bruker når man spiller og overfører 720p og 1080i signaler.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar
Jup enig der ja, har selv en men i 32", knall bilde på DVD koblet med komponent kabel. Og når X-Box 360 blir koblet til TV`en digitalt i tillegg så skal bilde være knall. Samt 5.1 anleg på skal det bli konge. :D Bilde kommer snart.

Er redd du ikke får tilkoblet xbox360 digitalt. (Eller det var kanskje en skriveleif? :) ) Den har ikke HDMI eller DVI utgang. Du må bruke komponentkabelen og det blir analog overføring. Dog, det er den beste form for analog overføring, og i mange praktiske sammenhenger så er det ikke så mye forskjell å se. Så du er nok garantert en knall bilde på den TV'n din. :) Jeg gleder meg som en unge, tør ikke si hvor gammal jeg er en gang.. :blush:

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

5112625[/snapback]

akkurat, dvd playback i 480p, vil tro at den også klarer 576p for pal dvder. det er jo ingen hd-dvd spiller i xboxen, så det ligger litt i kortene at det ikke vil klare å spille av hd-dvder...er jo ikke kabelen det går på akkurat.

Lenke til kommentar

5113543[/snapback]

Man ønsker å få sendt sportssendinger i 720p/(50)60, hvor 50/60 står for antall bilder pr. sek. (FPS). Om man ser på en sending i standard 720p/30 merker man at bildet hakker/er ujevnt. Ettersom det er så mye bevelgelse i sportssendinger, ønskes det derfor å sende slikt med en høyere FPS - dette gjelder også såklart FPS-spill.

1080i/25 tilsvarer omtrent 720p/50.

5115983[/snapback]

Nå er jeg litt usikker på om jeg forstår posten din riktig. Kravet til HDTV standard 720p er enten 50 eller 60 Hz. I og med at det er proggresiv (p) overføring så blir hele bildet oppdatert per gang - 50 eller 60 frames per sekund. Så - noen sending med i 30 hz som ville gitt 720p men med bare 30 frames per sekund omfattes ikke av HDTV standarden. Så jeg er litt usikker på hvorfor du nevner 720p/30 i hele tatt. En slik standard omfattes ikke av HDTV standarden.

1080i er også i 50 eller 60 Hz etter HDTV standarden. Det finnes ingen 1080i/25 standard heller. Husk tallet bak i HDTV sammenheng er i HZ! Men fordi bildet overføres interlaced - altså bare halve bildet overføres av gangen - annenhver linje, så vil man bare rekke å få oppdatert en helt bilde/frame 30 (eller 25) ganger per sekund. Altså, 1080i er 25 (eller 30) hele frames pr sek. er altså fordi det er interlaced, halve bildet oppdateres per gang. Dette er jo som sagt for å spare båndbredde. Men standarden er likefult 1080i 50 eller 60 Hz. Så hvordan det kan tilsvare 720p som er 50/60 hele frames per. sek er jeg usikker på hvorfor du sier. Det er langt høyere oppløsning på skjermen i 1080i, men fordi et helt bilde oppdateres bare 25 (30) i sekundet så vil det oppleves kanskje rykkete og urolig ved raske bevegelser fordi halvparten av linjene kan ha begynte å tegne opp et bilde med annen fokus/retning enn den andre halvparten (som "henger" igjen fra forrige bilde)

1080i/25 kan da umulig tilsvare 720p/50 av den grunn at det finnes ikkenoe som heter 1080i/25. Med en 25hz standard og interlaced overføring ville du fått oppdatert et helt frame bare 12.5 ganger i sekundet. Ikke særlig lekkert.

Dr.Peedee

EDIT: Nå har jeg lest så mange artikler rundt om hvor de blander begrepene om hverandre med Hz og P og bilder per sekund osv.. at jeg er helt svimmel. Søren ikke selv sikker på hva jeg tror er riktig. Når jeg sa at det ikke finnes noe som heter 1080i/25 så må trekke tilbake noe av påstanden fordi i enkelte artikler snakkes det om Hz og i andre om frames - hele bilder per sekund. Er lett å blande, og jeg gjør det visst sjøl i blant å.

Enda mere EDIT:

Ok, jeg gikk rett til kilden. EBU (europeiske T/broadcasting etter eller annet) for å se hva de skrev om det og se deres anbefaling for TV i europa. De sier bl.a. på siden sin:

In summary: 1080i has the same vertical resolution as 720p, whilst 1080i has slightly better horizontal resolution.

Static resolution is important for still pictures, but very few TV pictures are “static” e.g. most sports coverage involves rapid movement and unpredictable camera zooming. Everybody seems to agree that progressive scanning gives improved motion portrayal – especially for slow-motion. The choice between 1080i and 720p is thus a balance between static resolution and motion portrayal: 1080i offers better static resolution whereas 720p offers better motion portrayal. Which is more important to you?

Og videre:

In essence, this HD-ready label can only be attached to displays that meet the following conditions:

have a minimum of 720 horizontal lines;

accepts HD inputs via:

analogue YPbPr, and;

DVI or HDMI;

can accept 720p/50, 720p/60, 1080i/25 and 1080i/30 inputs;

the DVI or HDMI input supports content protection (HDCP).

This breakthrough is very important because it demonstrates that the emergence of two competing formats (720p/50 and 1080i/25) for HDTV in Europe will NOT cause problems for consumers. It also shows that there is no need for a format war: the two systems can coexist peacefully with each other.

Så til Coonsilium, 1080i/25 er visst riktig betegnelse alikevel og de referer så langt jeg kan forså til hele frames i sekundet. Sorry. Men i noen artikler kalles det for 1080i/50 eller 60 hz. Forstå det den som kan. Blir surrete av dette.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

5112625[/snapback]

akkurat, dvd playback i 480p, vil tro at den også klarer 576p for pal dvder. det er jo ingen hd-dvd spiller i xboxen, så det ligger litt i kortene at det ikke vil klare å spille av hd-dvder...er jo ikke kabelen det går på akkurat.

5117256[/snapback]

Tror du missforsto litt, snakker ikke om hd dvd, det jeg spør om er om 360 klarer hd materiale, og da håper jeg den da ikke tar å skalerer hd materialet ned til 576p da feks.. fordi det kreves en del maskinkraft å takle hd materiale, teknisk sett burde vel 360 klare det

Endret av Whoracle
Lenke til kommentar

hvis vi ser på spillene som kommer er det hvertfall en veldig stor del som kommer i 720p. såvidt jeg kunne se var det bare perfect dark zero som kommer med 1080i. den optimale tven for xbox vil da være en med 1366x768 (eller tilsvarende), tver med alis panel (1024x1024) vil måtte skalere ned de fleste spillene, med med tanke på hvordan alis panelene gjør det så vil ikke en slik tv være å anbefale til xbox 360.

Lenke til kommentar
My bad. :blush:  Glemte meg ut, at X-Box 360 ikke hadde digital men analog overføring. Ja da bruker jeg bare den VGA utgangen til TV`en (kabelen er bestilt) :)

Noen som har lest dette? WHF :hmm:

5117214[/snapback]

Hei, det finnes en tråd om det HER!

Kort sagt misforstår IT avisen. Bare tenk på hvordan noen spill til PC blir utgitt på x antall CD rom eller på en DVD skive. Er ikke bedre grafikk for de som kjøper DVD versjonen, eller? HD-DVD som lagringsmedium ville gitt spillprodusentene bare mere lagringsplass. Men les tråden jeg linker til her.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar
My bad. :blush:  Glemte meg ut, at X-Box 360 ikke hadde digital men analog overføring. Ja da bruker jeg bare den VGA utgangen til TV`en (kabelen er bestilt) :)

Noen som har lest dette? WHF :hmm:

5117214[/snapback]

Hei, det finnes en tråd om det HER!

Kort sagt misforstår IT avisen. Bare tenk på hvordan noen spill til PC blir utgitt på x antall CD rom eller på en DVD skive. Er ikke bedre grafikk for de som kjøper DVD versjonen, eller? HD-DVD som lagringsmedium ville gitt spillprodusentene bare mere lagringsplass. Men les tråden jeg linker til her.

Dr.Peedee

5117457[/snapback]

Hadde jo såklart vært mere praktisk om de kom med hd-dvd, produsentene av [eM] -eNCHANT arM- sier selv de gjerne ville hatt hd-dvd, ettersom de alleredet har kommet opp i 3 dvd disker før spillet er ferdig.. og dette er jo bare begynnelsen! Og hva med filmer som snart kommer i HD? du vil ikke kunne bruke xbox'n til avspiller iallefall..

Lenke til kommentar

Til Consillum og andre...

I min fortsatte jakt på sannheten om HDTV signaler så gikk jeg til de som har laget HDTV ready standarden i Europa, Eicta.org

Og de omtaler ikke det som 1080i/25, men bruker Hz betegnelsen som jeg gjorde opprinnelig.

Her er kravet til en HDTV ready tv, slik det er formulert av de som "eier" denne bransjemerkingen og som EBU referer til.

4. Requirements for the logo “HD ready”

The EICTA "HD ready" Minimum Requirements for display devices are neutral towards the

technology used (plasma, LCD, DLP, DLA, LCoS, CRT, ...) as well as the implementation

thereof (flat panel, rear projection, front projection, direct view, ...).

A display device has to cover the following requirements to be awarded the logo “HD ready”:

1. Display, display engine

• The minimum native resolution of the display or display engine is 720

physical lines in wide aspect ratio.

2. Video Interfaces

• The display device accepts HD input via:

o Analogue YPbPr1, and

o DVI or HDMI

• HD capable inputs accept the following HD video formats:

o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and

o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)

• The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)

Så, det jeg skrev opprinnelig stemmer alikevel. Men man må passe seg for å blande terminologien..

1080i er 1920x1080 i 50 eller 60 hz - gir 25 eller 30 HELE bilder i sekundet.

720p er 1280x720 i 50 eller 60 Hz - gir 50 eller 60 HELE bilder i sekundet.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

har akkurat vært og spilt xbox 360 nå, og spurte vedkommende om dette med digital bildeoverføring. han sier at man kan bruke dvi på den i dag, en slik kabel finnes, eller kommer til å komme til launch. hdmi skal også støttes, men den er ikke klar til lanseringen.

btw...kontrolleren er dødsdigg!!

btw2...tven var den nye qpvision med innebygd media center, større møkka tv skal du lete lenge etter. han fra microsoft gråt nesten pga at han ikke fikk plugget den på pioneer pdp-506xde som stod 5 meter fra han på andre siden av rommet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...