Real_McCoy Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Jeg har akkurat kjøpt meg ett Hoya circ. polarizingfilter. Slik jeg skjønte det før jeg kjøpte, så skal ett slikt filter blant annet fjerne refleksjoner fra glass/vinduer og vann, få mørkere himmel og forsterke farger? Mulig dette er noen utrolig teite spørsmål, men here goes -Skal du ikke kunne se forskjeller i viewfinderen når du vrir på den ytterste delen på filteret? Jeg vrir og vrir, men ser ingen forskjeller jeg! Hvordan ser du egentlig noen forskjell på ting? Og hvordan skal du vite hvilken posisjon det skal stå i når jeg ikke ser noen forskjell? -Hva er egentlig bruksområdene til ett slikt filter? Når bør du absolutt bruke det, og når bør du vurdere og bruke det? Er det i det hele tatt noen stor vits med ett polafilter? -For eksempel til snø og snødekte landskaper, er det noen vits i eller noe og hente på og bruke ett slikt filter? Håper noen kan gi meg tips eller oppklare litt rundt dette. Jeg skulle veldig gjerne kunne brukt dette filteret optimalt! Lenke til kommentar
olemm Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Ja det er til å fjerne refleksjoner og gi høyere fargemetning i blå himmel, og ja du skal se effekten i søkeren. Når man bør og ikke bruke det er smak og behag, men når det er glass og mye reflektive overflater i motivet, generelt utendørs, når du tar bilder av f.x. trær i sollys (bladene reflekterer), når du vil ha høy fargemetning... Du bør IKKE bruke det når det er dårlige lysforhold, for det "stjeler" mer 1-2 trinn avhengig av hvordan det er vridd. Hvorfor du ikke får effekt av det kan jeg ikke si for sikkert, men vurder hva slags vinkel du holder objektivet i forhold til polafilteret, prøv med 3/4 på den refleksive overflaten, f.eks. mot TVen din når den er av eller mot frontruta på en bil. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 hvis du vil prøve å se om det funker kan du ta bilde ut av et vindu som du kan se reflekser i. f.eks deg selv. jeg har selv et polariserende filter, og det funker bra hos meg Lenke til kommentar
Real_McCoy Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Jeg har prøvd litt med polafilteret mitt, og det fungerer jo... Prøvde på bilder med glassrammer, vinduer o.l. og det skjer ting med refleksjoner når jeg vrir på filteret! Men jeg vil fortsatt påstå at jeg ser fint liten forskjell på for eksempel himmelen og farger ellers utendørs (i søkeren på kameraet altså). Men men, filteret virker iallefall. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 For å oppnå maks fargemetning på himmelen så må du ta bilder 90° i forhold til sollyset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå